Lacnejší kaučuk zlacnil niektoré pneumatiky

Slovenskí motoristi pri nákupe zimných pneumatík pred nadchádzajúcou zimou ušetria len pri niektorých značkách. Plošný pokles cien sa neočakáva aj napriek tomu, že kľúčová vstupná surovina na výrobu pneumatík lacnie.

21.10.2015 00:00
servis, autoservis, práca, auto, automobil,... Foto: ,
Obľúbená domáca značka Matador znížila svoje ceny podľa predajcov približne o osem až desať percent.
debata

S cenou išli dole niektorí výrobcovia, mnohí sa však poklesu cien vstupnej suroviny nepoddali a spoliehajú sa na vysoký záujem spotrebiteľov. Samotné prezúvanie netreba nechávať na poslednú chvíľu, pretože sa môže stať, že v pneuservisoch motoristi nenájdu voľný termín na prezutie. Slovenská legislatíva aj naďalej striktne neupravuje používanie zimných pneumatík. Odborníci napriek tomu radia, aby ľudia prezuli svoje autá už pri väčších poklesoch teplôt.

Hlavnou surovinou, ktorá ovplyvňuje cenu pneumatík, je kaučuk. „Cena kaučuku na globálnom trhu klesá. Za posledný rok zlacnel o 20 percent. Vzhľadom na vysokú produkciu kaučuku vo svete by jeho cena mohla ešte mierne poklesnúť,“ hovorí Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Colosseum. Okrem toho výrobu pneumatík ovplyvňujú aj ceny ropy a zemného plynu, ktoré medziročne tiež poklesli.

Napriek tomu sa plošný pokles v cenách zimných pneumatík nateraz neočakáva. „Kvôli vysokému dopytu po pneumatikách by ich ceny nemali poklesnúť. Zlacnenie nielen zimných pneumatík je možné očakávať až po skončení zimy,“ dodáva Tomčiak. Vodiči tak môžu ušetriť po zime, keď budú opäť prezúvať na letné pneumatiky.

Odlišnú skúsenosť so začínajúcou zimnou sezónou majú ľudia z praxe. „Pre zimnú sezónu 2015 reagovali výrobcovia pneumatík v oblasti cien rôznymi spôsobmi. U jedného výrobcu zlacnela len jedna značka, u druhého určitý segment produktov. Nedá sa to paušalizovať,“ uvádza Juraj Madejski, obchodný riaditeľ spoločnosti ContiTrade Slovakia prevádzkujúcej sieť pneuservisov Pneubox.

Domáca značka zlacnela o desať percent

Jednou z najobľúbenejších značiek pneumatík slovenských motoristov je domáci Matador. „Čo je však pre slovenského vodiča dôležité, tak obľúbená domáca značka Matador znížila svoje ceny približne o osem až desať percent,“ dodáva Madejski.

Výmenu pneumatík nechávajú mnohí vodiči až na poslednú chvíľu, prípadne ich správanie môže ovplyvniť nečakaný výkyv počasia. Potvrdzujú to minulotýždňové skúsenosti z pneuservisov na východe Slovenska. Po jednodňovom snežení pneuservisy zaplavili rezervácie vodičov, ktorí chceli prezuť svoje autá. Po následnom oteplení došlo aj k rušeniu rezervácií.

Slovenské zákony neupravujú presnú dobu, kedy musia mať autá obuté zimné pneumatiky. Legislatíva zakotvuje nutnosť mať takto vybavené vozidlá len v prípade, že na ceste je súvislá vrstva snehu. Odborníci napriek tomu neodporúčajú odkladať výmenu na poslednú chvíľu.

„Prezuť na zimné pneumatiky odporúčame, keď priemerná denná teplota klesne pod 7¤°C. A zároveň sa riaďte zdravým rozumom. V medziobdobí sa môže stať, že ráno cestou do práce už mrzne, ale poobede dosahujú teploty aj viac ako 20¤°C. V tomto prípade je bezpečnejšie použiť zimné gumy,“ hovorí Oliver Teknös, motoristický novinár a inštruktor školy šmyku SuperDrive. Na druhej strane používanie zimných pneumatík počas teplého počasie znižuje jazdné vlastnosti a skracuje ich životnosť.

Cena za prezutie a vyváženie pneumatík v servisoch sa pohybuje okolo 20 eur. „Musíme však podotknúť, že očakávame od januára budúceho roku úpravu cien servisných služieb smerom nahor. A to nielen v našej spoločnosti, ale na celom trhu,“ hovorí Madejski. Jarné prezúvanie na letné pneumatiky môže byť drahšie. Mnoho vodičov vymieňa disky so sezónnym obutím svojpomocne v garážach. V tomto prípade odborníci odporúčajú, aby vodiči v pneuservisoch dali kolesá aspoň nanovo vyvážiť.

Ktoré pneumatiky sú najlepšie?

Najstarší autoklub v Európe ADAC podrobil pneumatiky rôznych výrobcov testom s cieľom zistiť, ktoré z nich sú najlepšie. Jednou z testovaných kategórií boli pneumatiky s rozmermi 165/70 R14, ktoré sú vhodné pre automobily nižšej triedy ako napríklad Škoda Fabia, Fiat Panda a podobne.

Víťazmi testov sa stala pneumatika Goodyear UltraGrip¤9, ktorú nasledovali Michelin Alpin A4 a Dunlop SP Winter Response¤2. Testy preverili vlastnosti pneumatík na mokrej a suchej ceste, na snehu, na ľade, ich opotrebenie, hlučnosť a vplyv na spotrebu. Najhoršie vlastnosti vykazujú lacné pneumatiky od čínskych výrobcov, ktoré odborníci dlhodobo neodporúčajú.

„Na pneumatikách sa šetriť neoplatí. Rozdiel medzi priemernými a prémiovými pneumatikami je často len pár eur,“ hovorí Teknös. Zároveň upozorňuje na to, že okrem kvalitnej pneumatiky je dôležitá hĺbka dezénu, ktorá by mal dosahovať aspoň 4¤mm, a vek samotnej gumy. „Pneumatika časom stráca svoje vlastnosti. Zimnú pneumatiku by ste nemali mať na aute viac, ako štyri – päť rokov,“ dodáva Teknös.

Zimné pneumatiky nezlepšujú správanie auta len na snehu. Teknös hovorí, že zimné pneumatiky majú oproti letným lepšie jazdné vlastnosti na snehu, ľade, ale aj pri mínusových teplotách. Zimná pneumatika vďaka inému zloženiu gumy a vyššiemu počtu lamiel v dezéne nezlepšuje len jazdné vlastnosti v zákrutách, ale v porovnaní s letnou pneumatikou výrazne skracuje brzdnú dráhu vozidla a zvyšuje možnosti jeho akcelerácie.

V extrémnych snehových podmienkach, prípadne po prikázaní dopravnou značkou musia vodiči používať snehové návleky alebo reťaze, ktoré výrazne zlepšujú záberové vlastnosti kolies a stabilitu vozidla v zákrutách. Tie však na mokrom alebo suchom asfalte jazdné vlastnosti, naopak, zhoršujú a ich použitie je teda viazané najmä na sneh.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #pneumatiky #zimné pneumatiky