Skončí sa zvolávacia akcia Volkswagenu fiaskom?

Kauza Volkswagenu s klamaním pri výfukových emisiách hrozí úplným fiaskom. Ani po piatich týždňoch od prepuknutia škandálu v USA totiž tím odborníkov VW nedal na stôl riešenie. Nevie sa, či sa všetky naftové autá vôbec dajú opraviť, a napríklad na Slovensku sa to ani nikto zatiaľ nechystá záväzne kontrolovať.

27.10.2015 07:00
Matthias Muller Foto:
Šéf Volkswagenu Matthias Muller.
debata (41)
Po svetových cestách tak naďalej jazdí 11 miliónov áut (z toho 46-tisíc na Slovensku) značiek VW, Škoda, Seat a Audi, ktoré spĺňajú emisné limity len pri testoch a v premávke ich podľa amerických kontrol môžu prekračovať až 40-násobne.

Aj keby VW riešenie našiel a zvolal autá do servisov, na povinné zvolávacie akcie Slovensko nie je pripravené. Denník Pravda oslovil ministerstvo dopravy, políciu, rezort životného prostredia a automobilový zväz, a nikto z nich teraz nemieni autá s podvodným softvérom, pomocou ktorého prechádzajú cez emisné testy, poslať z ciest preč. Je zrejmé, že vodiči sa do servisov hrnúť nebudú, pre obavy z poškodenia vozidla pri servisnom zásahu. Kým dvojlitrovému motoru bude možno stačiť softvérová úprava, menším naftovým motorom hrozí výmena vstrekovačov alebo katalyzátorov. Volkswagen najnovšie uvažuje, že vozidlá s 1,6 litrovým motorom bude kvôli nutnosti náročnejších servisných zásahov vykupovať. Majiteľom by následne mohol poskytnúť cenové zvýhodnenie pri kúpe nového auta.

Možnosti spätnej kontroly pripadajú na políciu, stanice technickej kontroly alebo samotných predajcov a ich servisy. Nie každý vodič však chodí s autom do autorizovaného servisu, kde majú možnosť zistiť, či auto na zvolávacej akcii bolo, alebo nie.

Polícia ani stanice technickej kontroly v súčasnosti nekontrolujú stav riadiacich jednotiek áut. V rámci emisnej kontroly sa zisťujú škodliviny vo výfukových plynoch zavedením sondy priamo do výfuku. V tomto prípade nejde o emisné testy v pravom zmysle slova, pri ktorých sa softvér aktivuje. Ak by kontrola ostala na pleciach staníc technických kontrol alebo polície, museli by mať tieto inštitúcie prístup do databázy VIN čísel (čísel karosérií) výrobcov, podľa ktorých by sa dalo zistiť, či auto servisnú akciu absolvovalo. Úvahy o kontrole prostredníctvom VIN čísla podporuje aj Ján Pribula, predseda sekretariátu Zväzu automobilového priemyslu.

Spolkový úrad pre motorovú dopravu (KBA), ktorý vydal typové schválenie pre väčšinu postihnutých vozidiel, rozhodol, že v Nemecku budú zvolávacie akcie povinné. Týkať by sa mali 2,4 milióna vozidiel. Dá sa očakávať, že úrad rozhodne o povinnom absolvovaní zvolávacej akcie na území celej Európskej únie.

Ako Slovensko vynúti prípadnú účasť majiteľov vozidiel na servisných úkonoch výrobcu, je nateraz neznáme. Rovnako štát zatiaľ nevie povedať, kto bude samotné vozidlá kontrolovať. „Podrobnosti, respektíve presný mechanizmus spätnej kontroly dotknutých vozidiel nateraz nie je stanovený,“ hovorí Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Zvolávanie by sa malo začať od januára budúceho roka. Slovenské ministerstvo dopravy čaká na rozhodnutie úradu KBA. „Schvaľovací úrad, ktorý udelil európske typové schválenie, musí rozhodnúť o prijatí príslušných opatrení vrátane aj spomínaných zvolávacích akcií, ktoré sa budú týkať všetkých vozidiel – teda aj tých, ktoré boli umiestnené na trh v Slovenskej republike. Podrobnosti zverejníme hneď, ako s nimi budeme oboznámení," dodáva Kóňa.

Aké sankcie uplatní Nemecko voči vodičom, ktorí zvolávaciu akciu neabsolvujú, je zatiaľ neznáme. Denník Pravda oslovil nemecký rezort dopravy, ktorý na túto otázku neodpovedal. Ministerstvo na svojich internetových stránkach uvádza, že samotnú spätnú kontrolu chce Nemecko vykonávať prostredníctvom úradu KBA, ktorý môže požiadať výrobcov o predloženie dokumentov o výmenách, prípadne nechať autá znova preskúšať v nezávislom servise.

Časť naftových vozidiel VW stiahol z predaja

Nemecký koncern čelí najväčšiemu škandálu vo svojej histórii odvtedy, čo americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) obvinila VW z používania nelegálneho softvéru. Program, ktorý sa aktivuje počas emisných testov, má za cieľ počas procedúry znížiť množstvo vyprodukovaných emisií. Softvér umožňuje naftovým štvorvalcom plniť emisný limit Euro 5. Škandál sa týka pohonných jednotiek s označením EA 189 s objemami 2,0; 1,6 a 1,2 litra. Problém sa týka vozidiel značiek VW, Škoda, Audi alebo Seat.

Objavili sa podozrenia, že podobným softvérom je vybavená aj nová generácia pohonnej jednotky s označením EA 288, spĺňajúca normy Euro 5 a Euro 6. Volkswagen však tieto podozrenia odmieta. „Po dôkladnom prešetrení je teraz jasné, že aj vozidlá vybavené motorom EA 288 podľa emisnej normy EU5 v rámci Európskej únie nie sú vybavené nijakým softvérom, ktorý by predstavoval neprípustné vypínacie zariadenie v zmysle zákonodarstva. Predtým to bolo už potvrdené pre nové automobily s naftovým motorom podľa normy EU6 z koncernu Volkswagen,“ uvádza vo svojom vyhlásení Volkswagen.

Automobilka už zakázala predaj nových vozidiel s naftovým motorom EA 189, plniacim normu Euro 5 v celej Európskej únii. Keďže ide o staršiu generáciu motora, tak sa zákaz podľa vyjadrení koncernu bude týkať len malého množstva vozidiel.

Volkswagen po prevalení škandálu čelí strate dôvery zo strany zákazníkov, prepadu hodnoty akcií a hrozbe vysokých pokút. Skupina približne 60 Slovákov chce na nemecký koncern podať žalobu. Ich cieľom je od spoločnosti vysúdiť odškodné. Žaloby sa smerom na VW hrnú z celého sveta. Medzi prvými sa ozvali nespokojní zákazníci v USA. Aféra už stála aj miesto šéfa koncernu Martina Winterkorna, ktorého nahradil Matthias Müller.

Kauza sa môže prevaliť aj na ďalšie značky

Koncern sa navyše musí vyrovnať so zákazmi predaja jeho naftových vozidiel po celom svete. Vyšetrovanie už spustilo niekoľko európskych krajín, medzi ktorými nechýba Francúzsko alebo Nemecko. Najnovšie po prešetrení celej kauzy volá španielska prokuratúra. Španielska vláda avizovala, že v súvislosti so škandálom bude od Seatu žiadať vrátenie časti dotácie, ktorú dostal v rámci podpory predaja nových vozidiel šetrnejších k životnému prostrediu.

Podľa nemeckého Autobildu sa VW rozhodol, že v budúcnosti bude používať len naftové motory so zložitejšou technológiou, ktorá na svoje fungovanie vyžaduje prídavok močoviny. V tomto prípade však ide o drahšie pohonné jednotky, ktoré sa využívajú vo väčších automobiloch. Reálne tak hrozí, že lacnejšie typy ako napríklad Fabia alebo Polo ostanú bez týchto jednotiek a automobilky ich budú predávať len s benzínovými agregátmi.

Volkswagen nie je jedinou automobilkou, ktorá má problémy dosahovať v reálnej premávke deklarované hodnoty emisií. Testy nemeckého autoklubu ADAC potvrdili, že emisné limity v skutočnosti nespĺňa mnoho iných automobiliek, medzi ktorými nechýba Renault, Hyundai, Citroën, Fiat alebo Volvo.

Európsky testovací cyklus NEDC získaval údaje o emisiách v laboratórnych podmienkach, ktoré boli od reálneho používania príliš vzdialené. Nie je žiadnym tajomstvom, že deklarovaný údaj výrobcov o spotrebe vozidla je prakticky nedosiahnuteľný a s tým súvisí aj vyššia produkcia emisií. Únia pripravila nový spôsob testovania, ktorý viac zohľadní reálne podmienky používania vozidiel. Namieste je však aj prehodnotenie prísnych emisných limitov, ktoré výrobcovia evidentne nie sú schopní splniť.

© Autorské práva vyhradené

41 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #emisie