Výstavba ciest môže byť na úkor deficitu, tvrdí MMF

Budovanie rýchlostných ciest či diaľnic by mohlo ísť aj na úkor vyrovnaného štátneho rozpočtu, ktorý si vláda stanovila na rok 2018. Vláda zvažuje niektoré úseky stavať cez PPP projekty, ktoré sa považujú v časoch záporných úrokov na pôžičkách za drahé.

04.11.2015 13:00
Kažimír, ministerstvo financií, James John, Foto:
Podľa šéfa misie Medzinárodného menového fondu na Slovensku Jamesa Johna (vľavo) by malo Slovensko v tomto období viac investovať do infraštruktúry. John v utorok predstavil výsledky misie na tlačovej konferencii spolu s ministrom financií Petrom Kažimírom (na snímke).
debata (7)

O PPP sa uvažuje aj pre prísnu slovenskú dlhovú brzdu. Predstavitelia Medzinárodného menového fondu v rámci niekoľkotýždňovej misie na Slovensku zhodnotili, že práve dobudovanie infraštruktúry najmä do zaostalejších regiónov je správna cesta k rastu ekonomiky.

„Sú oblasti, kde by Slovensko malo viac investovať, my sme upozornili na infraštruktúru, čo má pozitívne účinky na ekonomiku. Ak ustanovenie zákona o rozpočtovej zodpovednosti hovorí, že nemáte investovať vzhľadom na prekročenie určitého limitu, tak to je vec, ktorá nemusí mať pozitívny dosah,“ povedal v utorok na tlačovej konferencii šéf misie Medzinárodného menového fondu na Slovensku James John. „Myslím, že nastala doba zamyslieť sa nad úpravami tohto zákona,“ poznamenal John.

Brusel požaduje od krajín EÚ každoročný deficit rozpočtu pod tri percentá výkonu ekonomiky. Návrh slovenského rozpočtu na rok 2016 však počíta s deficitom 1,93 percenta. Ten sa má medziročne znížiť o takmer 400 miliónov eur.

Štát môže zvážiť, či deficit dočasne zvýši a začne na úkor deficitu za miliardu eur stavať obchvat Bratislavy D4 a rýchlostnú cestu R7 na Dunajskú Stredu a tiež zaplatí 500 miliónov eur na chýbajúci úsek na D1 z Turian do Hubovej. Eurofondy na obe cesty k dispozícii nie sú.

„Pokiaľ sa vláda rozhodne, že bude dva alebo tri roky investovať do priorít a dosiahne vďaka tomu štrukturálny vyrovnaný deficit o čosi neskôr, tak je to plne legitímne,“ povedal minulý týždeň v rozhovore pre Pravdu šéf Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií Martin Filko.

Investovať v dobrých časoch

Ekonómovia upozorňujú, že v súčasnosti je výhodnejšie, aby sa štát zameral na investičné projekty. „Konsolidácia verejných financií je chvályhodným krokom. V súčasnosti však pri možnosti požičiavať si za rekordne nízke sadzby, keď nie sme pod tlakom trhov a neexistujú pochybnosti o udržateľnosti dlhového bremena, nemá veľký zmysel ponáhľať sa s uťahovaním fiškálnych opaskov.

Práve naopak, štát by mal využiť lacné refinancovanie na pritlačenie rastového plynu cez veľké infraštruktúrne projekty bez ohľadu na legislatívu o dlhovej brzde či záväzky voči Bruselu. Je nezmyslom konsolidovať, keď peniaze ležia zadarmo alebo takmer zadarmo na ulici dlhopisového trhu. Vo všeobecnosti totiž konsolidácia má z krátkodobého pohľadu negatívny dosah na ekonomický rast, pribrzďuje ho,“ tvrdí analytik J&T Banky Stanislav Pánis.

„Aktuálne zaznamenávame vcelku priaznivé ekonomické výsledky a máme preto možnosť financovať priority či rýchlejšie smerovať k vyrovnanému rozpočtu, teda cestu, ktorú napríklad nastúpili Nemci, prípadne tieto dve cesty kombinovať,“ doplnil zase analytik ČSOB banky Marek Gábriš. MMF tiež navrhuje, aby Slovensko zaviedlo daň z nehnuteľností na základe ich trhovej hodnoty, pričom príjem z dane by tiež mohli vykryť výdavky spojené s dobudovaním infraštruktúry.

MMF je v prognózach optimistický

Predstavitelia MMF najnovšie odhadujú tohtoročný hospodársky rast Slovenska na úrovni 3,2 percenta, v ďalších dvoch rokoch by sa mal zrýchliť na 3,5 percenta. Do prognózy však už zahrnuli aj príchod automobilky Jaguar Land Rover, ktorá plánuje vybudovať svoj závod pri Nitre.

Minister financií Peter Kažimír v utorok vyhlásil, že termín podpisu zmluvy s automobilkou by mal byť známy tento mesiac. Jaguar Land Rover by mal na Slovensku preinvestovať viac ako miliardu eur a vytvoriť tak priamo od 2– do 4-tisíc pracovných miest. Počíta sa aj so vznikom ďalších nových pracovných miest v subdodávkach.

Slovenskej ekonomike však hrozia aj viaceré externé riziká, najmä z oslabenia ekonomiky v eurozóne, spomalenia rastu Číny, ale aj dosahy konfliktu na Ukrajine.

Zmeny na trhu práce

Slovensko sa podľa MMF musí v najbližšom období takisto popasovať s dlhodobou nezamestnanosťou. Podľa fondu by sa vláda mala zamerať na zlepšovanie dostupnosti nájomného bývania, ktoré by umožnilo zlepšiť premiestňovanie pracovnej sily. Fond tiež odporúča pokračovať v znižovaní daňového a odvodového zaťaženia ľudí s nízkymi príjmami, posilniť vzdelávací systém a zvýšiť výdavky na aktívne politiky trhu práce.

Podľa štatistík Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny SR je na Slovensku aktuálne takmer 190-tisíc ľudí nezamestnaných viac ako jeden rok. „Zhruba 60 percent nezamestnaných nemá prácu viac ako rok a 43 percent viac ako dva roky. Sú to prevažne ľudia s nízkou kvalifikáciou a zručnosťami, ktorých cena práce je nízka. Ak ich chceme zapájať do práce, mala by vláda zvážiť ďalšie zníženie odvodov pre ľudí s nízkym príjmom, a to nielen zamestnancov, ale aj živnostníkov a dohodárov,“ myslí si riaditeľ INEKO Peter Goliaš.

MMF najnovšie vláde takisto odporúča, aby štát nevstupoval do ďalších spoločností, ale naopak, pokračoval v privatizácii, ako to urobil v prípade Slovak Telekomu, čo má v budúcnosti pomôcť k zníženiu verejného dlhu. Za predaj 49 percent akcií Slovak Telekomu vláda získala 900 miliónov eur, ktoré majú ísť na pokles dlhov.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #PPP #Medzinárodný menový fond (MMF) #infraštruktúra