Vlaky zadarmo za rok oslovili milión Slovákov

Bezplatné cestovanie pre študentov a dôchodcov za rok do vlakov prilákalo o 21 percent viac cestujúcich.

18.11.2015 07:00
cestovanie, vlaková stanica, cestujúci Foto:
Niektorí cestujúci sa sťažujú, že za lístok platia plnú sumu, ale nemajú si kam sadnúť. Ilustračné foto.
debata (90)

Z diaľkových autobusov zároveň od zavedenia daného opatrenia ubudlo 17 percent cestujúcich a časť ľudí vymenila prímestské autobusy za vlaky. Vláda spustila bezplatné cestovanie osobnými vlakmi a rýchlikmi 17. novembra 2014. Štát pôvodne plánoval na bezplatné cestovanie minúť 13 miliónov eur.

Počet bezplatných cestujúcich dosahuje takmer polovicu počtu všetkých ľudí, ktorých Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prepravila. „Na začiatku novembra 2015 eviduje ZSSK v systéme bezplatnej prepravy registrovaných 847¤404 ľudí,“ hovorí Jana Morháčová, hovorkyňa ZSSK. V novembri po pripočítaní oprávnených registrácií, ktorých platnosť už vypršala, sa dosiahlo viac ako 996-tisíc registrácií.

Niektorí ľudia využívajú bezplatné cestovanie pravidelne a iní príležitostne. „Za deväť mesiacov 2015 sme prepravili bezplatne vyše 17 miliónov zákazníkov, čo predstavuje približne 45 percent zo všetkých cestujúcich vo vnútroštátnych vlakoch,“ dodáva Morháčová.

Podľa ZSSK rástol záujem o bezplatné cestovanie počas roka postupne. Jeden zaregistrovaný cestujúci v priemere vykonal 22 ciest. „Jedna cesta dosahuje 66 km, je to výrazne viac, ako je dĺžka priemernej cesty platiaceho cestujúceho,“ hovorí Jozef Schmidt, riaditeľ úseku obchodu ZSSK.

Bezplatná vlaková doprava berie cestujúcich z autobusov. Kým prímestské autobusy prišli od jej zavedenia o tri percentá cestujúcich, diaľkové až o 17 percent. Mesačne tak z prímestských autobusov odišlo 395-tisíc cestujúcich, z diaľkových 185-tisíc cestujúcich. Napriek tomu k hromadnému rušeniu liniek nedochádza a autobusová doprava zostáva najvyužívanejším spôsobom hromadného cestovania.

„Treba si predstaviť, že keď máte v autobuse 30 ľudí a odídu dvaja alebo traja, vy ten autobus zrušiť nemôžete, pretože tú väčšinu treba odviezť,“ hovorí viceprezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sadovský.

Štát má vyčlenených 13 miliónov eur, ktorými chce pokryť výpadky tržieb. „Mnohí cestujúci, aj keď majú možnosť cestovať zadarmo v 2. vozňovej triede, si radšej doplatia a kúpia si lístok do 1. triedy, prípadne si dokupujú miestenku, aby mali istotu miesta na sedenie,“ hovorí Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

Podľa jeho slov vplýva dané správanie cestujúcich na konečný vývoj tržieb. V súčasnosti však nie je jasné, kedy bude možné povedať, akou presnou sumou bude štát dotovať výpadok tržieb. Presné čísla budú známe až po uzatvorení aktuálneho roka. ZSSK má od štátu na zabezpečenie vlakov vo verejnom záujme na rok 2015 vyčlenenú sumu 209,559 milió­na eur.

ZSSK na zvýšený dopyt po jej službách reagovala pridaním stovky nových vlakových spojení a ďalších vozňov do už existujúcich spojov.

Na zvýšený počet cestujúcich zareagovalo aj samotné ministerstvo, ktoré si objednáva počet vlakových kilometrov. Kým v roku 2014 ich bolo 29,6 milióna, v roku 2015 ich počet dosiahol 31,3 milióna.

„Hlavným zámerom zavedenia bezplatnej dopravy je predovšetkým umožniť cestovanie sociálne slabším skupinám obyvateľov a finančne ich tak odbremeniť od cestovných nákladov,“ hovorí Kóňa. Tento cieľ sa podľa ministerstva naplniť podarilo, keďže až 60 % bezplatnej vlakovej dopravy využívajú žiaci a študenti na cestovanie do škôl. Ministerstvo však dodáva, že nárast cestujúcich zaznamenalo aj zo strany platiacich zákazníkov, ktorí vlakom dochádzajú do práce.

ZSSK vidí záujem o spoje na všetkých tratiach. „Záujem rastie najmä o diaľkové spoje a regionálne spoje v čase dennej či týždennej dopravnej špičky,“ hovorí Morháčová. Negatívum bezplatného cestovania pre dôchodcov a študentov vidia najmä platiaci cestujúci. Podľa ich slov sú vlaky preplnené a niektorí radšej využívajú služby komerčných IC vlakov.

Bezplatné cestovanie využívajú najmä študenti. Až 69 % bezplatných cestujúcich tvoria práve oni. Najviac bez priamej úhrady ľudia cestovali z Bratislavy do Trnavy, Malaciek alebo Nových Zámkov. Medzi najobľúbenejšie trasy patrí aj cestovanie v okolí Žiliny, Prešova alebo Košíc.

Od februára štát zvýšil zľavu aj na predplatné lístky na 50 %. Medziročne využívanie týchto lístkov na pravidelné dochádzanie využilo o 22 % viac ľudí. Za prvých deväť mesiacov ZSSK eviduje 4,8 milióna prepravených cestujúcich. „Vlaky sú preplnené. Ja si za cestu platím a často si nemám ani kde sadnúť. Stáť vo vlaku plnom ľudí, ktorí idú zadarmo a sedia, zatiaľ čo ja si za cestu platím? To rozhodne nie. Radšej využijem IC vlak alebo auto,“ hovorí Andrea zo Žiliny, ktorá pracuje v Bratislave.

Na nedostatok miesta sa rovnako sťažujú niektorí cestujúci, ktorí platiť nemusia. ZSSK v každom rýchliku vyčleňuje počet miest pre túto skupinu cestujúcich. Najmä v dopravných špičkách sa stáva, že miest je nedostatok. Cestujúci majú možnosť využívať na nákup bezplatného lístka aj internet. V prípade, že miest už dostatok nie je, cestujúci si musia za lístok zaplatiť. Prípadne im pracovník ZSSK môže na stanici ponúknuť alternatívne spojenie z osobných vlakov, kde limity pre bezplatných cestujúcich nie sú.

Zlú skúsenosť zažívajú najmä dôchodcovia priamo na stanici. „Viacero starších ľudí hromžilo, že ich zadarmo nepustia do rýchlika ani len na státie. Jednej žene nepomohlo pri pokladnici ani tvrdenie, že ide na pohreb. Keď som si napokon kúpil lístok, vlak bol potom prakticky plný študentov, ktorí si bezplatné lístky kúpili vopred cez internet,“ hovorí o svojej negatívnej skúsenosti dôchodca Jozef z Ružomberka, ktorý cestoval domov z hlavného mesta. „Limity na počet vydaných bezplatných lístkov sa týkajú zhruba desatiny približne z 1 450 denne prevádzkovaných vlakov. Cieľom je regulovať a rovnomernejšie rozložiť využívanie vlakov v rámci dňa,“ hovorí Morháčová. ZSSK limity sprísňovať neplánuje. Hlavným cieľom limitov je odľahčiť najvyťaženejšie spoje. Kvóty sa neuplatňujú v osobných vlakoch a v regionálnych expresoch.

Otázky a odpovede

Koľko ľudí využíva bezplatnú vlakovú dopravu?
Počet bezplatných cestujúcich dosiahol takmer polovicu počtu všetkých ľudí, ktorých Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prepravila. V systéme bezplatnej prepravy bolo na začiatku novembra registrovaných 847 404 ľudí.

Koľko cestujúcich išlo vlakom zadarmo?
Od začiatku roka to bolo viac ako 17 miliónov ľudí.

Cestujú vlakmi zadarmo aj žiaci a študenti?
Podľa ministerstva dopravy až 60 percent bezplatnej vlakovej dopravy využívajú žiaci a študenti na cestovanie do škôl.

Koľko platí štát?
ZSSK má od štátu na zabezpečenie vlakov vo verejnom záujme na rok 2015 vyčlenenú sumu 209,559 milióna eur. V budúcom roku táto ešte vzrastie. (MQ)

© Autorské práva vyhradené

90 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky zadarmo