Pozor na dízle z bazárov. Stále viac z nich nemá povinné filtre

České autobazáre registrujú zvýšenú ponuku dieselových vozidiel s nefunkčným alebo odstráneným filtrom pevných častíc (DPF).

22.11.2015 12:47
debata (15)

Tieto vozidlá sa ich majitelia snažia za každú cenu predať a chybný DPF zatajiť. Nový filter stojí desiatky tisíc korún a autá bez neho sú zo zákona nepojazdné a na ceste nemajú čo robiť. Vyplýva to z informácií od veľkých českých predajcov ojazdených áut. So zaneseným alebo poškodeným filtrom môže mať vozidlo vyššiu spotrebu, nižší výkon, diagnostika hlási chyby a v niektorých prípadoch sa auto nedá vôbec uviesť do chodu.

Najväčšia sieť autobazárov AAA Auto zaregistrovala len v októbri nárast pokusov o predaj auta s odstráneným filtrom o pätinu na 150. „V poslednej dobe sa dramaticky množia prípady, že technici pri výkupnej kontrole vozidla zistia, že filter je úplne nefunkčný, pretože ho niekto vyrezal, jeho vonkajší obal potom zase navaril späť a upravil riadiacu jednotku motora tak, aby laik nič nepoznal,“ uviedol vedúci výkupu AAA Petr Vaněček.

Nový DPF stojí až sto tisíc korún a bez neho neprejde vozidlo emisnou kontrolou. V zahraničí navyše hrozí, že polícia takéto vozidlo zabaví a vodičovi uloží pokutu až niekoľko tisíc eur.

„Len za mesiac október sme odhalili 32 vozidiel s odstráneným alebo nefunkčným filtrom pevných častíc, ktoré sa nám snažili ich majitelia predať,“ dodal Pavel Foltýn z Auto ESA. Všetkým vozidlám podľa neho chýbalo niekoľko mesiacov do ďalšej emisnej kontroly a bolo teda zrejmé, že sa ich majitelia snažili predať ešte pred týmto termínom.

Filter DPF je významnou súčasťou moderných turbodízlových motorov, ktorá je pre vozidlá vyrobené od roku 2009 dokonca povinná. Zachytáva pevné karcinogénne nečistoty vo výfukovom systéme, a to s účinnosťou od 90,00 do 99,99 percenta všetkých emisných častíc. Zvyčajne sa skladá z dvoch telies – samotného filtra a predradeného oxidačného katalyzátora, ktorý vo fáze regenerácie pôsobí ako horák, v ktorom nespálená nafta vzplanie a zapáli pritom aj sadze vo filtri. Napriek tomu sa filtre časom zanesú a je nutné ich vymeniť.

Filtre pevných častíc však nie sú jediným problémom, ktorý dízle v poslednej dobe trápi. Tento rok v septembri sa objavila kauza týkajúca sa niektorých starších motorov TDI koncernu VW, ktoré boli vybavené softvérom umožňujúcim obchádzať homologačné meranie emisií. V Česku takých áut jazdí asi 150 000.

15 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #emisie