RegioJet prestane jazdiť do Košíc, štátu hrozí žalobami o milióny

RegioJet sa chystá obmedziť a napokon zastaviť prevádzku svojich vlakov na trati Bratislava - Košice. Viní za to ministra Jána Počiatka. Štát chce žalovať a žiadať od neho desiatky miliónov eur.

23.11.2015 11:45 , aktualizované: 16:49
Vozne spoločnosti RegioJet Foto: ,
Vozne spoločnosti RegioJet
debata (111)

Podľa RegioJetu minister dopravy Ján Počiatek nerieši podnákladové ceny v IC vlakoch štátneho železničného prepravcu ZSSK. RegioJet tvrdí, že je to s úmyslom vytlačiť ich z trhu. Spoločnosť podala podnet na Protimonopolný úrad a zároveň chystá žalobu, v ktorej bude žiadať náhradu škody. Tá by mala vyplynúť zo znaleckého posudku. Firma predpokladá, že to budú desiatky miliónov eur.

„Od 13. decembra tak bude na trase Bratislava – Košice a späť prevádzkovať RegioJet iba 3 páry denných spojov, zruší nočný spoj na trase Bratislava – Košice a späť a nezavedie ďalšie denné spoje, ktoré pôvodne plánoval na trase vypravovať. Súčasne hľadáme vhodný termín v prvom štvrťroku 2016, po ktorom RegioJet prevádzku svojich vlakov na trase Bratislava – Košice kvôli postupu ministra (Jána) Počiatka ukončí. Nechceme našich zákazníkov pripraviť o spojenie ešte pred Vianocami. Riešenie hľadáme tiež smerom k našim zamestnancom, aby sme väčšine z nich ponúkli uplatnenie na ďalších trasách, ktoré RegioJet prevádzkuje,“ uvádza sa v stanovisku RegioJetu.

„Veľmi nás to mrzí – najmä kvôli našim zákazníkom. Urobili sme maximum, ale stratili sme všetky nádeje, že minister Počiatek má záujem na rozvoji jednotných podmienok v podnikaní na železnici na Slovensku. Minister prevzal kompletnú zodpovednosť za to, že z trasy Bratislava – Košice zmizne konkurencia, príde k zhoršeniu služieb a následne k zdraženiu cestovného. Nemôžeme podnikať tam, kde sa nás ZSSK snaží so súhlasom štátu vyštvať," hovorí Radim Jančura, majiteľ spoločnosti RegioJet.

Ministerstvo: Jančura robí politiku

Ministerstvo dopravy uviedlo, že majiteľovi RegioJet na slovenských železniciach nevyšla jeho obvyklá taktika, keď najprv dumpingovými cenami zlikviduje konkurenciu a následne zneužíva dominantné postavenie na trhu.

„Iba tak sa totiž dá vysvetliť to, že pán Jančura má podľa svojich vlastných vyjadrení vlaky obsadené, ale dnes zároveň priznáva, že za tieto ceny nevie fungovať a musí ich zrušiť,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa. Rozhodnutie súkromného dopravcu zastaviť prevádzku vlakov považuje ministerstvo za politicky motivované. Jančura svoj zámer oznámil už pred časom na konferencii strany SaS.

Výsledky štátnych IC vlakov sa pri súčasnom vedení ministerstva dopravy zlepšili o 2,1 mil. eur. Štátny dopravca sa podľa rezortu nenechal zatiahnuť do cenovej vojny a na jar tohto roku urobil zmeny v nasadzovaní IC vlakov. „Aktuálne čakáme na výsledky týchto opatrení, ako aj na rozhodnutie protimonopolného úradu, ktorý posudzuje správanie ZSSK a RegioJetu na železnici,“ poznamenal Kóňa. „Štát garantuje dostatok vlakov pre všetkých ľudí, ktorí majú záujem cestovať po Slovensku a je pripravený zvládnuť dopyt cestujúcich aj na linke Bratislava – Košice,“ tvrdí hovorca.

ZSSK tiež zvažuje žalobu

Štátny prepravca vyhlásil, že je pripravený na situáciu reagovať, ak súkromný dopravca použije cestujúcich ako rukojemníkov a náhle zastaví linku Bratislava – Košice. „Audítor každoročne potvrdzuje, že InterCity vlaky ZSSK nie sú krížovo financované z dotácií štátu. ZSSK nerozpútala a nevedie cenovú vojnu v IC vlakoch, deje sa presný opak. ZSSK nejazdí za podnákladové ceny,“ informovala hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová s tým, že prevádzka jej IC vlakov je priebežne v pluse. RegioJet sľuboval navýšenie počtu spojov od polovice decembra, teraz priznal, že tak neurobí. „Aby odpútal pozornosť, agresívne a nepravdivo útočí na konkurenciu,“ uviedla hovorkyňa ZSSK.

Pre ZSSK nie je jasné, prečo RegioJet žiada zrušiť jej IC vlaky, keď sú podľa neho málo vyťažené a ohrozujú ho len minimálne. RegioJet je podľa ZSSK schopný podnikať na komerčnom trhu, len ak nebude mať žiadnu konkurenciu. „Majiteľ žltých vlakov sa snaží zrejme zvyšovať tlak na štát, aby mu začal finančne prispievať na komerčné vlaky,“ predpokladá Morháčová. RegioJet podľa nej cielene, ako veľakrát v minulosti, podsúva verejnosti vykonštruované a nepravdivé informácie o financovaní, prevádzke, cenách či naplnenosti vlakov ZSSK. Štátny prepravca preto zvažuje riešiť tieto útoky právnou cestou.

ZSSK po príchode RegioJetu na trať Bratislava – Košice koncom minulého roka znížila ceny a rozšírila služby vo svojich IC vlakoch na tej istej trase. Od 15. apríla tohto roka znížila počet týchto vlakov na trati z troch na dva páry v pracovných dňoch a zredukovala ich počet cez víkend. Počet spojov IC vlakov tak znížila zo 41 na 25 týždenne. Zdôvodnila to tým, že odmieta nezmyselnú cenovú vojnu, ktorú na uvedenej trase podľa nej rozpútal RegioJet.

111 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #RegioJet #ZSSK