Nemeckí ekológovia sa pre emisie obuli do Renaultu

Nemecká ekologická organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH) v utorok podrobila francúzsku automobilku Renault ostrej kritike pre emisie.

24.11.2015 22:35
debata (22)

Tvrdí, že naftový automobil Renault Espace v bežnej prevádzke vypúšťa do ovzdušia dvadsaťpäťkrát viac oxidov dusíka, ako je povolené, hoci vyhovel testom Európskej únie vykonávaným za nerealisticky nízkej teploty motora.

Automobil podľa DUH pri zohriatom motore vypúšťa do ovzdušia 2,06 gramu oxidov dusíka na kilometer. Limit EÚ pritom je len 0,08 gramu a automobil ho vraj spĺňa iba v prípade, že má studený motor a že sú zabezpečené niektoré ďalšie špecifické podmienky. Organizácia svoje tvrdenia opiera o testy, ktoré si objednala na univerzite vo švajčiarskom Berne.

Automobilka Renault však tvrdenie DUH spochybnila. Upozornila okrem iného, ​​že univerzita vo svojej správe pripúšťa, že výsledky testov vykazujú značný rozptyl a že sú potrebné ďalšie merania. Firma tiež zdôraznila, že Espace rovnako ako všetky jej vozidlá zodpovedá predpisom.

„Renault urobí čo najrýchlejšie všetky potrebné opatrenia, aby sa výsledky testov analyzoval a objasnil,“ dodala. Americká automobilka General Motors už minulý mesiac odmietla podobné tvrdenia DUH týkajúce sa jej modelu Opel Zafira.

Štúdia DUH bola zverejnená v spolupráci s americkou mimovládnou organizáciou ICCT, ktorá stála za odhalením škandálu okolo falšovania emisných testov nemeckou automobilkou Volkswagen. „Je neuveriteľné, že sa teraz na cestách nachádzajú takzvané moderné naftová vozidlá, ktoré týmto spôsobom poškodzujú vzduch, ktorý dýchame,“ uviedol spoluzakladateľ ICCT Axel Friedrich.

Údaje najväčšieho európskeho autoklubu ADAC už skôr ukázali, že naftové produkty mnohých značiek vrátane Renaultu vypúšťajú v prísnejších testoch podstatne viac emisií, než pri testoch EÚ. Ekologické organizácie a skupiny obhajujúce práva spotrebiteľov už dlhšiu dobu vyzývajú Brusel k sprísneniu európskych testov. Tie teraz považujú za nedostatočné aj niektoré automobilky, napríklad firma PSA Peugeot Citroën, píše Reuters.

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) v septembri obvinila nemecký Volkswagen, že u vozidiel s naftovými motormi používal softvér umožňujúci pri testovaní skrývať vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka. Volkswagen potom priznal, že v celom svete softvér inštaloval do zhruba 11 miliónov áut, vrátane asi 1,2 milióna vozidiel českej divízie Škoda Auto.

22 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #emisie