Obchvat Levoče je hotový. Odstaví cestu smrti

Roky očakávaný diaľničný obchvat Levoče je už dokončený. Nová autostráda na Spiši spolu s tunelom Šibenik bude podľa informácií Pravdy vodičom k dispozícii od pondelka. Autá tak už nebudú musieť chodiť historickým centrom Levoče. Naposledy sa na prehustenej ceste prvej triedy stala smrteľná nehoda v máji.

25.11.2015 14:00
debata (22)

Nový obchvat je súčasťou diaľnice D1, ktorá má spojiť Bratislavu s Košicami. Na plynulé prepojenie, ktoré sa očakáva okolo roka 2020, treba obísť ešte úseky s mestami Žilina, Ružomberok a Prešov. Najbližšie by pred Vianocami mali byť diaľnicou spojené Ružomberok a Prešov, po dokončení úseku Fričovce – Svinia.

Aby bola D1 plynulá až do Košíc, je potrebné vyriešiť viacero problémov. Nové meškanie vzniká na úseku Turany – Hubová, kde napriek zjavnému sklzu ministerstvo dopravy trvá na možnom termíne dokončenia do roku 2019. Posun nastal aj pri budovaní diaľničného obchvatu Prešova.

V pondelok otváraný úsek D1 Jánovce – Jablonov II. má viac ako 9,5 kilometra. Termín otvorenia pre Pravdu potvrdil primátor Levoče Milan Majerský. Pôjde už o štvrté otvorenie novej diaľnice v tomto roku. Predchádzal mu v lete úsek D1 z Dubnej Skaly po Turany, ktorým diaľnica obišla Martin. V októbri sa otvorila prvá časť levočskej diaľnice a v novembri obchvat Detvy na rýchlostnej ceste R2.

zväčšiť Obchvat Levoče je hotový. Foto: Pravda, Štefan Rimaj, NDS
web-mapa Obchvat Levoče je hotový.

Súčasťou levočského obchvatu bude takmer 600 metrov dlhý tunel Šibenik, pri výstavbe ktorého došlo k tragickej smrti strelmajstra. Vybudoval sa tiež privádzač do Levoče, ľavostranné odpočívadlo a 12 mostov. V budúcnosti sa počíta s výstavbou privádzača smerom na Spišskú Novú Ves. Otvorením diaľnice sa skompletizuje úsek D1 Jánovce – Jablonov, ktorý bol rozdelený na dve časti.

Prvú, s dĺžkou deväť kilometrov, vodiči využívajú už mesiac. Ide o úsek od Spišského Štvrtka, ktorý sa teraz končí tesne pred Levočou. Súčasťou danej cesty je most pri obci Iliašovce, pri výstavbe ktorého tragicky zomreli štyria ľudia.

Výstavbu druhej časti D1 z Jánoviec do Jablonova realizovali stavebné spoločnosti Eurovia a Stavby Mostov Slovakia. Stavať sa začalo v júni 2012. Vysúťažená cena predstavovala 126,26 milióna eur. Finančné prostriedky z veľkej časti pochádzali z eurofondov. Výstavba trvala takmer 3,5 roka.

Dokopy takmer 19 kilometrov dlhá diaľnica pri Levoči odkloní dopravu z cesty prvej triedy I/18, ktorá teraz vedie tranzitnú dopravu okolo centra Levoče popri historických mestských hradbách a areáli nemocnice. Zároveň sa zvýši bezpečnosť, pretože daná cesta bola považovaná za nehodový úsek.

Diaľničnému spojeniu Prešova s Ružomberkom bude chýbať otvorenie úseku D1 Fričovce – Svinia s dĺžkou viac ako 11 kilometrov, ktorý by Národná diaľničná spoločnosť (NDS) mala odovzdať vodičom do konca tohto roka. Podľa informácií denníka Pravda stavebník odovzdá stavenisko do rúk NDS v piatok. Daný úsek však mešká približne dva roky.

Prostredníctvom PPP projektu sa malo začať stavať v roku 2010 s tým, že diaľnica bude hotová v roku 2013. Výstavba súkromných diaľnic sa však nakoniec nerealizovala. Stavať sa nakoniec začalo až v koncom roka 2011. Pôvodný termín odovzdania bol stanovený na august 2015. Zosuv pôdy však stavbu o niekoľko mesiacov predĺžil.

Pri podpise zmluvy sa spoločnosti Doprastav a Strabag zaviazali, že daný úsek postavia za 114,59 milióna eur. Pôvodne sa formou PPP projektu očakávala cena výstavby vyššia o 46 percent. Diaľničiari chceli okrem tohtoročného otvárania diaľnic spustiť aj výstavbu ďalších troch úsekov. Juhovýchodný obchvat Prešova, D1 Budimír – Bidovce a kysucká diaľnica D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec sa nakoniec začnú stavať až v budúcom roku aj napriek tomu, že diaľničiari v súčasnosti už hľadajú zhotoviteľov stavieb. NDS však tendre do konca roka pravdepodobne nestihne uzatvoriť.

Úsek D1 Budimír – Bidovce je dlhý 14,5 kilometra. Jeho výstavba je plánovaná na tri roky. Štát za jeho výstavbu zaplatí podľa odhadov približne 209 miliónov eur. Kysucká diaľnica D3 v úseku Čadca, Bukov – Svrčinovec vznikne v dĺžke viac ako 5,6 kilometra. Odhadované náklady na štvorročnú výstavbu predstavujú takmer 200 miliónov eur.

Oneskorenie začiatku výstavby juhovýchodného diaľničného obchvatu Prešova nepomáha dopravnej situácii v krajskom meste. Prešov musel vyhlásiť mimoriadnu situáciu v záujme dostavby tzv. malého obchvatu, ktorý má vytvoriť preložku štátnej cesty I/68.

Slovenská správa ciest (SSC) odstúpila od zmluvy so zhotoviteľom stavby, ktorým bola spoločnosť Hant. Pôvodne mala byť cesta hotová v júni 2015.

Minister dopravy Ján Počiatek v minulosti tvrdil, že diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami bude hotové v roku 2019. Termín však neohrozuje len posunutá výstavba troch úsekov. Na trase medzi dvoma najväčšími mestami Slovenska je zatiaľ najväčším otáznikom úsek D1 Turany – Hubová, ktorého výstavba sa pôvodne mala začať v roku 2016 s trvaním štyri roky.

Kvôli zložitému terénu a vzácnym prírodným oblastiam sa však začiatok budovania posúva na rok 2017. Zatiaľ nie je jasné, z akých peňazí sa úsek bude stavať. V novom programovom období na čerpanie eurofondov projekt nefiguruje. V súčasnosti je úsek v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie. „V prípade, ak sa zásadným spôsobom nebude meniť trasovanie a podarí sa zabezpečiť finančné krytie, je stále reálne začať súťaž v roku 2016 a cestu sprejazdniť v roku 2019, tak ako sme vždy komunikovali,“ hovorí Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Problémy stavbárov sprevádzajú aj v okolí Ružomberka na úseku D1 Hubová – Ivachnová, ktorý by mal byť hotový v roku 2017. Výstavbu však spomaľuje hroziaci zosuv pôdy, kvôli ktorému je v hre aj zmena trasovania diaľnice a následné predĺženie tunela Čebrať. Ten by mal mať podľa stále platných zámerov dĺžku približne dva kilometre. V súčasnosti prebiehajú merania a skúma sa rizikový svah.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #Levoča #obchvat #diaľničný obchvat