Za pád mosta v Kurimanoch obvinili statičku z Nemecka

Polícia po viac ako troch rokoch ukončila vyšetrovanie pádu diaľničného mosta na východe Slovenska pri obci Kurimany, ktorý leží v katastri Iliašoviec. Obvinila len jedinú osobu, ktorou je nemecká statička.

25.11.2015 15:55 , aktualizované: 26.11.2015 10:40
Kurimany Foto:
Pri obci Kurimany sa v roku 2012 zrútil most vo výstavbe nad diaľnicou D1.
debata (19)

Denník Pravda ako prvý upozornil na pochybenie statičky už týždeň po nehode. Nešťastie sa odohralo pri liatí betónu, čo nevydržala podperná konštrukcia mosta. Pri zrútení stavby prišli o život štyria robotníci a jedenásť ľudí utrpelo zranenia. Špekulovalo sa, že nedostatočne pevná podperná konštrukcia súvisela so šetrením. Statička podľa všetkého urobila chybu vo výpočte nosností podpornej konštrukcie. Stojky podpery boli totiž spevnené len v priečnom smere mosta a nie pozdĺžnom. V pozdĺžnom smere sa konštrukcia napokon aj zrútila.

„Dňa 20. novembra 2015 vydal vyšetrovateľ uznesenie o vznesení obvinenia dipl. Ing. Sabine H., štátnej príslušníčke Spolkovej republiky Nemecko za prečin všeobecného ohrozenia,“ povedal Milan Filičko, hovorca Krajskej prokuratúry Košice. Podľa uznesenia statička urobila chybu v naprojektovaní vzájomného stuženia podporných konštrukcií. „Pri betonáži a následnom zaťažení konštrukcií, konštrukcia stratila stabilitu, prelomila sa, čo spôsobilo zrútenie časti betónovaného poľa mostnej konštrukcie,“ dodáva Filičko.

zväčšiť
pád mostnej konštrukcie, Kurimany, infografika

Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) tak vznikla škoda vo výške 96-tisíc eur. Objavovali sa špekulácie, že za pád mosta môže nestabilné podložie alebo preklopenie priečnych nosníkov. Stavbu mosta zabezpečovala spoločnosť Bögl a Krýsl, ktorá bola v konzorciu výstavby diaľničného úseku spolu s Váhostavom. Krátko po zrútení obviňoval minister Ján Počiatek z pádu dodávateľskú firmu, ktorá zabezpečovala podpernú konštrukciu. Podľa neho nedošlo priamo k pádu mosta, ale k zlyhaniu dočasných podpier.

Experti na mostné stavby v minulosti poukázali na to, že sa šetrilo tam, kde sa nemalo. Pridanie niekoľkých oceľových spojok, ktoré by zlepšili stabilitu skruže, by v tom čase stálo približne 10-tisíc eur. Celá podporná konštrukcia pritom vyšla na 322-tisíc eur.

„Ministerstvo okamžite po nehode prijalo operatívne opatrenia, aby sa podobná tragédia v budúcnosti už neopakovala. Národná diaľničná spoločnosť nechala preveriť všetky rozostavané mostné konštrukcie aj bezpečnosť práce na diaľničných stavbách. Okrem úsekov na D1 Jánovce – Jablonov sme v tom čase skontrolovali aj 28 mostov na stavbe D1 Dubná Skala – Turany a 15 mostov na stavbe D1 Fričovce – Svinia. Minister zároveň rozhodol, že na všetky dočasné podporné konštrukcie budú zhotovitelia predkladať aj nezávislý statický posudok od autorizovaného odborníka,“ hovorí Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Pád mosta sa odohral v prvej časti na úseku D1 Jánovce – Jablonov, ktorý diaľničiari odovzdali do užívania vodičom v októbri tohto roka. Štát postavil 9 kilometrov dlhý úsek za 60 miliónov eur, ktoré z väčšej časti pochádzajú od Európskej únie. Pôvodne sa však odhadované náklady pohybovali na úrovni 95 miliónov eur.

Nezrovnalosti sa objavovali aj v súvislosti so stavebným dozorom, ktorý mala pod palcom NDS. Diaľničiari vo verejnej súťaži nevybrali nezávislý externý stavebný dozor. Skúsený stavebný dozor by si mohol všimnúť, že podpery nie sú postavené správne. „Statik však vypočíta, že takéto podpery vydržia, a keď to podľa statického výpočtu sedí, tak stavebný dozor nemá prečo spochybňovať, že to tak nebude. Chce to naozaj veľkú dávku skúseností, aby dozor povedal: zastavme to!“ v minulosti povedal pre denník Pravda Jaroslav Halvoník z Katedry betónových konštrukcií a mostov Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity.

Ján Figeľ, exminister dopravy, v minulosti upozorňoval, že zhotoviteľ musel odovzdať fotodokumentáciu debnenia podpernej konštrukcie investorovi a stavebnému dozoru. „Stavebný dozor musel schváliť debnenie podpernej konštrukcie aj pred samotným betónovaním, čiže musela podpísať, že je to postavené dobre a nezrúti sa to,“ tvrdil Figeľ.

19 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #Kurimany