Štátne IC vlaky v januári končia, dajú zelenú konkurencii

Železničná spoločnosť Slovensko od 18. januára zastaví prevádzku IC vlakov na trati Bratislava - Žilina - Košice. Rozhodol o tom v piatok manažment firmy. Dôvodom je situácia na trhu komerčnej železničnej dopravy, uvádza sa vo vyhlásení spoločnosti.

04.12.2015 15:09
debata (173)

ZSSK nedokáže naplniť očakávania akcionára pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkujú, uviedla spoločnosť.

„Ekonomická kondícia InterCity vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali.  Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel“ uviedol Pavol Gábor, generálny riaditeľ ZSSK. InterCity vlaky štát nedotuje.

Hoci tržby IC vlakov pokrývajú náklady prevádzky a priebežný výsledok na úrovni EBITDA (bez nákladových úrokov a odpisov) je kladný, celkovo v tomto roku vygenerujú účtovnú stratu na úrovni roka 2014, podotýka ZSSK.

„Urobili sme všetky možné opatrenia na zlepšenie ekonomiky a súčasne sme priniesli citeľné skvalitnenie služieb cestujúcim. Napriek tomu končíme, pretože sme zodpovední manažéri a nemôžeme sa správať iracionálne a nehospodárne. K životu v konkurenčnom prostredí patria aj takéto nepríjemné rozhodnutia,“ zdôraznil Gábor v stanovisku

ZSSK použije vozne aj personál z IC vlakov na zlepšenie úrovne a služieb v rýchlikoch na rôznych linkách v rámci Slovenska, tvrdí firma.

Štát ustúpil RegioJetu

Štát ustúpil súkromnému vlakovému dopravcovi RegioJet. Minister dopravy Ján Počiatek už vo štvrtok pripustil možnosť redukcie počtu štátnych IC vlakov, pre ktoré súkromný RegioJet pohrozil ukončením prevádzky svojich vlakov na trati medzi Bratislavou a Košicami. Budúcnosť ukáže, ako sa RegioJet zachová. IC vlaky RegioJetu sú totiž momentálne značne využívané a aj tak pri súčasných cenách cestovného RegioJet oznámil odchod. Je otázne, či vlaky môžu byť ziskové pri silnejšej prevádzke bez zvýšenia cien, či bez štátnych dotácií.

Štátne IC vlaky predstavujú komerčný projekt štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorý priamo nedostáva dotácie zo štátneho rozpočtu a neplatí v ňom ani bezplatné cestovné. Napriek tomu aj pred príchodom súkromníka a zlacnením cestovného jazdili štátne IC vlaky so stratou. RegioJet podal ešte v roku 2014 podnet na Protimonopolný úrad. Koncom novembra okrem odchodu z vyťaženej trate pohrozil podaním žaloby na náhradu škody za zneužitie dominantného postavenia ZSSK s údajným cieľom vytlačiť ho z trhu.

"Momentálne sme vo finálnej fáze vyhodnocovania prevádzky IC vlakov, ktoré prevádzkuje ZSSK. RegioJet pomenoval dôvod odchodu preto, že konkurujú na tejto trati aj komerčné železničné IC vlaky. Je z môjho pohľadu veľmi pravdepodobné, že z tejto pozície ustúpime a vytvoríme tak ešte väčší priestor pre RegioJet, aby prevádzkoval túto službu,“ povedal vo štvrtok počas parlamentnej Hodiny otázok Počiatek. Rozhodnutie manažmentu firmy o zrušení IC vlakov nasledovalo na druhý deň.

RegioJet koncom novembra uviedol, že na jar ukončí prevádzku svojich vlakov na hlavnej trati medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami. Dňa 13. decembra navyše plánoval zredukovať počet spojov zo štyroch na tri páry s tým, že zruší nočný vlak.

Zdá sa, že súkromník by prípadné zrušenie štátnych IC vlakov využil a svoje vlakové spojenie by neukončil. "Takýto krok ministerstva dopravy by sme považovali za múdry, pretože z hľadiska súťažného práva je to jediné správne riešenie. Sme pripravení stanoviť dátum, odkedy začneme nasadzovať súpravy až s 13 vozňami tak, aby kapacita bola väčšia ako aktuálne na tejto trati v komerčných vlakoch ponúkajú obaja dopravcovia dokopy,“ povedal Aleš Ondrůj, hovorca spoločnosti RegioJet.

RegioJet spolu so ZSSK na trati medzi Bratislavou a Košicami rozpútali cenovú vojnu. Štátne IC vlaky ako komerčný projekt bez dotácií jazdili na danej trati pred príchodom súkromnej konkurencie za 24 eur. Cestovné však pre ZSSK znamenalo stratu. V roku 2013 dosiahli IC vlaky stratu 1,7 milióna eur. O rok neskôr sa im ju podarilo znížiť na 1,3 milióna.

Žlté vlaky súkromného dopravcu začali jazdiť na obľúbenej trati medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami za 9 eur. Do karát mu však nezahralo zavedenie bezplatného cestovného pre študentov a dôchodcov. Od začiatku roka na najvyťaženejších úsekoch zdvihol cenu na 13,30 eur. Pôvodná cena ostala len vo vlakoch jazdiacich napríklad v skorých ranných hodinách.

Štátne komerčné vlaky aj napriek stratovej prevádzke po príchode RegioJetu na trať medzi Bratislavou a Košicami znížili cenu cestovného na 12 eur. V marci však štátny dopravca výrazne zredukoval počet IC vlakov. Z pôvodne jazdiacich 45 párov týždenne ostalo v prevádzke len 21. Ak by došlo k úplnému zrušeniu IC vlakov, ZSSK by prevádzkovala už len dotovanú vlakovú dopravu v podobe rýchlikov a osobných vlakov.

© Autorské práva vyhradené

173 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #RegioJet #Železničná spoločnosť Slovensko