Potraviny s nižšou DPH už zlacneli

Dva týždne pred Vianocami lacnejú nákupy potravín. Niektorí obchodníci išli v predstihu dole aj s cenami tovarov, na ktoré vláda znižuje od 1. januára daň z pridanej hodnoty z 20 na 10 percent. Ide o chlieb, mäso, hydinu, ryby, mlieko a maslo, ktoré už teraz zlacneli o 10 až 20 percent.

10.12.2015 15:00
debata (4)

Nákupný košík plný spomínaných základných potravín v sume 60 eur má po znížení DPH zlacnieť na 55 eur. Či sa tak stane, sleduje ministerstvo financií a na základe dohody s vládou aj penzisti. Obchod sa nateraz sústredil predovšetkým na zníženie cien mäsových a mliečnych výrobkov, kde im hrá do karát aj situácia v ponuke na trhu bravčového mäsa či mlieka, ale napríklad aj cukru. Hoci cukor nepatrí medzi potraviny s nižšou 10-percentnou sadzbou DPH, predáva sa za rekordne nízke ceny. Po zľavách sa dá napríklad kúpiť kilogram kryštálového už za 51 centov, čo poteší gazdinky vypekajúce vianočné dobroty, ale robí vážne starosti cukrovarníkom a farmárom. Tí predávajú tiež za rekordne nízke ceny napríklad živé ošípané, keď ich kilogramová cena klesla pod jedno euro.

zväčšiť
potraviny, zlacňovanie, ceny, graf

Táto situácia nahráva obchodníkom, ktorí môžu ísť do vianočných akcií a zároveň, ako tvrdia, si môžu odskúšať aj pripravovanú desaťpercentnú sadzbu na vybrané druhy základných potravín. Ak chce spotrebiteľ ušetriť, a ušetriť naozaj môže od desiatich centov až po jedno či dve eurá, potom musí študovať letáky, ktoré dostáva do schránok, alebo si ich nájde na internete.

Prím v zľavovej politike, aspoň v tejto chvíli, hrajú reťazce Kaufland a Billa, ale čím bližšie budú Vianoce, tým väčší zľavový súboj medzi obchodnými sieťami možno očakávať. „Akcie, s ktorými prišli niektoré obchodné siete, nie sú ničím novým pod slnkom,“ povedal prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak. Podľa šéfa obchodníkov ide o typický prejav konkurenčného boja, keď zľavové ceny využívajú jednotlivé reťazce na prilákanie zákazníkov do svojich obchodov.

Spotrebiteľom robia akcie dobre. „Tohto roku sa očakáva deflácia na úrovni 0,3 percenta, ale spotrebitelia vnímajú situáciu inak ako analytici, ktorí pracujú s číslami. Tzv. pocitová inflácia je vždy o niekoľko stupňov vyššia, ako je skutočná. Ľudia povedia: Všetko je drahšie, hoci pravda je iná,“ tvrdí Pavol Konštiak.

Babka k babce, budú kapce

Ako vyzerá v reáli situácia na vianočných pultoch? Billa napríklad znížila o desať percent ceny na tie základné potraviny, na ktoré sa od 1. januára 2016 vzťahuje desaťpercentná sadzba DPH. Patrí sem hydinové, morčacie, hovädzie a králičie mäso, ale aj mlieko, maslo a niektoré druhy chleba, uviedla pre Pravdu Denisa Pernicová, marketingová riaditeľka Billa Slovensko.

Ešte väčšie cenové zníženie pripravil oddnes Kaufland. Dovedna znížil ceny 64 druhov potravín, a to od 14 až do 21 percent, čo je viac ako parlamentom schválené 10-percentné zníženie DPH. Cena najviac predávaného polotučného mlieka sa tak dostáva pod 50 centov za jeden liter, kilogram výberového kurčaťa sa dá kúpiť lacnejšie dokonca o 1,50 eura, teda za 2,99 eura, ba kuracie rezne klesnú o rovné dve eurá.

„Zníženie cien, ktoré sme pripravili, bude platiť do konca mesiaca, ale niektoré tovary preklopíme s týmito cenami aj po Novom roku,“ povedal Martin Gärtner, hovorca spoločnosti Kaufland, ktorý dodal, že nepôjdu do mínusovej marže. Ako reagujú na hodenú rukavicu ostatné reťazce?

„S ohľadom na konkurenčné prostredie nemôžeme vopred informovať o žiadnych našich marketingových aktivitách,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Tesco Katarína Kadašiová. „Cieľom spoločnosti Lidl je ponúkať zákazníkom kvalitné produkty za čo najvýhodnejšie ceny. Preto vítame všetky iniciatívy v tomto smere. Garantujeme, že zníženie DPH na vybrané druhy potravín nevyužijeme na vlastné obohatenie. Predajné ceny upravíme o zníženú sadzbu DPH od 1. 1. 2016,“ reagoval hovorca spoločnosti Lidl Tomáš Bezák.

Na cenových akciách, ktoré ponúkajú obchodníci spotrebiteľom, sa „viac-menej dobrovoľne“ zúčastňujú aj dodávatelia potravín. „Obchodníci znížia svoju maržu a dodávatelia svoju cenu,“ povedal Pavol Konštiak. „K vianočným cenám boli uzavreté čiastkové dohody,“ potvrdil Konštiakové slová Dušan Janíček, podpredseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.

Prečo ľudí láka Rakúsko

Na otázku, či nie sú akcie v slovenských obchodných reťazcoch vyvolané aj nákupnou turistikou do čoraz viac populárneho Rakúska, Konštiak odpovedal, že nie. „Rakúšania majú už roky desaťpercentnú DPH na potraviny. To, čo láka mnohých Slovákov do rakúskeho pohraničia od roku 2009, keď obchodná turistika začala prekvitať, je ponuka niektorých výrobkov, ktoré sú po prvé, lacnejšie a po druhé, majú iné (kvalitnejšie) zloženie. To je však výsledok politiky niektorých nadnárodných potravinárskych spoločností,“ myslí si Konštiak. Napokon tretí dôvod, ktorý láka slovenských spotrebiteľov na nákupy do Rakúska, je podľa Konštiaka „malomeštiacka snaha“ niektorých Slovákov odlíšiť sa od ostatných spotrebiteľov, keď sa pred známymi vyťahujú, „ja nakupujem v Rakúsku“.

Akciové ceny, na ktoré lákajú spotrebiteľov obchodné reťazce, spôsobujú problémy menším slovenským chovateľom ošípaných a spracovateľom bravčového mäsa. Farmár František Uhliarik, ktorý má v Rastislaviciach v okrese Nové Zámky farmu ošípaných aj bitúnok, upozornil na to, že niektorí mäsiari, čo sa špecializujú na výrobu vianočných klobás, nakupujú bravčové mäso v akciách supermarketov. „Nakúpia stovky kilogramov zlacneného pliecka či stehna a potom chodia po trhoch, kde so ziskom predávajú klobásy ako zaručene domáce produkty,“ sťažoval sa Uhliarik.

Medzi farmárovu klientelu patria aj fanúšikovia domácich zabíjačiek. Päťdesiatkilo­gramová polovička ošípanej vyjde v starom roku na sto eur, v novom roku to bude o desať eur menej. „Ľudia, ktorí si chcú urobiť zabíjačku, alebo poctiví mäsiari nakupujú mäso v decembri. Viac ako nižšia cena je pre nich dôležité to, že majú čerstvé mäso od slovenského chovateľa,“ myslí si František Uhliarik.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #DPH