Jaguar sľubuje plat 1 225 eur

Príchod štvrtej automobilky Jaguar Land Rover na Slovensko zvýši ľuďom mzdy. Oproti platom v Nitrianskom kraji, ktoré sú porovnateľné s priemerom na celom Slovensku, ponúkne Jaguar asi o polovicu vyššie mzdy a vytvorí tak tlak aj na firmy v iných odvetviach.

16.12.2015 11:30
debata (77)
zväčšiť Ilustračné foto. Foto: Ivan Majerský, Pravda
graf, Jaguar Ilustračné foto.

Ministerstvo financií zverejnilo, že Jaguar počíta v rokoch 2016 až 2018 s priemernými hrubými platmi 1 225 eur mesačne pri celkovej cene práce, ktorá zahŕňa aj odvody zamestnávateľa 1 657 eur. Hrubé mzdy po roku 2019 majú ísť na takmer 1 300 eur.

Na významnejšie pozície bude investor lákať odborníkov aj z neďalekého elektrotechnického závodu a tiež zvyšných troch automobiliek v krajine. „Dá sa predpokladať, že konkurencia vytvorí tlak aj na mierny rast platov v automobilovom sektore. Je to sprievodný jav takýchto aktivít. Ja som presvedčený, že mzdy sa budú zo súčasného stavu zvyšovať o 10 až 15 percent,“ hovorí prezident Združenia automobilového priemyslu Juraj Sinay.

Na porovnanie, v bratislavskom Volkswagene bola priemerná mesačná hrubá mzda bez manažmentu v roku 2014 vo výške 1 750 eur, v trnavskom PSA Peugeot Citroën približne 1 100 eur a v žilinskej Kii 1 215 eur.

Neďaleko miesta pre závod Jaguar má fabriku spoločnosť Foxconn, ktorá vyrába LCD televízory značky Sony. „S príchodom nového zamestnávateľa a jeho dodávateľov sa určite zmení situácia na trhu práce v našom regióne,“ povedala Eva Vrábelová, špecialistka firemnej komunikácie Foxconnu.

Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov je už teraz. „Pociťujeme zhoršenie situácie pri naberaní elektrotechnikov a inžinierov z oblasti elektrotechniky a programovania,“ dodáva Vrábelová. Príchodu novej automobilky sa v trnavskom PSA neobávajú.

„Je to dobrá vec pre Slovensko, pre prostredie automobilového priemyslu aj pre našu automobilku,“ povedal prednedávnom generálny riaditeľ trnavského závodu Rémi Girardon. Zároveň priznal, že príchod Jaguara vytvorí tlak na pracovný trh, keďže ide o dva blízke regióny.

„Automobilky upozorňujú na to, že už teraz majú nedostatok absolventov a aj zamestnanci týchto spoločností rotujú po automobilkách. Okrem toho, automobilový priemysel patrí medzi odvetvia, kde za posledný rok výrazne pribúdali nové pracovné miesta,“ hovorí Katarína Klembalová, PR manažérka spoločnosti Profesia. Medziročne stúpol počet pracovných ponúk v automobilovom priemysle približne o 19 percent.

Profesia očakáva, že v prípade pokračovania trendu a vzniku nových pracovných miest v automobilovom priemysle začne klesať počet uchádzačov o prácu. Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily nepociťujú už dnes len automobilky, ale aj iné firmy v Nitre a okolí.

Premiér Robert Fico sa aj napriek prognózam o dostatok pracovných síl neobáva. „Investor venoval tejto téme obrovskú pozornosť. Od začiatku sa skúmali kvality škôl. Aj preto chcel ísť do mesta, kde je vysoké aj stredné školstvo. Meralo sa to desaťkrát. Obe strany sú presvedčené, že bude dostatok pracovnej sily. Je to spádová oblasť,“ povedal v piatok v rozhovore pre Pravdu Fico.

Kto chce pracovať pre Jaguar Land Rover môže od piatka vyplniť dotazník na internete. Pripravilo ho Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVR) SR v spolupráci s Jaguarom. Za prvé dni sa už zaregistrovalo niekoľko tisíc záujemcov.

Priamo pre novú automobilku by malo pracovať do roku 2018 spolu 1 402 ľudí a následne sa má počet pracovníkov podľa plánov samotného investora zvýšiť na 2 834. U dodá­vateľov má vzniknúť ďalších takmer 9-tisíc pracovných miest. Vláda očakáva, že Jaguar priamo a nepriamo dá prácu pre 15-tisíc ľudí.

Investor plánuje výrobu dvoch nových technologicky vyspelých modelov športovo-úžitkových vozidiel (SUV). Sériová výroba prvého modelu sa začne v septembri 2018 a nábeh produkcie druhého modelu je plánovaný na jún 2019, v prvom roku výroby bude teda z výrobných liniek schádzať iba lacnejší model.

„Celkový počet automobilov vyrobených na Slovensku môže v roku 2019 dosiahnuť vyše 1,2 milióna ročne,“ informoval Inštitút finančnej politiky pri MF SR. Investičný zámer v objeme 1,4 mld. eur prinesie výrobnú kapacitu 150 000 áut ročne, ktorá by podľa predpokladov investora mala byť dosiahnutá v roku 2020. Stimuly od vlády dosiahnu 130 mil. eur.

„Dnes na Slovensku máme 340 až 360 subdodávateľov. Je určite pravdepodobné, že aj s Jaguarom prídu nové firmy. Stane sa tak aj napriek tomu, že Ralf Speth (šéf spoločnosti Jaguar Land Rover, pozn. redakcie) označil ako jednu z výhod Slovenska širokú sieť subdodávateľov. Je veľmi ťažko odhadnúť, koľko ich bude,“ priblížil Sinay.

Podľa Sinaya na Slovensku vzniknú aj nové subdodávateľské spoločnosti, ktoré tu doteraz nepôsobili. „Portfólio, ktoré sem Jaguar Land Rover donesie, bude obsahovať autá s vysokou pridanou hodnotou. Čiže určite sa objavia aj subdodávatelia, ktorí budú vedieť splniť len ich podmienky. To znamená, že aj tí, ktorí sú už v súčasnosti na nich nadviazaní, sa pokúsia vytvoriť úplne nové fabriky na Slovensku,“ hovorí Sinay.

Jednotlivé automobilky si navzájom môžu začať preberať zamestnancov. „To, či automobilová spoločnosť prichádzajúca na slovenský trh osloví aj personál konkurencie, bude závisieť aj od podmienok, ktoré potenciálnym zamestnancom ponúkne. V prípade, ak ponúknu lepšie platové podmienky, je možné, že nimi oslovia aj zamestnancov z konkurenčných automobilových závodov,“ hovorí Klembalová.

Podľa personálnych agentúr časť ľudí nie je ochotná za prácou dochádzať, prípadne sa kvôli nej sťahovať. Firmám aj nezamestnaným by v roku 2016 mali pomôcť pripravované rekvalifikačné kurzy. „Pôjde o minimálne rok trvajúce kurzy zamerané na čiastočnú kvalifikáciu. Napríklad, vyučenie obrábača kovov trvá 3 roky, ale za jeden rok môžete mladého človeka zaškoliť na kvalitného frézara, ktorý bude dostatočne pripravený na uplatnenie na trhu práce,“ priblížil Jaroslav Holeček, viceprezident ZAP.

Praktická časť rekvalifikačných kurzov by mala prebiehať priamo v automobilkách. „Teória by bola zameraná priamo na prax a študenti by sa učili len predmety ako technológia sústruženia či o vlastnostiach obrábaných materiálov,“ dodáva Holeček. Rekvalifikácie by mali byť súčasťou tretieho sociálneho balíčka. Strana Smer chce do roku 2020 vytvoriť aj vďaka rekvalifikačným kurzom nových 100-tisíc pracovných miest.

Nitriansky kraj je dnes s 11-percentnou nezamestnanosťou na úrovni celoslovenského priemeru. „V súčasnosti, keď automobilky upozorňujú na nedostatok kvalifikovanej sily na trhu práce, je potrebné, aby sa zamestnávatelia začali viac zameriavať aj na spätnú väzbu od svojich zamestnancov, prostredníctvom ktorej majú možnosť zistiť, aké sú ich očakávania i potreby. Zvýšenie motivácie a lojality zamestnancov môžu docieliť aj nefinančnými benefitmi, ako aj investíciou do vzdelávania zamestnancov,“ dodáva Klembalová.

© Autorské práva vyhradené

77 debata chyba
Viac na túto tému: #plat #automobilka #Jaguar #Land Rover