Ružomberok a Prešov spojila diaľnica

Ušetrené minúty, kilometre i čas. Okrem toho komfortnejší život pre obyvateľov obcí, menej hluku i čistejšie životné prostredie. Presne tieto bonusy prináša vodičom i obyvateľom Prešovského kraja diaľnica medzi Ružomberkom a Prešovom, ktorej posledný nedokončený úsek s dĺžkou 11,2 kilometra medzi Fričovcami a Sviniou odovzdali do užívania vo štvrtok. Okolo obeda novým úsekom diaľnice prešli prvé autá.

18.12.2015 07:00
dialnica Foto: ,
Vodiči môžu od včera využívať súvislú 138,2 kilometra dlhú diaľnicu medzi Ivachnovou pri Ružomberku a Prešovom.
debata (38)

Úsek Fričovce – Svinia je v krátkom časovom horizonte tretím medzi Jánovcami a Sviniou, ktorý bol dokončený a sprevádzkovaný. Stavali ho takmer štyri roky a po jeho dostavbe si vydýchnu najmä v obciach Hendrichovce, Bertotovce a Chminianska Nová Ves, cez ktoré prechádza cesta 1/18, ktorou sa denne presúvala osobná aj tranzitná doprava.

zväčšiť
diaľnice, Ružomberok, Prešov, mapa

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš si myslí, že väčšina dopravy sa po otvorení tohto úseku presunie na diaľnicu, čo úplne zmení život obyvateľom priľahlých obcí. „Tento rok si Národná diaľničná spoločnosť dala za cieľ otvorenie piatich nových úsekov diaľnic a otvorením úseku Fričovce – Svinia tento plán napĺňame,“ zdôraznil Gajdoš. Novootvorený úsek je dlhý 11 217 metrov. Na stavbe pracovalo 530 robotníkov a 200 mechanizmov. Výstavba stála 129,4 milióna eur, z toho 85 percent bolo hradených z fondov Európskej únie, zvyšok zo štátneho rozpočtu. Pôvodne sa stavba nachádzala v prvom balíku PPP projektov a so začiatkom výstavby sa počítalo v roku 2010. Balík sa však nerealizoval a nakoniec sa stavať začalo až 24. novembra 2011.

Dokončenie výstavby oddialil zosuv pôdy, ktorý ukončenie prác posunul o dva mesiace. Diaľničný úsek pozostáva z 15 mostov. Najdlhší meria 365 metrov. Piliere najvyššieho z nich dosahujú výšku až 35 metrov. Najvyšší diaľničný most sa na Slovensku aktuálne buduje na Kysuciach. Most s názvom Valy sa po dokončení bude nachádzať na úseku D3 Svrčinovec – Skalité. Jeho dĺžka dosiahne 591 metrov spolu s výškou 81 metrov.

Minister dopravy Ján Počiatek považuje za dôležité, že z Ružomberku do Prešova sa už bude dať prejsť ucelene bez schádzania z diaľnice, jej dĺžka je takmer 140 kilometrov. Akou bola cesta 1/18, ktorou doteraz prechádzala doprava, svedčia čísla. Podľa posledného sčítania frekvencie dopravy spred piatich rokov prechádzalo touto cestou okolo 15-tisíc áut, no ich počet mohol byť v ostatných rokoch aj vyšší. Hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová konštatovala, že posledné sčítanie sa robilo v lete tohto roku, no výsledky sa ešte stále spracúvajú.

Doterajšia cesta bola nielen frekventovaná, ale aj nebezpečná. Dochádzalo na nej často k nehodám, neraz aj s tragickým koncom. Hovorca krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove Daniel Džobanik zdôraznil, že cesta 1/18 bývala nebezpečná prakticky všade, pretože prechádzala cez obce a mestá. Výstavbou diaľnice úseky s nálepkou nebezpečné ubúdali. „Boli to úsek ako Župčiansky kopec, Hôrka – Jánovce, Spišský Hrhov – Klčov, Dravecký kopec, prechod cez Levoču,“ poznamenal Džobanik.

Župan Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík vidí v dobudovaní diaľnice medzi Ružomberkom a Prešovom pre východoslovenský región aj ekonomický a hospodársky prínos. „Všade vo svete platí, že každý jeden kilometer diaľnic prináša regiónu, ktorým prechádza, ekonomický rozvoj. K dokonalosti tejto diaľnice nám už chýba iba prepojenie medzi Ružomberkom a Žilinou, čím sa náš región diaľnične prepojí s Bratislavou. Už teraz sa vodiči presunú z Ružomberka po diaľnici za jednu hodinu aj desať minút, cesta predtým trvala dve hodiny. Som presvedčený, že nová diaľnica otvorí cestu na východ aj väčším investorom, s ktorými prídu aj nové pracovné možnosti. Zatiaľ k nám smerovali z dôvodu nedobudovanej infraštruktúry skôr menší investori,“ dodal Chudík.

Dobudovaním a sprejazdnením diaľnice medzi Ružomberkom a Prešovom budú môcť vodiči využívať jeden z najdlhších diaľničných úsekov na Slovensku. Najväčšou súvislou diaľnicou u nás je úsek medzi Bratislavou a Žilinou s dĺžkou 200 kilometrov. Rovnako dlhá je cesta medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, ktorú tvorí diaľnica D1 a rýchlostná cesta R1.

Dostavba diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc v roku 2019 je ohrozená. Vo výstavbe sú v súčasnosti tri úseky: Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala a Hubová – Ivachnová. Najväčší otáznik visí nad úsekom D1 Turany – Hubová, ktorý sa po zosuve vrátil do štádia posudzovania vplyvov na životné prostredie a v súčasnosti nie je známe ani jeho trasovanie. V hre je niekoľko variantov. Pôvodne bol začiatok výstavby naplánovaný na rok 2016. Aktuálne je takmer isté, že štát začne úsek stavať najskôr v roku 2017. Úsek navyše nie je zahrnutý ani v novom programovom období na čerpanie eurofondov, a teda štát naň zatiaľ nemá peniaze. Problémová je aj časť D1 Hubová – Ivachnová, kde pre hroziaci zosuv bude pravdepodobne nutné zmeniť trasovanie diaľnice a predĺžiť tunel Čebrať. Pôvodne mal byť úsek hotový v roku 2017.

Diaľničiari v tomto roku chceli začať stavať diaľničný obchvat Prešov a úsek D1 Bidovce – Budimír. Do konca roka sa im však nepodarí uzatvoriť súťaž a vybrať zhotoviteľov stavieb, a teda začiatok výstavby diaľnice s celkovou dĺžkou 22,3 kilometra sa posúva na rok 2016.

© Autorské práva vyhradené

38 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #Ružomberok #Prešov