Povianočné zľavy tento rok lákajú viac ľudí

Čoraz viac ľudí pod vianočným stromčekom nachádza obálku s peniazmi alebo nákupnú poukážku. Možnosť výberu darčeka podľa vlastného gusta podporujú aj obchodníci povianočnými výpredajmi. V obchodných centrách ľudí do predajní aktuálne lákajú zľavy vo výške 10 až 80 percent. V kombinácií s rastúcou ekonomikou sú hlavne predajne v regiónoch s nízkou nezamestnanosťou pripravené na najsilnejšie povianočné výpredaje za posledné roky.

29.12.2015 07:00
vianoce, zlava, nakup Foto: ,
Najmä v prípade oblečenia a obuvi platí, že niektoré veľkosti sa môžu po zlacnení vypredať veľmi rýchlo.
debata (2)

„Už prvé náznaky ukazujú, že tohtoročné výpredaje by pre obchodníkov mohli byť tie najlepšie za posledné roky,“ povedal Ľubomír Drahovský, analytik prieskumnej agentúry Terno. Ako teplé rožky miznú z regálov obchodov výrazne zlacnené kusy oblečenia. „Pred obedom sa nám pri pokladniciach dokonca tvorili menšie rady,“ uviedol Radoslav Vojtko, predavač oblečenia v bratislavskom obchodnom centre Aupark. Vysoké 50-percentné zľavy sa týkali detských svetríkov, ktoré zlacneli z 10 na 5 eur za kus. Ľudia by pri pohľade na kopy zlacneného oblečenia nemali podľa odborníkov prepadnúť nákupnému šialenstvu. „Každý si musí zvážiť, či veci naozaj potrebuje, a nikdy nie je výhodné kupovať tovar len preto, že je lacný. Ak si kúpite sveter, ktorý si oblečiete len dvakrát za život, ani 80-percentná zľava nebude výhodná,“ upozornil Miroslav Tulák, výkonný riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov.

Na súčasných zľavách istotne zarobia ľudia poznajúci už predvianočné ceny. „Mal som vyhliadnutý nový televízor a v porovnaní s cenou pred Vianocami som ho dnes kúpil o 100 eur lacnejšie,“ povedal Filip Jantošovič z Bratislavy. Ľudia, ktorí nepoznajú predvianočné ceny, môžu, naopak, na súčasných výpredajoch minúť viac peňazí, ako keby tie isté darčeky kúpili rovno pod stromček. Medzi obchodníkmi sa každý rok nájdu čierne ovce podvádzajúce pri uverejňovaní povianočných zliav. „Pred pár rokmi udelila slovenská obchodná inšpekcia jednému z reťazcov pokutu za to, že koncom roka predával fotoaparát za akciovú cenu, ktorá bola v skutočnosti vyššia ako tá pred Vianocami,“ upozornil Tulák.

Obchodné centrá hlavného mesta praskali vo švíkoch aj počas pracovných dní. „Na rozdiel od iných rokov preto odporúčam využiť zľavy čo najskôr. Inak sa môže stať, že ľudia vyhliadnutý lacný tovar nekúpia pre vypredanie zásob,“ poradil Drahovský. Taká je aj skúsenosť Skaličana Petra Cabulku, ktorý mal v pláne zrealizovať výhodný nákup v čase obeda v obchodnom centre Polus. „Vytypované turistické topánky v povianočnom výpredaji zlacneli zo 109 na 69 eur. No nemal som šťastie a moju veľkosť topánok už vypredali,“ povedal. V minulosti pre menší počet nakupujúcich odborníci radili hlavne pri elektronike počkať až na januárové akcie. V tom čase sa totiž v skladoch menia staré modely za nové a posledné nepredané kusy obchodníci núkali za najnižšie ceny.

Porovnať cenu toho istého výrobku je najjednoduchšie pomocou rôznych internetových prehliadačov. Napríklad cena špičkového mobilného telefónu sa vo webových obchodoch pohybuje v rozmedzí 432 až 686 eur. „Povianočné výpredaje na internete sa pozvoľna začali už 25. decembra a očakávame, že záujem o ne porastie a hlavne potrvá až do druhého januárového týždňa,“ povedal Tomáš Braverman, riaditeľ nákupného radcu Heureka. Podľa jeho skúseností minulý rok Slováci v povianočných on-line výpredajoch nakupovali zhruba o tretinu viac ako cez bežný rok. Navyše zákazníci majú až 14 dní na vrátenie tovaru bez uvedenie dôvodu pri nákupe cez internet či využití podomového a zásielkového predaja.

Na možnosť vrátiť tovar bez udania dôvodu lákajú aj viaceré obchodné reťazce. „Samozrejme sa to netýka kníh alebo otvoreného jogurtu, no peniaze za iné kúpené potraviny vrátia niektoré obchody v rámci boja o zákazníka bez problémov,“ priblížil Tulák. Osobné skúsenosti ľudí hovoria o tom, že niekedy o tejto možnosti nevedia ani samotné predavačky a ustúpia až po dlhšej diskusií so zákazníkom. Slovenská obchodná inšpekcia je však v tomto nekompromisná a kamenná predajňa musí ľuďom peniaze za nákup vrátiť, ak má takúto možnosť vylepenú v predajni formou oznamu. V opačnom prípade obchodník nie je povinný vymeniť tovar a vzťahuje sa naň len štandardná dvojročná záruka.

Samotný tovar nemusí byť vždy najlacnejší pri kúpe cez internet a ušetriť môžu ľudia aj nákupom priamo v kamennej predajni. Internetovému obchodu síce odpadajú náklady spojené s prevádzkovaním kamennej predajne, ale ani to nemusí byť vždy dostačujúce na poskytnutie najnižšej ceny. „Veľkú úlohu hlavne pri drahších tovaroch hrajú vyrokované množstevné zľavy a aj internetový obchod musí platiť za skladovanie tovaru. V niektorých prípadoch si môžu práve kamenné predajne dovoliť nižšie ceny ako internetové obchody. Pri hľadaní najvýhodnejšej ceny je dôležité porovnať viacero ponúk,“ uzavrel Drahovský.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Vianoce #výpredaj