Automobilky budú musieť radikálne zmeniť obchodný model

Automobilový priemysel celosvetovo čaká do piatich rokov zmena obchodného modelu. Predpokladajú to štyria z piatich manažérov odvetvia, čo je desaťkrát viac ako vlani.

08.01.2016 12:39
debata (7)

Hlavným trendom, ktorý bude ovplyvňovať celé odvetvie najmenej najbližších desať rokov, je konektivita a digitalizácia. Vyplýva to zo štúdie KPMG medzi 800 vedúcich pracovníkov automobilového priemyslu v 38 krajinách.

„Zdá sa, že v automobilovom priemysle nezostane kameň na kameni. Do odvetvia vstupuje veľa nových technológií a ruka v ruke s tým tiež mnoho nových hráčov z radov dravých firiem. Ich nástup urýchlilo oslabenie dôvery v tradičné technológie vyvolané kauzou Dieselgate,“ uviedol partner KPMG v ČR Jan Linhart.

Zaužívaný obchodný model zmenia neustále sa meniace služby, pripojené autá a množstvo dát, ktoré dokážu získať o svojom okolí a vodiči. Zákazník bude vyžadovať optimálnu kombináciu komfortu, nákladov a personalizovaných služieb. Vlastníctvo dát a schopnosť ich držiteľa využiť ich k ponuke služieb pre zákazníkov budú preto podľa Linharta rozhodovať o víťazoch a porazených. Dáta generované automobilmi však väčšina firiem ešte len začína využívať.

Vedúcimi značkami na poli inovácií sú podľa prieskumu Toyota a BMW. Popredné miesto si udržali aj v hodnotení pokroku v oblasti elektromobility a autonómnych vozov. Nasledujú Honda, Ford a Tesla.

Viac ako tretina šéfov automobiliek očakáva, že lídrami inovácií v automobilovom priemysle budú tradiční výrobcovia. Na druhom mieste potom šéfovia automobiliek vidia veľké IT spoločnosti, najmä Apple a Google. Iba malý počet respondentov menuje medzi budúcimi významnými inovátormi prevádzkovateľa mobilných platieb a start-upy.

Toyota si podľa 58 percent šéfov automobiliek v nasledujúcich rokoch udrží najväčší trhový podiel. Toyota súčasne zaznamenala najväčší posun v hodnotení, ešte vlani jej respondenti predpovedali deviate miesto na trhu v nasledujúcich piatich rokoch. Na druhé, respektíve tretie miesto potom manažéri radia BMW (57 percent) a Volkswagen (56 percent). Na štvrté miesto sa z vlaňajšieho prvého prepadla automobilka Hyundai.

Ako najviac perspektívne trh, ktoré v predajoch automobilov budú vykazovať silný rast, hodnotí manažéri automobiliek na prvom mieste Thajsko. Juhoafrickú republiku zaraďujú na druhé a Indonéziu na tretie miesto.

7 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky