Nové diaľnice v roku 2016: Kysuce, Bánovce a Zvolen

Tento rok by sa malo na Slovensku otvoriť necelých 33 kilometrov nových diaľnic. Nezopakuje sa tak vlaňajšok, keď sa dokončilo až 56 kilometrov najrýchlejších ciest.

15.01.2016 07:00
DOPRAVA: Otvorenie D1 JÅ novce - Jablonov Foto: ,
Koncom novembra minulého roka otvorili levočskú diaľnicu spolu s tunelom Šibenik.
debata (46)

Kým v minulom roku sa diaľnic dočkali pri Martine, Levoči a Detve, tento rok sa počíta s dokončením úsekov na Kysuciach medzi Čadcou a hranicou s Poľskom, zo Zvolena do Pstruše a obchvatu Bánoviec nad Bebravou. Popri rozostavanej diaľnici D1 z Bratislavy do Košíc, ktorá má byť hotová v roku 2020, sa štát zameral na kysuckú D3.

„Diaľnica D3 je popri D1 asi najdôležitejšia. V budúcom roku sa zároveň začne stavať úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec,“ povedal Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline. V prípade D3 sa aktuálne buduje aj obchvat Žiliny. Štát by mal v tomto roku spustiť aj výstavbu bratislavského obchvatu spolu s rýchlostnou cestou na Dunajskú Stredu. Nultý obchvat hlavného mesta sa má stavať cez verejno-súkromný PPP projekt.

Pre bratislavský obchvat sa aktuálne hľadá víťaz tendra a staviteľov vyberú aj pre obchvat Prešova a úsek D1 Budimír – Bidovce pri Košiciach. „Rozsúťažených je niekoľko diaľničných tendrov v celkovej dĺžke približne 90 kilometrov, ktoré je reálne uzavrieť pred koncom volebného obdobia, ak sa nevyskytnú neočakávané problémy s verejným obstarávaním,“ tvrdí hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Väčšinu z 32,9 kilometra diaľnic dokončených v tomto roku otvoria v polovičnom profile. Plnohodnotná rýchlostná cesta pribudne len na rýchlostnej ceste R2 v úseku Zvolen, východ – Pstruša s dĺžkou 7 850 metrov, ktorý sa napojí na nový obchvat Detvy R2 Pstruša – Kriváň. Stavať by sa malo do júla.

V polovičnom profile diaľničiari pre vodičov otvoria obchvat Bánoviec nad Bebravou, ktorým je na rýchlostnej ceste R2 úsek Ruskovce – Pravotice s dĺžkou 9 650 metrov. Koniec výstavby je naplánovaný na máj. Dva úseky v polovičnom profile pribudnú aj na severe Slovenska v rámci diaľnice D3.

Pravý pás D3 Svrčinovec – Skalité s dĺžkou 12 280 metrov by mal byť hotový v októbri tohto roka. Do používania bude odovzdaný spolu s nadväzujúcim pravým pásom úseku D3 Skalité – štátna hranica s Poľskom s dĺžkou 3 180 metrov. „Každý kilometer diaľnice má svoj význam, pretože zlepšuje situáciu. Pomôže otvorenie diaľnice pri Svrčinovci, kde je dnes intenzita dopravy vysoká, rovnako ako medzi Zvolenom a Pstrušou,“ hovorí Ľubomír Palčák.

zväčšiť Najbližšie plány vo výstavbe diaľnic na Slovensku. Foto: NDS
mapa, úseky diaľnic, diaľnice Najbližšie plány vo výstavbe diaľnic na Slovensku.

Štát v súčasnosti vyhodnocuje ponuky na výstavbu bratislavského obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 v smere na Dunajskú Stredu. Rozhodnutie o najvýhodnejšej ponuke by malo padnúť do konca januára. O výstavbu 59 kilometrov diaľnice a rýchlostnej cesty pri Bratislave sa uchádzajú štyri konzorciá firiem.

Podľa pôvodných odhadov mala výstavba úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice spolu s následnou prevádzkou a údržbou na 30 rokov stáť 4,5 miliardy eur. Pri tejto sume sa ročné splátky štátu mali pohybovať medzi 135 až 151 miliónmi eur.

Najlacnejšiu ponuku predložilo konzorcium Obchvat Nula, ktoré vedie španielska spoločnosť Cintra Infraestructuras Internacional. Pri súčasných cenách by koncesia na 30 rokov stála štát 997,53 milióna eur. Ročná splátka tak môže klesnúť na 56,72 milióna eur. Po započítaní úrokov a inflácie by štát mohol za 30 rokov zaplatiť 1,7 miliardy eur.

Ďalšie významné úseky, ktoré sa začnú stavať v tomto roku, budú financované z eurofondov a štátneho rozpočtu. Štát chcel už koncom minulého roka spustiť výstavbu diaľničného obchvatu Prešova v úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh, ktorého súčasťou má byť diaľničný tunel Prešov s celkovou dĺžkou 2 244 metrov, a úseku D1 Budimír – Bidovce pri Košiciach.

Do konca roka 2015 však nestihol vybrať zhotoviteľa pre dané stavby, a preto sa začiatok výstavby dvoch úsekov na východe Slovenska s celkovou dĺžkou 22,3 kilometra posunul na rok 2016.

Súťaž na zhotoviteľa aktuálne prebieha aj na diaľnicu D3 v úseku Čadca, Bukov – Svrčinovec, ktorý na dĺžke 5,7 kilometra bude mať 24 mostov. Diaľničiari pripravujú súťaž aj na úsek rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná s dĺžkou 5,2 kilometra.

Národná diaľničná spoločnosť navyše plánuje rozširovať diaľnicu D1 pri Bratislave na plnohodnotnú šesťprúdovú cestu. Okrem rozširovania a budovania odstavných pruhov má v úseku Bratislava – Trnava pribudnúť aj nová križovatka Blatné.

Na svojej internetovej stránke diaľničiari uvádzajú, že chcú v tomto roku rozostavať celkovo 13 nových úsekov. Ide o tri úseky na diaľnici D3, dva úseky na diaľnici D1, dve časti rýchlostných ciest R2, R3 a R4. Rozostavať by sa mal aj jeden úsek rýchlostnej cesty R5.

Či sa skutočne začne stavať, je však otázne. Okrem spomenutých úsekov, kde súťaž aktuálne prebieha alebo sa pripravuje, časť z 13 plánovaných ciest je ešte len v štádiu procesu stavebného konania. „Či sa začnú stavať aj úseky, na ktoré aktuálne NDS nehľadá zhotoviteľa, závisí od veľa vecí. Dal by som tam veľký otáznik,“ hovorí Palčák.

V minulom roku štát otvoril 56,5 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest na piatich rôznych úsekoch. Na D1 pribudli úseky Dubná Skala – Turany, Jánovce – Jablonov I a Jánovce – Jablonov II, ktoré odklonili premávku z miest Martin a Levoča. Rýchlostná cesta R2 v úseku Pstruša – Kriváň zase prevzala tranzitnú dopravu z Detvy. Ďalší úsek D1 Fričovce – Svinia diaľnične skompletizoval plynulé prepojenie z Prešova po Ivachnovú pri Ružomberku.

Najbližšie plány vo výstavbe diaľnic na Slovensku

Diaľničné úseky odovzdané v roku 2015

  • D1 Dubná Skala – Turany
  • D1 Jánovce – Jablonov I. úsek
  • D1 Jánovce – Jablonov II. úsek
  • R2 Pstruša – Kriváň
  • D1 Fričovce – Svinia

Diaľničné úseky plánované na odovzdanie v roku 2016

  • R2 Ruskovce – Pravotice v polovičnom profile
  • R2 Zvolen, východ – Pstruša
  • D3 Svrčinovec – Skalité, pravý pás
  • D3 Skalité – štátna hranica s Poľskom, pravý pás

© Autorské práva vyhradené

46 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #stavba diaľnice