Namočený Renault. Automobilky padajú

Francúzski vyšetrovatelia prehľadali kancelárie automobilky Renault. Ich cieľom bolo pravdepodobne zistiť, či automobilový výrobca nepodvádzal v emisných testoch. Razia spojená s emisiami pripomína škandál koncernu VW, ktorý sa prevalil v septembri minulého roka. Akcie francúzskej spoločnosti reagovali na zverejnenie informácie o prehľadaní kancelárií prudkým poklesom svojej hodnoty, aj keď z doterajších výsledkov vyšetrovania vyplýva, že Renault v emisných testoch nepodvádzal.

18.01.2016 08:00
debata (1)

„Vyšetrovatelia proti podvodom vykonali prehliadky na niekoľkých miestach automobilky Renault. Vedenie spoločnosti nepotvrdilo, či je vyšetrovanie spojené s emisiami oxidov dusíka, ale podľa sektorov, ktoré vyšetrovatelia prehľadali, si myslíme, že by to mohlo byť spojené," povedal šéf odborov v automobilke Florent Grimaldi. Jeho vyjadrenie spustilo najväčší prepad hodnoty akcií od 17. novembra 1994, keď spoločnosť vstúpila na burzu. Minister hospodárstva Emmanuel Macron vyhlásil, že išlo bežné prehliadky a situácia Renaultu nie je v žiadnom prípade porovnateľná s tou, v ktorej sa ocitol nemecký VW.

V priebehu štvrtka sa hodnota akcií prepadla až o 22 percent. Následne ich hodnota stúpla a na konci dňa bola cena akcií nižšia o 10,3 percenta. Miernejší pokles ceny akcií pokračoval aj v piatok, keď sa ich hodnota znížila asi o 3 percentá.

Francúzska ministerka energetiky Ségolene Royalová uviedla, že testy, ktorým sa podrobili automobily značky Renault, neodhalili prítomnosť softvéru slúžiaceho na manipuláciu s emisiami. Vyšetrovanie však aj napriek tomu pokračuje naďalej. Ministerka tiež uviedla, že autá Renaultu a dvoch zahraničných značiek prekračovali povolené emisie oxidu uhličitého a oxidov dusíka.

Podľa samotnej automobilky vyšetrovatelia chceli skontrolovať spôsob používania technológie na meranie výfukových plynov. Spoločnosť uviedla, že s vyšetrovateľmi spolupracuje a žiadny problém s emisiami nebol odhalený.

Dianie okolo Renaultu vyvolalo päťpercentný pokles akcií druhého francúzskeho koncernu PSA Peugeot Citroën. Následne v priebehu piatka ich hodnota stúpla a pokles ceny sa ustálil na dvoch percentách.

Ďalším automobilovým koncernom, ktorý v priebehu tohto týždňa zažil prepad hodnoty akcií, je Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Štvrtkový pokles cien akcií taliansko-americkej spoločnosti priniesla správa, podľa ktorej má koncern v USA čeliť žalobe pre nadhodnocovanie údajov o predaji. Žalobu na spoločnosť podal majiteľ dvoch autorizovaných predajní.

FCA podľa žaloby umelo zvyšoval predaje. Predajcom mal údajne ponúkať peniaze, aby nepredané autá vykazovali ako predané. Koncern uviedol, že dané tvrdenie nie je pravdivé a bude sa proti nemu brániť. Hodnota akcií sa v priebehu štvrtka na milánskej burze prepadla takmer o 11 percent. Následne sa strata znížila na 7,9 percenta. V priebehu piatka znižovanie hodnoty pokračovalo približne o dve percentá. Na burze v New Yorku došlo k strate prevyšujúcej osem percent.

Vyšetrovanie jednotlivých automobiliek v súvislosti s plnením emisných noriem vyvolal škandál koncernu VW, ktorý odhalila americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA). Nemecký automobilový výrobca vo svojich štvorvalcových naftových motoroch s označením EA 189 používal softvér, ktorý pracoval len počas testovania motora na emisie. Jeho hlavnou úlohou bolo počas testov umelo znížiť produkciu emisií. V reálnej premávke zariadenie v činnosti nebolo a pohonné jednotky prekračovali povolené limity až štyridsaťnásobne.

Nemecká automobilka priznala, že problémy sa týkajú 11 miliónov automobilov na celom svete. Z toho až 1,2 milióna dotknutých vozidiel mala vyrobiť česká Škoda a celkovo sa na Slovensku nachádza 46-tisíc automobilov, ktoré majú nainštalovaný sporný softvér. Po prevalení škandálu padla cena akcií VW až o 37 percent v porovnaní s hodnotou, ktorú dosahovali pred jeho zverejnením. Následne hodnota akcií postupne stúpala. Štvrtková razia v Renaulte a panika na trhoch spolu s pripravovanou hromadnou žalobou, ku ktorej sa v Európe chce pridať viac ako 60-tisíc ľudí, spôsobili, že hodnota akcií koncernu v priebehu dvoch dní klesla o 7,5 percenta v porovnaní s ich hodnotou v stredu.

V podozrení z neplnenia emisných limitov je viacero automobiliek. Nemecký autoklub ADAC vo svojich testoch dokázal, že problémy s plnením emisných limitov majú aj vozidlá značiek Renault, Hyundai, Citroën, Fiat alebo Volvo.

Emisný škandál spustil vlnu vyšetrovaní. Na emisie vozidiel sa sústredilo nielen Francúzsko, ale aj Nemecko, ktoré vedie vyšetrovanie aj proti bývalému šéfovi koncernu VW Martinovi Winterkornovi. Ten pod tlakom škandálu odstúpil a nahradil ho Matthias Müller. Svoje vlastné vyšetrovanie však začali viesť aj krajiny ako Austrália a Južná Kórea. Taliansko preverilo tisíc vozidiel značky VW. Španielsko požaduje od Seatu vrátenie dotácií, ktoré značka dostala v rámci programu na podporu predaja nových vozidiel šetrnejších k životnému prostrediu.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #automobilky #Renault #emisie