Obchod s Iránom pomôže slovenskej ekonomike

Koniec embarga uvaleného v posledných rokoch na Irán by mal nepriamo priniesť oživenie slovenskej ekonomiky. Pred zavedením sankcií totiž bolo Nemecko najväčším obchodným partnerom Iránu. Slovensko pritom najviac obchoduje práve s Nemcami. Je možné, že do Iránu poputujú autá Volkswagenu vyrábané na Slovensku.

20.01.2016 09:00
ilustračné foto, Irán Foto:
Po zrušení sankcií by sa v Iráne mohli presadiť napríklad na Slovensku vyrábané autá.
debata (49)

„Pre Irán sa končí obdobie ekonomickej izolácie, keďže sa končí režim sankcií výmenou za to, že Teherán obmedzí svoj jadrový program. Desaťročia pred zavedením sankcií bolo Nemecko najvýznamnejší obchodný partner Iránu. Dieru v iránskom importe z Nemecka nahradili čínski či kórejskí konkurenti, takisto aj spoločnosti z oblasti Blízkeho východu,“ uvádza Nemecká obchodná a priemyselná komora. Tá očakáva, že nemecký priemysel by mal výrazne zvýšiť export do Iránu v tomto roku. „V nasledujúcich rokoch sa export Nemecka do Iránu zdvojnásobí na 5 miliárd eur,“ uvádza komora.

Naši politici môžu pomôcť otvoriť dvere slovenským firmám v obchodovaní s Iránom.
Juraj Borgula, viceprezident Zväzu strojárskeho priemyslu

„Irán je pre obchod zaujímavý v oblasti priemyslu a veľmi dôležitá bude i oblasť služieb. Sektorovo rozdelenie iránskej ekonomiky totiž ukazuje, že služby tvoria celkom 47 percent, pričom ropný priemysel a priemyselná výroba tvoria spoločne 43 percent. Rozvoj služieb sa často vo veľkej miere premieta i do automobilového priemyslu a odvetví elektroniky. A to sú oblasti, ktoré sú pre Slovensko veľmi dôležité, pretože automobilky Volkswagen a Kia sa radia na prvé miesta v rebríčku slovenských exportérov. Na treťom mieste je Samsung. Dôležité však bude aj poľnohospodárstvo a stavebníctvo,“ povedal analytik spoločnosti Colosseum Petr Habiger.

Priamo zo Slovenska tak môžu do Iránu zamieriť vyrobené automobily značiek Audi Q7, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a Kia Sportage. V roku 2014 vyviezlo Slovensko do Iránu tovar v objeme niečo nad 12,6 milióna eur. O niečo viac sa darilo v roku 2015, keď export narástol tesne nad 14 miliónov eur.

Domáce firmy nepatriace do veľkých zahraničných korporácií sa bez podpory domácich politikov presadia v Iráne veľmi ťažko. „Naši politici môžu pomôcť otvoriť dvere slovenských firmám v obchodovaní s Iránom. Dvadsať až tridsať rokov dozadu malo Československo silné obchodné väzby s Iránom, ale tie vzťahy sú popretŕhané a znovu ich vybudovať nebude ľahké,“ povedal Juraj Borgula, viceprezident Zväzu strojárskeho priemyslu.

Prvou lastovičkou v nadväzovaní budúcich obchodných vzťahov je práve prebiehajúca návšteva slovenského ministra financií Petra Kažimíra priamo v Teheráne. Ten na Blízkom východe sprostredkoval zástupcom 39 domácich firiem stretnutie s viac ako 100 iránskymi spoločnosťami. „Som hrdý, že môžeme predstaviť slovenské spoločnosti najmä z odvetvia energetiky, strojárstva, vodného hospodárstva a ďalších odvetví, ktoré sa tešia na spoluprácu s iránskymi firmami, ktoré sú súčasťou tejto obchodnej misie,“ uviedol Kažimír.

Počas tejto návštevy by malo dôjsť k podpisu dvoch základných ekonomických dohôd, konkrétne dohody o zamedzení dvojitého zdanenia a dohody o vzájomnej podpore a ochrane investícií.

Kľúčom k úspechu pri obchodovaní sú politické kontakty. Susedná Česká republika ako jedna z mála krajín Európskej únie udržiavala aj počas sankcií obchodné kontakty s Iránom prostredníctvom Česko-Slovensko-Iránskej obchodnej komory. Vďaka dobrým vzťahom dokázala hneď po zrušení sankcií podpísať dohodu o dodaní 250 traktorov spoločnosť Zetor Tractors. Ďalšia spoločnosť Moravia Steel má záujem podieľať sa na prepojení železničného koridoru z iránskeho mesta Rasht do azerbajdžanskej Astary. Oceliari zo susednej Českej republiky už pripravujú výstavbu trate na azerbajdžanskej strane a v Teheráne ich pri uzavretí dohody podporoval český minister obchodu a priemyslu Ján Mládek.

Rozbehnuté Česko plánuje otvorenie teheránskej kancelárie agentúry CzechTrade, ktorá bude k dispozícii českým exportérom. Podobná kancelária podporujúca záujmy slovenských exportérov momentálne nie je na programe dňa. „Slovenská republika zatiaľ nemá v pláne otvárať zastúpenie priamo v Iráne,“ povedala hovorkyňa ministerstva hospodárstva Miriam Žiaková. V Iráne má pritom niekdajšie Československo stále silné meno, keďže napríklad v meste Tabríz dodnes fungujú strojárenské závody Machine Sazi, ktoré vybudovali odborníci z Československa. Mesto Tabríz je centrom provincie Východný Azerbajdžan, nachádzajúcej sa severovýchodne od Teheránu.

Z krajín porušujúcich demokratické hodnoty si Slovensko zachovalo silné politické kontakty na Kube. Po zrušení sankcií zas na tomto trhu bodovali slovenské firmy, ktorým slovenský premiér Robert Fico počas návštevy Havany dohodol obchodné stretnutia, ktoré vyústili napríklad do zákazky za 100 miliónov eur pre spoločnosť SES Tlmače. Slovenská spoločnosť sa bude podieľať na modernizácii bloku číslo¤6 tepelnej elektrárne Mariel na Kube.

Koniec sankciám voči Iránu znamená pre krajinu aj lákanie zahraničných investorov, najmä z Nemecka a Francúzska. Podľa Habigera môže Irán v nasledujúcich rokoch ťažiť najmä z poľnohospodár­stva, turizmu a môže sa z neho stať tiež jedno z centier, kde zahraničné automobilky montujú svoje najnovšie stroje. Investičný analytik spoločnosti X-Trade Brokers Kamil Boros však upozorňuje, že Irán je stále relatívne geopoliticky nestabilná oblasť. „K tomu sa pripájajú aj slabšia kvalifikácia miestnej populácie, slabšia infraštruktúra, zlá vymožiteľnosť práva či nie príliš výhodná vzdialenosť k potenciálnym trhom,“ uzavrel Boros.

© Autorské práva vyhradené

49 debata chyba
Viac na túto tému: #ekonomika #Irán #embargo