Schäuble chce celej EÚ zdaniť tankovanie. Podporu nemá

Súčasne nastavený rozpočet únie nemá dostatok finančných prostriedkov na pokrytie všetkých nákladov spojených s prílevom veľkého počtu migrantov a utečencov. Nemecko preto zvažuje, že na ich pokrytie by sa mala zaviesť celoeurópska daň z benzínu.

01.02.2016 15:00
angela merkelová, merkelová, ahmet davutoglu,... Foto: ,
Nemecká kancelárka Angela Merkelová s tureckým premiérom Ahmetom Davutoglom. Práve cez Turecko prichádza do Európy najviac migrantov.
debata (99)

Podľa informácií denníka Pravda by sa týmto návrhom mali zaoberať európski lídri na februárovom summite v Bruseli. Kým doteraz išlo len o akýsi ústny návrh, nemecká kancelárka Angela Merkelová ho má koncom februára predložiť svojim kolegom písomne, pričom do marca by malo padnúť rozhodnutie, či sa daň zavedie, alebo nie.

„Návrh má zahŕňať spoplatnenie každého litra benzínu. Musia sa totiž nájsť peniaze na to, aby sa lepšie zabezpečili vonkajšie hranice Schengenu, a takisto, aby sme sa vedeli lepšie postarať o migrantov, ktorí do únie prišli,“ povedal pre Pravdu zdroj z Európskeho parlamentu v Bruseli, ktorý nechcel byť menovaný.

Slovenský rezort financií odkázal, že nemecký návrh na vytvorenie celoeurópskej dane z pohonných látok bol zatiaľ predložený len verbálne bez potrebných detailov na nedávnych neformálnych raňajkách ministrov financií EÚ. Až keď bude návrh podaný písomne, vyjadrí sa k nemu. Na Slovensku sú už teraz palivá zaťažené vysokými daňami. Cena suroviny tvorí aktuálne približne 23 percent výslednej ceny pri benzíne a asi 18 percent pri nafte. Zvyšok sú dane, náklady na prepravu, distribúciu, skladovanie a obchodné marže. Od čerpacích staníc štát zinkasuje 0,55 eura za liter predaného benzínu a pri nafte 0,38 eura za liter. Ďalší poplatok do štátnych hmotných rezerv je v sume dva eurocenty za liter pohonných hmôt. Preto aj napriek tomu, že cena ropy na svetových komoditných trhoch stále padá a dosahuje historická minimá na úrovni okolo 30 dolárov za barel, slovenskí motoristi zlacnenie nepociťujú v plnej miere.

Peniaze sa nájsť musia

Nemecký minister financií Wolfgang Schäuble už pred časom v rozhovore pre denník Süddeutsche Zeitung potvrdil zámer zaviesť novú celoeurópsku daň z palív s tým, že v národných rozpočtoch a ani v rozpočte EÚ nie je dostatok prostriedkov na pokrytie finančných potrieb spojených s prílevom ute­čencov, preto sa musia hľadať alternatívy. „Poďme napríklad spoplatniť na určitej úrovni každý liter benzínu. Prečo by sme sa nemohli na niečom takom dohodnúť na celoeurópskej úrovni, keď je situácia taká vážna? Musíme zabezpečiť vonkajšie hranice Schengenu, a to teraz. Riešenie tohto problému nemôže zlyhať kvôli obmedzeným finančným prostriedkom,“ zdôraznil Schäuble.

Daň pre koalíciu vyvolených

S návrhom nemusia podľa nemeckého ministra súhlasiť všetky krajiny EÚ. Najväčšia európska ekonomika je pripravená daň zaviesť aj s „koalíciou ochotných“ členských krajín. Schäubleho návrh rázne odmietla jeho stranícka kolegyňa a podpredsedníčka vládnej CDU Julia Klöcknerová. Je podľa nej neobhájiteľné  požadovať od „Nemcov, ktorí dochádzajú za prácou a sú závislí od dopravy, aby zaplatili tento účet“. A to navyše v čase, keď má Nemecko rekordné daňové príjmy a rozpočtové prebytky. Návrh nemeckého šéfa financií prichádza v čase rastúceho tlaku na vládu kancelárky Angely Merkelovej, ktorá po silvestrovských útokoch na ženy v Kolíne nad Rýnom rýchlo stráca preferencie.

Nedávno zverejnené prieskumy verejnej mienky ukázali, že väčšina Nemcov prvýkrát verí, že krajina sa nedokáže vyrovnať s vysokým počtom utečencov. Podľa prieskumu verejnoprávnej televízie ZDF až 60 percent Nemcov tvrdí, že situácia je nezvládnuteľná. Ide pritom o nárast o viac ako 20 percentuálnych bodov oproti decembru minulého roka. Iba 39 percent opýtaných dnes schvaľuje politiku otvorených dverí pre utečencov Merkelovej vlády. Kancelárka už prisľúbila, že viditeľne zníži počet žiadateľov o azyl v krajine. Čelí však prekážkam, keďže EÚ ostáva rozdelená v otázke, ako zabezpečiť vonkajšie hranice Schengenu. Vlani len v Nemecku požiadalo o azyl viac ako 1,1 milióna ľudí. Prílev migrantov do Európy však pokračuje. Tohto roku ich už cez Stredozemné more prešlo viac ako 46-tisíc. Uvádza to Úrad vysokého komisára OSN pre utečencov (UNHCR).

Európsky rozpočet pre utečencov

Únia bude tento rok hospodáriť so 155 miliardami eur viazaných prostriedkov (tzv. záväzky), na úhradu záväzkov splatných v roku 2016 môže použiť 143,9 miliardy eur (tzv. platby). Poslanci dosiahli maximum možného v snahe o navýšenie prostriedkov na riešenie utečeneckej krízy, ale aj podporu malých a stredných podnikov, študentov a výskumného programu EÚ Horizont 2020. Parlament v priebehu rokovaní o finálnej verzii rozpočtu presadil, aby sa všetky dostupné prostriedky v rámci aktuálneho viacročného finančného rámca EÚ vyčlenili na opatrenia súvisiace s prebiehajúcou utečeneckou a migračnou krízou, a to v členských štátoch EÚ, ako aj v krajinách, ktoré susedia s ohniskami konfliktov, pred ktorými neskorší žiadatelia o azyl utekajú.

S týmto cieľom sa Európsky parlament a rada dohodli na navýšení sumy, ktorú pôvodne navrhovala komisia, o 1,6 miliardy eur. Výsledná dohoda tak spĺňa väčšinu parlamentných požiadaviek. V samostatnom hlasovaní o pozmeňujúcom návrhu k vlaňajšiemu rozpočtu EÚ poslanci požiadali členské štáty, aby súhlasili s využitím vlaňajších neočakávaných príjmov úniovej kasy v objeme 2,3 miliardy eur, ktoré pochádzajú z pokút za nedodržanie pravidiel hospodárskej súťaže a vyššieho výberu ciel, na financovanie trastových fondov pre Afriku (riešenie dôvodov migrácie) a Sýriu (pomoc utečencom v krajine a jej najbližšom okolí).

© Autorské práva vyhradené

99 debata chyba
Viac na túto tému: #utečenci #migranti #daň z benzínu