O obchvate Bratislavy má rozhodovať až nová vláda, tvrdí KDH

O spôsobe financovania výstavby a prevádzky obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7 by podľa KDH mala rozhodnúť nová vláda po marcových parlamentných voľbách a verejnej odbornej diskusii.

„Zásadne sa totiž zmenili technické riešenia a parametre obchvatu. Pred rokom ministerstvo dopravy napríklad deklarovalo, že na väčšej časti diaľnice D4 bude šesť jazdných pruhov. Dnes sú navrhované už len štyri,“ informoval v pondelok poslanec parlamentu a podpredseda KDH Pavol Zajac. Aj pre tieto zmenené podmienky je podľa neho potrebné nanovo urobiť finančný prepočet a porovnanie výhodnosti PPP modelu oproti tomu, ak by sa projekt financoval zo štátneho rozpočtu.

Čítajte viac

„Ak vláda Roberta Fica nemá čo skrývať pri projekte obchvatu Bratislavy, tak by mala vytvoriť dostatočný časový priestor na odborné posúdenie o spôsobe výstavby, ale hlavne financovania projektu D4 a R7,“ tvrdí Zajac. Čas do marcových parlamentných volieb (5. marca) je podľa neho príliš krátky na to, aby táto diskusia a posúdenie boli dostatočne primerané k dopadu na verejné výdavky štátu na ďalších tridsať rokov.

„Preto o spôsobe financovania obchvatu Bratislavy by mala po zrelom uvážení rozhodnúť až nová vláda, ktorá na Slovensku vznikne po marcových parlamentných voľbách,“ dodal Zajac. Odborný seminár k PPP projektu plánuje ministerstvo dopravy vo februári.

„V minulosti sa podobné rozhodnutia o výstavbe formou PPP na úsekoch diaľnice D1, za prvej vlády Roberta Fica, ukázali ako zmanipulované a nevýhodné pre naše verejné financie. Preto boli exministrom dopravy Jánom Figeľom zastavené. Následným financovaním z fondov Európskej únie sa ušetrili len na stavebných nákladoch 2 miliardy eur,“ upozornil Zajac.

V porovnaní s oznámenou víťaznou cenou za takmer 60 kilometrov D4 a R7 pri ročnej splátke štátu budúcemu koncesionárovi 56,72 mil. eur, sa podľa poslanca javí ročná splátka 125 mil. eur za PPP projekt na R1 v dĺžke vyše 50 km ako „čistá zlodejčina“, ktorú budú musieť splácať občania Slovenska tridsať rokov.

Ministerstvo dopravy po vyhodnotení štyroch ponúk na výstavbu a prevádzku D4 a R7 pri Bratislave cez PPP projekt oznámilo víťaza, a to konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. V súťaži navrhlo najnižšiu ročnú splátku vo výške 56,72 mil. eur. Štát by tak za tridsať rokov koncesie mal uhradiť 1,7 mld. eur, vrátane úrokov a inflácie. Súčasťou konzorcia sú aj rakúsky Porr a austrálsky Macquarie Capital Group. Konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov postaviť za vyše štyri roky. Pôvodná predpokladaná výška ročnej splátky bola v rozsahu 135 mil. až 151 mil. eur. Odhadovaná celková cena koncesie predstavovala 4,53 mld. eur.

Konzorcium Via Dunaj na čele s francúzskou spoločnosťou Vinci Concessions navrhlo ročnú splátku 69,01 mil. eur (za tridsať rokov 2,07 mld. eur). Konzorcium Via Bratislava vedené nemeckou spoločnosťou Hochtief PPP Solutions navrhlo ročnú splátku 76,78 mil. eur (2,3 mld. eur) a konzorcium Astrela na čele s rakúskym Strabagom 91,04 mil. eur (2,73 mld. eur).

Vinci sa nevyjadrila k otázkam, či výsledok súťaže bude rešpektovať, alebo zváži podanie námietok. Hovorca spoločnosti Hochtief CZ, a. s. Michal Talián pre agentúru SITA potvrdil, že od ministerstva dopravy dostali list o výsledku súťaže. „V tomto okamžiku sa ešte nechceme bližšie vyjadrovať ani k jeho obsahu, ani k našim prípadným ďalším krokom,“ uviedol. Hovorkyňa spoločnosti Strabag, a. s. Edita Novotná odpísala, že o svojom ďalšom prípadnom postupe v súťaži na obchvat Bratislavy nebudú ministerstvo dopravy informovať cez médiá.

Súvisiace články:

Euro, peniaze, kalkulačka

Čerpanie eurofondov majú zjednodušiť zmeny v zákone

29.03.2017 19:07

Zjednodušenie čerpania eurofondov a zníženie administratívy je zámerom novely zákona o príspevku poskytovanom z eurofondov-

Spravodlivosť, súd, súdnictvo, kladivko

Kyjev nedokázal súdu vysvetliť, prečo nesplatil Rusku pôžičku

29.03.2017 18:45

Ukrajina nedokázala uspokojivo vysvetliť, prečo nesplatila Rusku dlh tri miliardy dolárov z roku 2013.

peniaze, eurá

Brexit môže výrazne zvýšiť platby Slovenska do EÚ

29.03.2017 16:09

Vystúpenie Veľkej Británie z EÚ môže pre Slovensko znamenať dodatočné desiatky miliónov eur, ktorými bude musieť prispieť do rozpočtu únie.

Slovenský zväz telesne postihnutých, ZO č. 20

30.03.2017 00:02

Organizácia telesne postihnutých s kombinovanými postihmi, sklerózou multiplex, detskou mozgovou obrnou, vrodenými a získanými postihmi.

ZO SZTP Trenčianska Teplá

29.03.2017 23:56

Sme občianske združenie Slovenského zväzu telesne postihnutých, pobočka Trenčianska Teplá.

Telovýchovná jednota Štadión Trenčín

TJ Štadión Trenčín

29.03.2017 23:51

Cieľom občianske združenia TJ Štadión Trenčín je výchova mládeže a detí. Organizujeme rôzne podujatia za účelom športovania, výchovy detí a propagácie športu.

TJ Dynamo Dolný Kubín

TJ Dynamo Dolný Kubín

29.03.2017 23:45

TJ Dynamo DK sú ľudia, ktorých baví široké spektrum športových i spoločenských aktivít a snažia sa pre takéto zmysluplné trávenie času nadchnúť aj ďalších.