O obchvate Bratislavy má rozhodovať až nová vláda, tvrdí KDH

O spôsobe financovania výstavby a prevádzky obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7 by podľa KDH mala rozhodnúť nová vláda po marcových parlamentných voľbách a verejnej odbornej diskusii.

„Zásadne sa totiž zmenili technické riešenia a parametre obchvatu. Pred rokom ministerstvo dopravy napríklad deklarovalo, že na väčšej časti diaľnice D4 bude šesť jazdných pruhov. Dnes sú navrhované už len štyri,“ informoval v pondelok poslanec parlamentu a podpredseda KDH Pavol Zajac. Aj pre tieto zmenené podmienky je podľa neho potrebné nanovo urobiť finančný prepočet a porovnanie výhodnosti PPP modelu oproti tomu, ak by sa projekt financoval zo štátneho rozpočtu.

Čítajte viac

„Ak vláda Roberta Fica nemá čo skrývať pri projekte obchvatu Bratislavy, tak by mala vytvoriť dostatočný časový priestor na odborné posúdenie o spôsobe výstavby, ale hlavne financovania projektu D4 a R7,“ tvrdí Zajac. Čas do marcových parlamentných volieb (5. marca) je podľa neho príliš krátky na to, aby táto diskusia a posúdenie boli dostatočne primerané k dopadu na verejné výdavky štátu na ďalších tridsať rokov.

„Preto o spôsobe financovania obchvatu Bratislavy by mala po zrelom uvážení rozhodnúť až nová vláda, ktorá na Slovensku vznikne po marcových parlamentných voľbách,“ dodal Zajac. Odborný seminár k PPP projektu plánuje ministerstvo dopravy vo februári.

„V minulosti sa podobné rozhodnutia o výstavbe formou PPP na úsekoch diaľnice D1, za prvej vlády Roberta Fica, ukázali ako zmanipulované a nevýhodné pre naše verejné financie. Preto boli exministrom dopravy Jánom Figeľom zastavené. Následným financovaním z fondov Európskej únie sa ušetrili len na stavebných nákladoch 2 miliardy eur,“ upozornil Zajac.

V porovnaní s oznámenou víťaznou cenou za takmer 60 kilometrov D4 a R7 pri ročnej splátke štátu budúcemu koncesionárovi 56,72 mil. eur, sa podľa poslanca javí ročná splátka 125 mil. eur za PPP projekt na R1 v dĺžke vyše 50 km ako „čistá zlodejčina“, ktorú budú musieť splácať občania Slovenska tridsať rokov.

Ministerstvo dopravy po vyhodnotení štyroch ponúk na výstavbu a prevádzku D4 a R7 pri Bratislave cez PPP projekt oznámilo víťaza, a to konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. V súťaži navrhlo najnižšiu ročnú splátku vo výške 56,72 mil. eur. Štát by tak za tridsať rokov koncesie mal uhradiť 1,7 mld. eur, vrátane úrokov a inflácie. Súčasťou konzorcia sú aj rakúsky Porr a austrálsky Macquarie Capital Group. Konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov postaviť za vyše štyri roky. Pôvodná predpokladaná výška ročnej splátky bola v rozsahu 135 mil. až 151 mil. eur. Odhadovaná celková cena koncesie predstavovala 4,53 mld. eur.

Konzorcium Via Dunaj na čele s francúzskou spoločnosťou Vinci Concessions navrhlo ročnú splátku 69,01 mil. eur (za tridsať rokov 2,07 mld. eur). Konzorcium Via Bratislava vedené nemeckou spoločnosťou Hochtief PPP Solutions navrhlo ročnú splátku 76,78 mil. eur (2,3 mld. eur) a konzorcium Astrela na čele s rakúskym Strabagom 91,04 mil. eur (2,73 mld. eur).

Vinci sa nevyjadrila k otázkam, či výsledok súťaže bude rešpektovať, alebo zváži podanie námietok. Hovorca spoločnosti Hochtief CZ, a. s. Michal Talián pre agentúru SITA potvrdil, že od ministerstva dopravy dostali list o výsledku súťaže. „V tomto okamžiku sa ešte nechceme bližšie vyjadrovať ani k jeho obsahu, ani k našim prípadným ďalším krokom,“ uviedol. Hovorkyňa spoločnosti Strabag, a. s. Edita Novotná odpísala, že o svojom ďalšom prípadnom postupe v súťaži na obchvat Bratislavy nebudú ministerstvo dopravy informovať cez médiá.

Súvisiace články:

dubaj, cestovanie, more, mrakodrapy, pláž

Luxusný Dubaj - návnada aj na Slovákov

24.09.2016 13:00

Bez stravy a ďaleko od mora, ale v luxusnom Dubaji. Blízky východ chce na vlastnej koži pocítiť čoraz viac Slovákov. Destináciu spájanú s prepychom sa cestovky snažia priblížiť aj bežným klientom.

Dolár, euro, graf, ekonomika, peniaze

Číňania masívne nakupujú firmy z USA a Európy

24.09.2016 09:42

Čínske spoločnosti zrejme vlani prvýkrát investovali viac peňazí v zahraničí, než koľko investovali zahraničné spoločnosti v Číne.

Grécko, ekonomika, šetrenie

MMF: Gréci potrebujú úľavu z dlhu, čakajú ich roky odriekania

24.09.2016 08:46

Grécko potrebuje výrazne znížiť dlhovú záťaž, aby sa jeho celkové zadlženie znovu dostalo na udržateľnú úroveň, tvrdí MMF.

Sergej Lavrov, John Kerry

Tanec na sýrskom mínovom poli pokračuje

25.09.2016 07:00

V snahe udržať pri živote prímerie, na ktorom sa ešte 9. septembra v Ženeve dohodli ministri zahraničia John Kerry a Sergej Lavrov, pokračujú USA a Rusko v tanci na sýrskom mínovom poli.

bane, uhlie, banník. baňa.

V poľskej bani zahynuli pri závale dvaja baníci

24.09.2016 21:12

Pri závale v bani na ťažbu medi a striebra na juhozápade Poľska zahynuli v noci na sobotu dvaja baníci, ďalší bol vážne zranený.

Barack Obama, múzeum

Obama otvoril múzeum afroamerickej histórie a kultúry

24.09.2016 20:26

Prvý americký černošský prezident Barack Obama vo Washingtone oficiálne otvoril prvé národné múzeum afroamerickej histórie a kultúry v Spojených štátoch.

Boris Johnson, brexit, veľká británia

Kedy sa začne brexit? Ani v Londýne sa nevedia dohodnúť

24.09.2016 19:00

Už to o chvíľu bude. To povedal o brexite britský minister zahraničných vecí Boris Johnson. Nikomu nebudeme cez médiá hovoriť, kedy to bude. Znel odkaz od premiérky Teresy Mayovej.