Bratislavský obchvat postavia Španieli

Najvýhodnejšiu ponuku na obchvat Bratislavy podalo konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional.

02.02.2016 07:00
most-bratislava-nestandard2 Foto:
Budúci šiesty bratislavský most cez Dunaj.
debata (25)

Dospelo k tomu ministerstvo dopravy počas vyhodnocovania štyroch najlepších ponúk. Štát chce začať stavať už na jar. Výstavbu časti diaľnice D4 od bratislavskej Rače, popri Ivanke pri Dunaji po Jarovce a rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy do Holíc na Ostrove pri Dunajskej Strede formou verejno-súkromného PPP projektu ešte musí odobriť vláda. Prvé autá by mohli Bratislavu obísť po novom obchvate v roku 2020. Súčasťou D4 bude na Dunaji najdlhší 3-kilometrový most na Slovensku.

Konzorcium Obchvat nula pozostáva z firiem Cintra Infraestructuras Internacional, Porr a Macquarie Capital Group. Čistá súčasná hodnota ich ponuky na výstavbu a 30-ročné prevádzkovanie a údržbu 59,1 kilometra diaľnic dosahuje 997,53 milióna eur. Po započítaní úrokov a inflácie by počas 30 rokov mal štát za obchvat hlavného mesta zaplatiť 1,7 miliardy eur.

„Vyhodnotili sme túto najlacnejšiu ponuku za platnú, splnili všetky náležitosti a označili sme spoločnosť Cintra za víťaza súťaže," povedal štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Viktor Stromček.

Štúdia realizovateľnosti odhadovala celkové náklady na úrovni 4,5 miliardy eur. Ročná splátka sa mala pohybovať od 135 do 151 miliónov eur. Podľa víťaznej ponuky by štát mal ročne platiť 56,72 milióna eur. Ministerstvo dopravy vyhodnotilo ponuku konzorcia Obchvat Nula ako najvýhodnejšiu aj napriek tomu, že ponúklo dobu výstavby v dĺžke 4,25 roka. Dlhšie chcelo stavať už len konzorcium Astrela vedené rakúskou spoločnosťou Strabag.

Na druhom mieste skončilo konzorcium ViaDunaj vedené francúzskou spoločnosťou Vinci Concessions. Súčasná hodnota ich ponuky predstavuje 1,192 miliardy eur. Po splatení ročných splátok v hodnote 69,01 milióna eur by po 30 rokoch štát celkovo zaplatil 2,48 miliardy eur.

Diaľnica D4 Bratislava Ivanka sever - Rača,...
Diaľnica D4 Bratislava Ivanka sever - Rača,...
+13Diaľnica D4 Bratislava Ivanka sever - Rača,...

Začiatok výstavby však môže oddialiť ešte niekoľko okolností. Ministerstvo dopravy v najbližších dňoch očakáva stanovisko ministerstva financií, ktoré má verifikovať údaje v ponuke. Zváži sa, či nie je ešte výhodnejšie financovanie cez štátny rozpočet, ktoré by však nárazovo zvýšilo verejný deficit a dlh. Rezort dopravy plánuje na internete zverejniť záverečnú ponuku. Následne chce zorganizovať odborný seminár a porovnať výhodnosť PPP projektu a iných foriem financovania. Stavbu kvôli jej lokalite nie je možné v štandardnej výške financovať z eurofondov.

Neúspešní uchádzači môžu podať v rámci verejného obstarávania námietku. Ak by sa tak stalo, začiatok výstavby by sa posunul o niekoľko mesiacov. Najväčší záujem na podaní námietky môže mať konzorcium ViaDunaj, ktoré skončilo na druhom mieste. Na otázku denníka Pravda, či plánuje podať námietku, spoločnosť Vinci neodpovedala. Spoločnosť Hochtief PPP Solutions, ktorá vedie konzorcium Bratislava Via, nechcela komentovať ďalšie kroky. Strabag sa k možnosti podania námietky nevyjadril.

Ministerstvo dopravy sa však námietok neobáva. „Do dnešného dňa nebola podaná jedna jediná námietka na akýkoľvek procesný krok, ktorý sme urobili. Nevylúčili sme ani jedného z uchádzačov. Ak by to jeden z nich teraz urobil, brali by sme to ako akési vybavovanie ich osobných účtov v rámci globálneho ekonomického sveta,“ dodáva Stromček. Zároveň zdôraznil, že ak by aj došlo k revíznym postupom, ponuka na výstavbu zostáva v platnosti a riešiť by ju mala budúca vláda.

Bratislavský obchvat sa bude zatiaľ stavať nekompletný. Až v budúcnosti sa počíta s výstavbou 9-kilometrového tunela Karpaty. Spolu s diaľnicou bude súčasťou obchvatu aj rýchlostná cesta R7 v úseku Bratislava Prievoz – Holice. Denník Pravda v sobotu priniesol informáciu, že v najvyťaženejších úsekoch obchvatu bude denne jazdiť až 45-tisíc automobilov. Nateraz po Prístavnom moste, čo je najvyťaženejší úsek na Slovensku, jazdí vyše 100-tisíc áut denne. Obchvat tak výrazne pomôže Bratislavčanom, ale aj vodičom prichádzajúcim do hlavného mesta.

Výkup pozemkov pod D4 aktuálne ešte prebieha. „Do konca minulého roka bolo na výkup pozemkov vynaložených 125 miliónov eur. Výkup a vkladovanie zmlúv ďalej pokračujú a v priebehu tohto roka by sa mali vykúpiť všetky pozemky súkromných vlastníkov pod trasou novej diaľnice a rýchlostnej cesty,“ povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Na Slovensku sa v minulosti realizoval len jeden projekt výstavby súkromných diaľnic. Ide o rýchlostnú cestu R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami spolu s obchvatom Banskej Bystrice. Výstavbu, prevádzku a údržbu realizuje spoločnosť Granvia, ktorá patrí pod spoločnosť Vinci. Štát za 51,6-kilometrovú diaľnicu v 30-ročnej koncesii zaplatí 4 miliardy eur. Ročná splátka predstavuje 127 miliónov eur. Dĺžkou ide o porovnateľný úsek ako v prípade bratislavského obchvatu a úseku R7. Obchvat Bratislavy je však zložitejší.

© Autorské práva vyhradené

25 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #obchvat Bratislavy #diaľničný obchvat