Proti tendru na PPP obchvat Bratislavy nikto nepodal námietky

Tender na koncesiu pre výstavbu a prevádzku obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7 z hlavného mesta smerom na Dunajskú Lužnú je uzavretý.

10.02.2016 13:09
debata (15)

Štátny tajomník ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Viktor Stromček (Smer-SD) o tom v stredu informoval s tým, že nikto nepodal námietky proti vyhodnoteniu ponúk v lehote do pondelka tohto týždňa a s prácami by sa mohlo začať na jar tohto roku. Vláda má o projekte verejno-súkromného partnerstva (PPP) pre D4 a R7 rokovať v stredu 17. februára. Ministerstvo dopravy deň predtým organizuje odborný seminár aj so zástupcami víťazného konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional (Cintra) a ministerstva financií.

„Verejné obstarávanie je kompletne uzavreté, skončila možnosť podávať námietky a nič nebráni tomu, aby sme predložili finálny materiál do vlády a po jeho schválení sa môže začať realizovať tak dlho očakávaná stavba – diaľničný obchvat Bratislavy D4 a rýchlostná cesta R7,“ povedal Stromček po rokovaní s členmi petičného výboru za urýchlenie výstavby D4 a R7. Členmi petičného výboru sú starostovia bratislavských mestských častí Podunajské Biskupice a Vrakuňa, ako aj susedných obcí Rovinka, Dunajská Lužná a Miloslavov.

Členovia petičného výboru netajili spokojnosť s ukončením súťaže a vyzvali ministerstvo dopravy a vládu k uzavretiu zmluvy s koncesionárom a čo najrýchlejšiemu začatiu výstavby D4 a R7. Od realizácie projektu očakávajú najmä zlepšenie neúnosne preťaženej automobilovej dopravy do hlavného mesta. Petičná akcia, ktorú od mája minulého roka podporilo vyše desaťtisíc ľudí, bude trvať dovtedy, kým sa reálne nezačnú stavebné práce.

„V mene petičného výboru a všetkých obyvateľov, ktorí prichádzajú do hlavného mesta z juhovýchodu, som pred týždňom vyzývala, prosila, žiadala vládu, aby nečakala ďalej a keď budú všetky podmienky splnené, podpísala zmluvu s koncesionárom,“ povedala predsedníčka petičného výboru a starostka Podunajských Biskupíc Alžbeta Ožvaldová (Most-Híd). „Projekt bol asi veľmi dobre pripravený, ak neprišla žiadna námietka na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Nič nebráni tomu, aby sa začalo s výstavbou tak dôležitých stavieb ako R7 a D4. Pokiaľ sa nezačne s výstavbou a neuvidíme stroje na mieste činu, tak táto petícia bude živá,“ uviedla.

Ministerstvo dopravy po vyhodnotení štyroch ponúk na výstavbu a prevádzku D4 a R7 pri Bratislave cez PPP projekt 1. februára oznámilo víťaza, a to konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra. V súťaži navrhlo najnižšiu ročnú splátku vo výške 56,72 mil. eur. Štát by tak za tridsať rokov koncesie mal uhradiť minimálne 1,7 mld. eur, vrátane úrokov a inflácie. Súčasťou konzorcia sú aj rakúsky Porr a austrálsky Macquarie Capital Group. Konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov postaviť za štyri a štvrť roka. Pôvodná predpokladaná výška ročnej splátky bola 135 mil. až 151 mil. eur. Odhadovaná celková cena koncesie predstavovala 4,53 mld. eur.

Ministerstvo dopravy po uplynutí lehoty na odvolanie v utorok zverejnilo v prípade projektu aj aktualizovaný prepočet hodnoty za peniaze. „Ten porovnáva výhodnosť konkrétnej ponuky výstavby cez PPP model s klasickým modelom výstavby. Všetky výpočty jednoznačne potvrdzujú výhodnosť urýchlenej výstavby cez projekty verejno-súkromného partnerstva,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa. „V prípade, ak diskusie k tomuto projektu neprinesú nové fakty, ktoré by závažným spôsobom spochybnili nezávislé analýzy odborníkov, bude môcť o výstavbe tejto cesty rozhodnúť ešte súčasná vláda,“ dodal.

Ministerstvo dopravy po vyhodnotení štyroch ponúk na výstavbu a prevádzku D4 a R7 pri Bratislave cez PPP projekt 1. februára oznámilo víťaza, a to konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra. V súťaži navrhlo najnižšiu ročnú splátku vo výške 56,72 mil. eur. Štát by tak za tridsať rokov koncesie mal uhradiť minimálne 1,7 mld. eur, vrátane úrokov a inflácie. Aktualizovaná suma platieb by mala dosiahnuť 1,891 mld. eur, vrátane očakávaných zrážok za nedostupnosť úsekov. Súčasťou konzorcia sú aj rakúsky Porr a austrálsky Macquarie Capital Group. Konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov postaviť za štyri a štvrť roka. Štúdia uskutočniteľnosti predpokladala ročné splátky vo výške 135 mil. eur a celkovú sumu platieb za tridsať rokov podľa aktualizácie 4,176 mld. eur.

15 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #PPP #D4 #obchvat Bratislavy