Zahustenie zastávok vlakov v Bratislave môže stáť 60 mil. eur

Zahustenie železničných zastávok v rôznych častiach Bratislavy môže stáť predbežne 60 miliónov eur.

22.02.2016 17:56
debata (20)

Výstavba terminálov integrovanej osobnej prepravy je podľa ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja plánovaná v rokoch 2017 až 2020. Na podporu verejnej osobnej dopravy je zameraná aj výstavba záchytných parkovísk pri železničných staniciach v okolí hlavného mesta. Hotové majú byť už v budúcom roku, predpokladané náklady sú 20 mil. eur.

Ministerstvo dopravy pripravuje projekty na zlepšenie cestovania v hlavnom meste a okolí v spolupráci s Bratislavou. Financované majú byť najmä z peňazí Európskej únie (podiel 85 %) cez nový Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII). „Problematická dopravná situácia v regióne Bratislavy vyžaduje súbor viacerých opatrení. Okrem vybudovania diaľničného obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 smerom na Šamorín pripravujeme aj projekty, ktoré zlepšia prístup ľudí k verejnej osobnej doprave. Záchytné parkoviská pred vstupom do veľkých miest a následný prestup do vlakov pomôžu odľahčiť Bratislavu,“ informoval minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).

V prípade plánovaných nových železničných zastávok ide podľa ministerstva dopravy o sedem samostatných stavieb. Ich zámerom je zvýšiť dostupnosť niektorých častí Bratislavy, napríklad Vrakuňa, Ružinov, Devínska Nová Ves, Dúbravka, Kramáre či Karlova Ves, a umožniť lepší integrovaný prestup medzi železničnou dopravou a mestskou hromadnou dopravou v lokalitách Devínska Nová Ves, Lamačská brána, Patrónka, Mladá garda, Trnávka, Ružinov a Vrakuňa.

„Pre všetky terminály sú spracované dokumentácie pre územné rozhodnutie (financované z Operačného programu Doprava 2007 – 2013). V súčasnosti prebieha získavanie územných rozhodnutí a následne bude realizovaná výstavba, prostredníctvom tzv. žltého FIDICu, ktorá bude financovaná z OPII. Projektové zámery už boli schválené v riadiacom výbore,“ priblížil stav prípravy projektov hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Terminály Vrakuňa, Ružinov a Trnávka majú byť realizované v rokoch 2017 – 2019 a ostatné terminály v rokoch 2017 – 2020.

Záchytné parkoviská v blízkosti železničných staníc (tzv. P&R) v okolí Bratislavy umožnia prestup z áut do vlakov, čím sa podporí ekologickejšia forma dopravy a odľahčí sa centrum mesta od zápch. „Momentálne sa ako vzorové pripravujú parkoviská v Ivanke pri Dunaji, Pezinku, Nových Košariskách (časť Dunajskej Lužnej) a Zohore. V prípade úspechu sa v budúcnosti bude podporovať budovanie takýchto zariadení aj v rôznych iných obciach v okolí Bratislavy, ale prípadne aj v okolí Košíc, Žiliny či ostatných veľkých miest s dobrou železničnou obsluhou,“ uviedol Kóňa. V súčasnosti pokračuje spracovanie dokumentácií stavebného zámeru a pre územné rozhodnutie pre uvedené prvé štyri parkoviská, ktoré by sa mali postaviť v roku 2017.

V uplynulom programovom období Európska únia podporila v Bratislave v rámci OPD výstavbu električkovej trate do Petržalky cez znovu postavený Starý most, nákup 45 električiek a 120 trolejbusov.

20 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #železnice #vlaky