Na východe pribudne z eurofondov vyše 40 km na D1 a R2

Na východnom Slovensku v najbližších rokoch pribudne vyše štyridsať kilometrov na dvoch úsekoch diaľnice D1 a na úseku rýchlostnej cesty R2.

24.02.2016 15:50
debata (1)

Ich výstavba bude financovaná z peňazí Európskej únie v novom programovom období. Prioritou ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja je stále dokončenie diaľničného prepojenia od Bratislavy po Košice.

„Výstavbou plánovaných diaľničných úsekov D1 Prešov, západ – Prešov, juh a D1 Budimír – Bidovce scelíme diaľnicu od Ružomberka po Košice a zároveň priblížime diaľnicu obyvateľom okresov Trebišov a Michalovce,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek. "Na dostavbu týchto dvoch diaľničných úsekov a rýchlostnej cesty R2 Košice Šaca – Košické Oľšany sú vyčlenené peniaze z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra v predpokladanej sume 780 miliónov eur. Vďaka novým dopravným spojeniam ponúkne východné Slovensko kvalitné atraktívne zázemie pre investorov,“ uviedol minister.

Mestá Košice a Prešov sa dočkajú riešenia dopravných problémov v centrách. „V Prešove je naplánovaná výstavba úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh v dĺžke 7,8 km. Týmto úsekom sa prepoja už hotové úseky diaľnice D1 Svinia – Prešov, západ a D1 Prešov, juh – Budimír,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. „Následný úsek D1 Budimír – Bidovce v dĺžke 14,4 km bude tvoriť severnú časť obchvatu mesta Košice a zároveň skráti cestu motoristom smerom na Michalovce,“ dodal. Obchvat bude napojený na rýchlostnú cestu R2 Košice Šaca – Košické Oľšany, ktorá obíde mesto zo západu a juhu. Jej celková dĺžka bude 21,5 km.

Výstavba úsekov D1 Prešov, západ – juh a Budimír – Bidovce sa má začať v tomto roku po ukončení súťaží na zhotoviteľov trvajúcich od júna minulého roka. Plánovaný juhozápadný obchvat Prešova je jedným z dvoch posledných nerozostavaných úsekov D1 medzi Bratislavou a Košicami. Predpokladaná cena výstavby obchvatu Prešova bola 369,51 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (443,41 mil. eur vrátane dane) a práce sú plánované na štyri roky. Súčasťou úseku bude aj vyše dvojkilometrový dvojrúrový tunel Prešov.

Odhadované náklady na výstavbu D1 Budimír – Bidovce predstavovali 209,4 mil. eur bez dane (251,28 mil. eur vrátane dane) a práce by mali trvať tri roky. Úsek od Budimíru po križovatku s R2 v Košických Oľšanoch bude po dobudovaní R2 tvoriť obchvat Košíc. Pripravovaný úsek R2 Košice Šaca – Košické Oľšany je v procese stavebného konania. S jeho výstavbou by sa podľa plánu malo začať najskôr v roku 2017 v závislosti od prípravy a priebehu verejného obstarávania.

Operačný program Integrovaná Infraštruktúra je zameraný na čerpanie pomoci Európskej únie v sektore dopravy a informačnej spoločnosti na roky 2014 – 2020. Ide o zdroje Kohézneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Program má na osem prioritných osí vyčlenený celkový rozpočet vo výške 4,7 mld. eur. Ministerstvo dopravy financie zo zdrojov Európskej únie a národného spolufinancovania prerozdeľuje na významné dopravné projekty ako sú výstavba diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakových súprav a prostriedkov pre prevádzku mestskej hromadnej dopravy, podpora verejnej osobnej dopravy, ako aj na realizáciu projektov na podporu informačnej spoločnosti.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #R2