Razenie tunela Višňové sa má zrýchliť

Za deväť mesiacov z tunela medzi Višňovým a Dubnou skalou baníci vyrazili 2-tisíc metrov, dokopy z oboch tunelových rúr. Každá bude mať takmer 7,5 kilometra. Preraziť ho chcú na budúci rok a sprejazdniť koncom roku 2019.

26.02.2016 15:00
debata (24)

Podľa ministra dopravy Jána Počiatka je stále šanca, že tunel bude motoristom odovzdaný v termíne. „Vyzerá to tak, že úvod bol najťažší, pretože teraz idú do tých tvrdších hornín, ktoré sú pre razbu oveľa výhodnejšie,“ povedal minister. Tunel mal ešte v roku 2002 prerazenú prieskumnú štôlňu, ktorá umožnila spoznať geológiu úseku.

Tunel, ktorý bude najdlhším na Slovensku, razia inou metódou, ako doposiaľ využívali pri ostatných tuneloch. Aj vďaka prítomnosti talianskej firmy v konzorciu, ktoré tunel razí. Metóda ADECO-RS, známa aj ako Lunardiho metóda, je využívaná pri razení tunelov v Taliansku. Ide o celoprofilové razenie, pri ktorom sa tunelová rúra razí v celej šírke.

„Je odlišná od klasickej NRTM, teda novej rakúskej tunelovacej metódy a rozdiel spočíva v tom, že ADECO metóda otvára čelbu na celý profil naraz, kdežto NRTM rozdeľuje čelbu na galotu a ústupok,“ vysvetlil Peter Manda, portálový manažér. Vďaka tejto metóde sa pri budovaní sekundárneho ostenia ušetrí takmer polovica času.

Tunel je súčasťou úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala, ktorý bude mať 13,5 kilometra. Bude na ňom aj 7 mostov, ktorých výstavba bude prispôsobená postupu razenia tunela, ktorý je najťažšou časťou stavby. Tunel Višňové bol dlho odsúvanou stavbou, raziť sa začal až vlani v júni. Po jeho dostavbe obídu vodiči úsek v Strečne.

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #tunel Višňové