Nový šéf Volkswagenu mení firemnú kultúru

Onedlho po tom, čo sa šéf Volkswagenu Matthias Müller po vypuknutí emisného škandálu chopil firemných oťaží, predstúpil v továrni vo Wolfsburgu pred 20 000 zamestnancov zhromaždených pred improvizovaným pódiom, ktoré zakrýval koberec v striebornej farbe, typický pre automobilový koncern. "Ten koberec by som najradšej roztrhol," vyštekol Müller, ako podľa denníka The Wall Street Journal neskôr uviedli dvaja ľudia z jeho okolia.

Nový generálny riaditeľ nemeckého koncernu tvrdí, že nechce žiadne kráľovské privilégiá, pretože manažéri Volkswagenu sú obchodníci, a nie rockové hviezdy.

Keď Müller v septembri sľuboval, že zmení firemnú kultúru vo Volkswagene, veľa pozorovateľov očakávalo, že sa jednoducho nič nezmení. Keď však Müller začal demontovať tuhú hierarchiu, ktorá podľa kritikov položila základy emisného škandálu, prekvapil firemných matadorov aj ľudí mimo koncernu.

Len čo skritizoval koberec, zbavil sa Müller ešte viditeľnejšieho symbolu výsad firemných špičiek, totiž firemného Airbusu, aj keď niekoľko menších lietadiel koncernu zostalo. A urýchlil rozhodovanie. „Je to ako noc a deň,“ povedal Andreas Renschler, člen rady v divízii nákladných vozidiel, ktorý do firmy prišiel vlani z konkurenčného Daimleru. „Zisťujeme, že kríza nám dáva veľkú príležitosť firmu meniť,“ uviedol.

A zmeny sú naliehavo potrebné. Ešte predtým, než sa škandál v septembri rozhorel, sa Volkswagen bezradne potácal na trhu v Spojených štátoch, zatiaľ čo doma bojoval so znižovaním nákladov. Dlhoroční zamestnanci tvrdia, že firmu zaťažuje byrokracia a „bratríčkovanie“.

Müller chce zmeny naštartovať prijímaním ľudí zvonku a odoberaním podpory nižším manažérom, ktorí vyrástli ešte za starých poriadkov. Chce tiež zmeniť firemnú kultúru, a to od samého vrcholku. Nový generálny riaditeľ tak obvykle necháva dvere svojej kancelárie otvorené, čím sa nápadne líši od svojho predchodcu Martina Winterkorna, ktorý v svojej kancelárii strpel len pár ľudí.

Veľa zmien sa urobilo už za Winterkorna, Müller ale urýchlil ich zavádzanie a sľúbil, že do polovice roka predstaví novú globálnu stratégiu. Zrušil tri miesta v správnej rade a vymenil viac ako desiatku vedúcich pracovníkov, vrátane šéfov divízií Škoda, SEAT a Lamborghini.

Müller podľa ostrieľaných harcovníkov tiež vynechal generáciu riadiacich pracovníkov, ktorí na základe predpokladu, že poslušnosť znamená povýšenie, vybudovali svoju kariéru na podliezaní autokratickým riaditeľom. Na ich miesto dosadil ľudí zvonku a mladších pracovníkov. Mnoho z nich nemá žiadne väzby na staré poriadky, prahne po zmene, a má teraz väčšiu autonómiu, než si ich predchodcovia dokázali predstaviť.

Nový šéf sa pustil aj do vedúceho aparátu. Za Winterkorna sa z funkcie generálneho riaditeľa stala prekážka pre celý rad rozhodnutí, od zmien vo firemnej stratégii po uhol čelného skla. Kľúčové rozhodnutia, ako napríklad správny produktový mix pre americký trh, nikdy nepadli.

„Stratégia, synergia a riadenia problémov budúcnosti – takto vidím našu, svoju úlohu v správnej rade,“ povedal Müller svojmu tímu na októbrovej schôdzi vedenia. „Či je sklon čelného skla o jeden stupeň väčší alebo nie, to je niečo, čím sa nebudem a nechcem zaoberať,“ povedal. Počet vedúcich pracovníkov pracujúcich priamo pod ním sa odvtedy znížil na približne 17, čo je o takmer polovicu menej ako doteraz.

Müllerova snaha o zmenu ale naráža na odpor zo strany pracovníkov. Zamestnanci ovládajú polovicu kresiel vo firemnej dozornej rade a majú veľkého spojenca v spolkovom štáte Dolné Sasko, ktorý vlastní pätinu akcií s hlasovacími právami a v rade mu patria dve kreslá.

Vplyvný šéf závodnej rady Bernd Osterloh nedávno upozornil, že plány na zvýšenie produktivity v nemeckých továrňach Volkswagenu vytvárajú medzi zamestnancami „znepokojenie“.

Aj keď sa vo vnútri Volkswagenu dejú podstatné zmeny, ďalšie zmeny sú podľa niektorých investorov nutné aj v samotnom spôsobe spravovania spoločnosti. Yngve Slyngstad, šéf nórskeho štátneho dôchodkového fondu, ktorý je jedným z najväčších investorov na svete, si nedávno posťažoval, že Volkswagen, ktorý od roku 2009 ovládajú rodiny Porscheov a Piëchov, zostáva aj naďalej v ich železnom zovretí.

Súvisiace články:

nafta, benzín, ropa

Obmedzenie ťažby ropy tak skoro nebude, Irán neráta s dohodou

27.09.2016 16:23

Irán utlmil nádeje, že sa čoskoro dosiahne dohoda o obmedzení ťažby ropy, ktorá by podporila jej cenu.

Graf, ekonomika, ceruzky

NBS zvýšila odhad rastu hospodárstva na 3,5 %

27.09.2016 15:39

Slovenské hospodárstvo porastie v tomto roku podľa centrálnej banky rýchlejšie, ako sa pôvodne očakávalo. HDP má stúpnuť o 3,5 %.

Kamión

Most v Medveďove otvoria aj pre nákladnú dopravu

27.09.2016 13:42

Cestný hraničný most v Medveďove bude predčasne otvorený pre osobnú i nákladnú dopravu už vo štvrtok 29. septembra o 10:00.

nafta, benzín, ropa

Obmedzenie ťažby ropy tak skoro nebude, Irán neráta s dohodou

27.09.2016 16:23

Irán utlmil nádeje, že sa čoskoro dosiahne dohoda o obmedzení ťažby ropy, ktorá by podporila jej cenu.

Peter Gajdoš

Slovensko prispeje na výcvik líbyjskej stráže, informoval Gajdoš

27.09.2016 16:05

Slovenská republika prispeje do námornej operácie Eunavfor Sophia zameranej na rozloženie prevádzačských sietí prostredníctvom našej vojenskej polície. Sumou 50-tisíc eur Slovensko prispelo na výcvik líbyjskej pobrežnej stráže.

Považská Bystríca, čistenia

Výbava na rande: vrecia na odpadky

27.09.2016 16:00

Mladý Považskobystričan Ivan Sikorai (29) začal čistiť svoje mesto. Len tak, sám od seba. Postupne sa pridávali ďalší a ďalší ľudia a dnes už tvoria celú komunitu.

Grécko, migranti

Amnesty International kritizuje prístup Maďarska k migrantom

27.09.2016 15:43

Prístup Maďarska k migrantom ostro kritizovala organizácia Amnesty International. Tvrdí, že tisíce žiadateľov o azyl maďarské úrady vystavujú násilnému tyraniu.