Nový šéf Volkswagenu mení firemnú kultúru

Onedlho po tom, čo sa šéf Volkswagenu Matthias Müller po vypuknutí emisného škandálu chopil firemných oťaží, predstúpil v továrni vo Wolfsburgu pred 20 000 zamestnancov zhromaždených pred improvizovaným pódiom, ktoré zakrýval koberec v striebornej farbe, typický pre automobilový koncern. "Ten koberec by som najradšej roztrhol," vyštekol Müller, ako podľa denníka The Wall Street Journal neskôr uviedli dvaja ľudia z jeho okolia.

Nový generálny riaditeľ nemeckého koncernu tvrdí, že nechce žiadne kráľovské privilégiá, pretože manažéri Volkswagenu sú obchodníci, a nie rockové hviezdy.

Keď Müller v septembri sľuboval, že zmení firemnú kultúru vo Volkswagene, veľa pozorovateľov očakávalo, že sa jednoducho nič nezmení. Keď však Müller začal demontovať tuhú hierarchiu, ktorá podľa kritikov položila základy emisného škandálu, prekvapil firemných matadorov aj ľudí mimo koncernu.

Len čo skritizoval koberec, zbavil sa Müller ešte viditeľnejšieho symbolu výsad firemných špičiek, totiž firemného Airbusu, aj keď niekoľko menších lietadiel koncernu zostalo. A urýchlil rozhodovanie. „Je to ako noc a deň,“ povedal Andreas Renschler, člen rady v divízii nákladných vozidiel, ktorý do firmy prišiel vlani z konkurenčného Daimleru. „Zisťujeme, že kríza nám dáva veľkú príležitosť firmu meniť,“ uviedol.

A zmeny sú naliehavo potrebné. Ešte predtým, než sa škandál v septembri rozhorel, sa Volkswagen bezradne potácal na trhu v Spojených štátoch, zatiaľ čo doma bojoval so znižovaním nákladov. Dlhoroční zamestnanci tvrdia, že firmu zaťažuje byrokracia a „bratríčkovanie“.

Müller chce zmeny naštartovať prijímaním ľudí zvonku a odoberaním podpory nižším manažérom, ktorí vyrástli ešte za starých poriadkov. Chce tiež zmeniť firemnú kultúru, a to od samého vrcholku. Nový generálny riaditeľ tak obvykle necháva dvere svojej kancelárie otvorené, čím sa nápadne líši od svojho predchodcu Martina Winterkorna, ktorý v svojej kancelárii strpel len pár ľudí.

Veľa zmien sa urobilo už za Winterkorna, Müller ale urýchlil ich zavádzanie a sľúbil, že do polovice roka predstaví novú globálnu stratégiu. Zrušil tri miesta v správnej rade a vymenil viac ako desiatku vedúcich pracovníkov, vrátane šéfov divízií Škoda, SEAT a Lamborghini.

Müller podľa ostrieľaných harcovníkov tiež vynechal generáciu riadiacich pracovníkov, ktorí na základe predpokladu, že poslušnosť znamená povýšenie, vybudovali svoju kariéru na podliezaní autokratickým riaditeľom. Na ich miesto dosadil ľudí zvonku a mladších pracovníkov. Mnoho z nich nemá žiadne väzby na staré poriadky, prahne po zmene, a má teraz väčšiu autonómiu, než si ich predchodcovia dokázali predstaviť.

Nový šéf sa pustil aj do vedúceho aparátu. Za Winterkorna sa z funkcie generálneho riaditeľa stala prekážka pre celý rad rozhodnutí, od zmien vo firemnej stratégii po uhol čelného skla. Kľúčové rozhodnutia, ako napríklad správny produktový mix pre americký trh, nikdy nepadli.

„Stratégia, synergia a riadenia problémov budúcnosti – takto vidím našu, svoju úlohu v správnej rade,“ povedal Müller svojmu tímu na októbrovej schôdzi vedenia. „Či je sklon čelného skla o jeden stupeň väčší alebo nie, to je niečo, čím sa nebudem a nechcem zaoberať,“ povedal. Počet vedúcich pracovníkov pracujúcich priamo pod ním sa odvtedy znížil na približne 17, čo je o takmer polovicu menej ako doteraz.

Müllerova snaha o zmenu ale naráža na odpor zo strany pracovníkov. Zamestnanci ovládajú polovicu kresiel vo firemnej dozornej rade a majú veľkého spojenca v spolkovom štáte Dolné Sasko, ktorý vlastní pätinu akcií s hlasovacími právami a v rade mu patria dve kreslá.

Vplyvný šéf závodnej rady Bernd Osterloh nedávno upozornil, že plány na zvýšenie produktivity v nemeckých továrňach Volkswagenu vytvárajú medzi zamestnancami „znepokojenie“.

Aj keď sa vo vnútri Volkswagenu dejú podstatné zmeny, ďalšie zmeny sú podľa niektorých investorov nutné aj v samotnom spôsobe spravovania spoločnosti. Yngve Slyngstad, šéf nórskeho štátneho dôchodkového fondu, ktorý je jedným z najväčších investorov na svete, si nedávno posťažoval, že Volkswagen, ktorý od roku 2009 ovládajú rodiny Porscheov a Piëchov, zostáva aj naďalej v ich železnom zovretí.

Súvisiace články:

dedina, vidiek

Záujem o dovolenku na slovenskom vidieku rastie

25.08.2016 09:41

Počet návštevníkov, ktorí sa v minulom roku rozhodli dovolenkovať na slovenskom vidieku, vzrástol oproti roku 2014 o 32,4 percenta.

Švédsko, utečenecký dom, azylový dom, Lindesberg

Po sprísnení azylovej politiky Švédi ušetria na migrantoch miliardy

25.08.2016 08:21

Prísnejšie azylová politika Švédsku v priebehu nasledujúcich štyroch rokov ušetrí 100 miliárd švédskych korún (približne 10,5 miliardy eur).

Vojany, elektráreň,

Elektráreň vo Vojanoch dostane dotácie

24.08.2016 20:00

Tepelná elektráreň vo Vojanoch na východe Slovenska dostane ešte jednu šancu. Vláda sa na výjazdovom rokovaní v Trebišove rozhodla elektráreň zachrániť.

dedina, vidiek

Záujem o dovolenku na slovenskom vidieku rastie

25.08.2016 09:41

Počet návštevníkov, ktorí sa v minulom roku rozhodli dovolenkovať na slovenskom vidieku, vzrástol oproti roku 2014 o 32,4 percenta.

Ukrajina, Tymošenková,

Tymošenková: Savčenková nie je schopná vyriešiť krízu

25.08.2016 09:38

Nadija Savčenková nebola nikdy političkou a nemá schopnosti na to, aby vytiahla Ukrajinu z krízy. Uviedla to líderka strany Vlasť, expremiérka Julija Tymošenková.

nice, útok, terorizmus, teror, kvety, tragédia, sviečky

Strach z terorizmu ubral Parížu z dovolenkárov

25.08.2016 09:30

Najviac navštevované mesto na svete prežíva zlé časy. Viaceré atentáty, ktoré vo Francúzsku spáchali islamisti, odrádzajú cudzincov od návštevy Paríža.

Dilma Rouffeffová

Brazilský Senát začína rokovať o konečnom zosadení prezidentky

25.08.2016 09:13

Brazílski senátori vo štvrtok začnú rokovania o definitívnom zosadení prezidentky Dilmy Rousseffovej, ktorá čelí ústavnej žalobe kvôli údajným machináciám so štátnym rozpočtom.