Nový šéf Volkswagenu mení firemnú kultúru

Onedlho po tom, čo sa šéf Volkswagenu Matthias Müller po vypuknutí emisného škandálu chopil firemných oťaží, predstúpil v továrni vo Wolfsburgu pred 20 000 zamestnancov zhromaždených pred improvizovaným pódiom, ktoré zakrýval koberec v striebornej farbe, typický pre automobilový koncern. "Ten koberec by som najradšej roztrhol," vyštekol Müller, ako podľa denníka The Wall Street Journal neskôr uviedli dvaja ľudia z jeho okolia.

Nový generálny riaditeľ nemeckého koncernu tvrdí, že nechce žiadne kráľovské privilégiá, pretože manažéri Volkswagenu sú obchodníci, a nie rockové hviezdy.

Keď Müller v septembri sľuboval, že zmení firemnú kultúru vo Volkswagene, veľa pozorovateľov očakávalo, že sa jednoducho nič nezmení. Keď však Müller začal demontovať tuhú hierarchiu, ktorá podľa kritikov položila základy emisného škandálu, prekvapil firemných matadorov aj ľudí mimo koncernu.

Len čo skritizoval koberec, zbavil sa Müller ešte viditeľnejšieho symbolu výsad firemných špičiek, totiž firemného Airbusu, aj keď niekoľko menších lietadiel koncernu zostalo. A urýchlil rozhodovanie. „Je to ako noc a deň,“ povedal Andreas Renschler, člen rady v divízii nákladných vozidiel, ktorý do firmy prišiel vlani z konkurenčného Daimleru. „Zisťujeme, že kríza nám dáva veľkú príležitosť firmu meniť,“ uviedol.

A zmeny sú naliehavo potrebné. Ešte predtým, než sa škandál v septembri rozhorel, sa Volkswagen bezradne potácal na trhu v Spojených štátoch, zatiaľ čo doma bojoval so znižovaním nákladov. Dlhoroční zamestnanci tvrdia, že firmu zaťažuje byrokracia a „bratríčkovanie“.

Müller chce zmeny naštartovať prijímaním ľudí zvonku a odoberaním podpory nižším manažérom, ktorí vyrástli ešte za starých poriadkov. Chce tiež zmeniť firemnú kultúru, a to od samého vrcholku. Nový generálny riaditeľ tak obvykle necháva dvere svojej kancelárie otvorené, čím sa nápadne líši od svojho predchodcu Martina Winterkorna, ktorý v svojej kancelárii strpel len pár ľudí.

Veľa zmien sa urobilo už za Winterkorna, Müller ale urýchlil ich zavádzanie a sľúbil, že do polovice roka predstaví novú globálnu stratégiu. Zrušil tri miesta v správnej rade a vymenil viac ako desiatku vedúcich pracovníkov, vrátane šéfov divízií Škoda, SEAT a Lamborghini.

Müller podľa ostrieľaných harcovníkov tiež vynechal generáciu riadiacich pracovníkov, ktorí na základe predpokladu, že poslušnosť znamená povýšenie, vybudovali svoju kariéru na podliezaní autokratickým riaditeľom. Na ich miesto dosadil ľudí zvonku a mladších pracovníkov. Mnoho z nich nemá žiadne väzby na staré poriadky, prahne po zmene, a má teraz väčšiu autonómiu, než si ich predchodcovia dokázali predstaviť.

Nový šéf sa pustil aj do vedúceho aparátu. Za Winterkorna sa z funkcie generálneho riaditeľa stala prekážka pre celý rad rozhodnutí, od zmien vo firemnej stratégii po uhol čelného skla. Kľúčové rozhodnutia, ako napríklad správny produktový mix pre americký trh, nikdy nepadli.

„Stratégia, synergia a riadenia problémov budúcnosti – takto vidím našu, svoju úlohu v správnej rade,“ povedal Müller svojmu tímu na októbrovej schôdzi vedenia. „Či je sklon čelného skla o jeden stupeň väčší alebo nie, to je niečo, čím sa nebudem a nechcem zaoberať,“ povedal. Počet vedúcich pracovníkov pracujúcich priamo pod ním sa odvtedy znížil na približne 17, čo je o takmer polovicu menej ako doteraz.

Müllerova snaha o zmenu ale naráža na odpor zo strany pracovníkov. Zamestnanci ovládajú polovicu kresiel vo firemnej dozornej rade a majú veľkého spojenca v spolkovom štáte Dolné Sasko, ktorý vlastní pätinu akcií s hlasovacími právami a v rade mu patria dve kreslá.

Vplyvný šéf závodnej rady Bernd Osterloh nedávno upozornil, že plány na zvýšenie produktivity v nemeckých továrňach Volkswagenu vytvárajú medzi zamestnancami „znepokojenie“.

Aj keď sa vo vnútri Volkswagenu dejú podstatné zmeny, ďalšie zmeny sú podľa niektorých investorov nutné aj v samotnom spôsobe spravovania spoločnosti. Yngve Slyngstad, šéf nórskeho štátneho dôchodkového fondu, ktorý je jedným z najväčších investorov na svete, si nedávno posťažoval, že Volkswagen, ktorý od roku 2009 ovládajú rodiny Porscheov a Piëchov, zostáva aj naďalej v ich železnom zovretí.

Súvisiace články:

mliekari, mlieko, protest

Europoslanci: Únia by mala stabilizovať ceny mlieka

27.05.2016 09:43

Európska únia musí prijať opatrenia na stabilizáciu cien mlieka a pomoc producentom mlieka.

Gazprom, plynová kríza

Gazprom pošle do Európy rekordné množstvo plynu

27.05.2016 07:45

Ruský plynárenský gigant Gazprom plánuje tento rok vyviezť do Európy a Turecka rekordných 165 miliárd kubických metrov plynu.

Slovenská pivná korunka 2016

Najlepšie slovenské pivá ocenili korunkami

26.05.2016 19:00

Najlepšie slovenské pivá ocenili v prestížnej súťaži Slovenská pivná korunka 2016 zlatými, striebornými a bronzovými korunkami.

savčenková

Putin vypustil na Kyjev (ne)riadenú strelu

27.05.2016 10:00

Po eufórii z návratu Nadi Savčenkovej „ukrajinskej Jany z Arku" sa množia hlasy upozorňujúce na to, že kým sa Putin problému zbavil, v Kyjeve majú o jeden viac.

mliekari, mlieko, protest

Europoslanci: Únia by mala stabilizovať ceny mlieka

27.05.2016 09:43

Európska únia musí prijať opatrenia na stabilizáciu cien mlieka a pomoc producentom mlieka.

Francúzsko, štrajk, protest

Vo Francúzsku horí a chýba mu benzín

27.05.2016 09:30

Dva týždne pred začiatkom európskeho futbalového šampionátu je hostiteľská krajina v chaose. Protesty vo Francúzsku sú odpoveďou na návrh reformy zákonníka práce.

Sam Daws, OSN

Riešil konflikty? Je to výhoda, hovorí expert z Oxfordu o Lajčákovi

27.05.2016 08:00

Pre mužského kandidáta tentoraz bude zásadné potrebné, aby sa vyčlenil z davu, uviedol pre Pravdu o voľbe generálneho tajomníka OSN Sam Daws, expert na Organizáciu Spojených národov.