Vlaky zrýchlia na 160 km/h, zatiaľ skôr meškajú

Cestujúci na trase medzi Bratislavou a Košicami sa denne stretávajú s meškaním vlakov. Ide najmä o dôsledok modernizácie celej trate, s ktorou sú spojené obmedzenia.

03.03.2016 07:00
meskanie vlakov, zeleznicna stanica, hlavna... Foto: ,
Rýchlik na trase Bratislava - Košice vlani meškal priemerne 16 minút. Dôvodom meškaní je najmä obnova trate.
debata (37)

Od roku 2019 sa počíta s tým, že z Bratislavy do Žiliny vlaky pôjdu rýchlosťou až 160 km/h. Zo Žiliny do Košíc sa po obnove koľají pôjde asi 140 km/h. Teraz ide rýchlik z Bratislavy do Košíc podľa cestovného poriadku najmenej päť hodín a 57 minút a IC vlak päť hodín a osem minút. Každý desiaty štátny vlak však mešká najmenej päť minút. Špekuluje sa, že ak by sa zmodernizovala celá hlavná trať, najrýchlejšie IC vlaky sa do Košíc dostanú asi za štyri hodiny.

V minulom roku meškal štátny rýchlik na trase Bratislava – Košice v priemere 16 minút. Meškajúcich vlakov bolo asi o jedno percento viac. „Podiel zavinenia samotného dopravcu – ZSSK – na celkových meškaniach v minútach sa pohybuje počas väčšiny mesiacov približne na úrovni 10 až 12 percent. Inak povedané, zo 100 minút meškaní samotná ZSSK spôsobila priamo 10 až 12 minút meškaní, zvyšok sú príčiny mimo ZSSK alebo ich nie je možné presne vysledovať. Na správcu železničnej infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) pripadalo 22 až 25 percent,“ uvádza Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Po komplexnom posúdení bola vybraná alternatíva, ktorá počíta na celom úseku s priemernou rýchlosťou 136 až 141 kilometrov za hodinu. Čas prepravy z Košíc do Žiliny sa tak skráti až o 40 minút.
Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy

V tomto roku budú výlukové práce prebiehať v úsekoch Zlatovce – Trenčianska Teplá a Bytča – Žilina. Prvý z úsekov mal byť hotový už v tomto mesiaci, no kvôli meškaniu budú práce prebiehať až do novembra. Daný úsek navyše má problémy s financovaním z eurofondov kvôli spornému verejnému obstarávaniu. Ministerstvo dopravy počíta s tým, že trať medzi Bratislavou a Žilinou bude zmodernizovaná do konca roku 2018. Samotný dopravný uzol Žilina prejde modernizáciou v rokoch 2018 až 2020.

Po skončení rekonštrukčných prác by vlaky medzi danými dvoma mestami mali jazdiť rýchlosťou 160 km/h. Financie na modernizáciu trate štát bude čerpať v prevažnej miere z nových eurofondov na roky 2014 až 2020. „Z európskych fondov máme na modernizáciu a rozvoj železničnej infraštruktúry vyčlenených 1,5 mld. eur,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek.

Chýba 2,5 miliardy eur

Následne sa bude modernizovať aj trať medzi Žilinou a Košicami, na ktorú treba podľa odhadov 2,5 až 2,8 miliardy eur. Na tento úsek však Slovensko nemá voľné eurofondy. „Nová štúdia z decembra 2015 posúdila viaceré varianty líšiace sa najmä rýchlosťou a trasovaním. Po komplexnom posúdení bola vybraná alternatíva, ktorá počíta na celom úseku s priemernou rýchlosťou 136 až 141 kilometrov za hodinu. Čas prepravy z Košíc do Žiliny sa tak skráti až o 40 minút,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Zatiaľ sú meškania daňou za budúce rýchlejšie vlaky. Na trase medzi Bratislavou a Košicami vlani asi 20 percent všetkých rýchlikov štátneho dopravcu prišlo do cieľovej stanice s meškaním väčším ako päť minút. Podľa Morháčovej mali výrazný podiel na týchto meškaniach práve výlukové práce s modernizáciou koridoru realizované Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR). „Najviac meškaní vzniká pri obmedzení dopravnej kapacity v dôsledku rozsiahlej výlukovej činnosti, vplyvom nehodových a mimoriadnych udalostí, pri poruchách mobilných prostriedkov dopravcov, poruchách na zabezpečovacích zariadeniach a meškaniach vlakov prevzatých zo susedných železničných infraštruktúr,“ povedala Martina Pavliková, hovorkyňa ŽSR.

Meškania zavinené samotným dopravcom vznikajú najmä z dôvodu dlhších nástupov, ako je vymedzený čas státia na stanici. „Približne tretina zmeškaných minút zavinených ZSSK pripadá na poruchy rušňov, menší podiel majú poruchy osobných vozňov,“ dodáva Morháčová.

S rovnakými problémami sa stretáva aj súkromný dopravca RegioJet, ktorý v súčasnosti denne prevádzkuje na trati medzi Bratislavou a Košicami tri páry vlakov. Na otázku Pravdy, aké meškanie dosahovali jeho vlaky v minulom roku, súkromník neodpovedal. „Absolútna väčšina meškaní (viac ako 90 percent) vzniká z dôvodu výlukových prác pri rekonštrukcii koridoru Bratislava – Košice alebo z dôvodov, ktoré sú mimo železnice a dopravcu (napríklad kolízia s osobou alebo klimatické dôvody, ku ktorým patrí zaviatie výhybiek snehom) a podobne,“ hovorí Aleš Ondrůj, hovorca spoločnosti RegioJet.

Meškania sú aj zámerné

Podľa ZSSK vznikali najvýraznejšie meškania v lete minulého roku. V tom čase totiž prebiehal vrchol modernizačných prác na koľajniciach a rovnako aj sezónne vzrástol počet cestujúcich.

„Pri spojoch, ktoré jazdia na dlhé trasy, napríklad rýchliky Bratislava – Žilina – Košice, čo je 445 km, sa môže vyskytnúť aj niekoľko príčin meškaní počas jazdy jedného spoja,“ hovorí Morháčová. Zároveň dodáva, že meškania niektorých spojov vyvoláva dopravca zámerne, aby zachoval prípoj pre iné meškajúce vlaky. Ide o prípoje k vlakom vyššej kategórie, medzi ktoré patria EC vlaky a rýchliky.

„V praxi to znamená, že meškanie jedného rýchlika, napríklad pre práce na trati, z hľadiska zachovania prípojných väzieb vyvolá cielené meškania aj dvadsiatich regionálnych vlakov po celej trase,“ hovorí Morháčová. Systém je riadený dispečermi ZSSK. Ak sa v rýchliku nachádza väčší počet cestujúcich, ktorí majú lístky aj na prípojné regionálne vlaky, operatívne sa podľa dopravcu zdržia tieto prípoje, aby sa cestujúci dostali do cieľa.

ŽSR pri vytváraní grafikonu započítava možné meškania priamo do cestovného poriadku. Správca tratí tvrdí, že k meškaniu môže dôjsť len v prípade mimoriadnych udalostí. „V budúcom roku budú takisto ako v tomto roku zapracované potrebné prirážky k jazdným časom na úsekoch tratí, kde bude prebiehať modernizácia,“ uviedla Pavliková.

Možnosť kompenzácií

Kompenzácie vo vlakovej doprave sú v rámci Európskej únie riadené nariadením, z ktorého v súčasnosti na Slovensku platia isté výnimky. Podľa Morháčovej zo ZSSK sa vo vnútroštátnej doprave odškodné za meškania nevypláca. Cestujúci má však viacero možností riešenia situácie, ak vlak mešká aspoň päť minút alebo vôbec nejde.

Jednou z nich je vrátenie cestovného lístka, za ktoré mu dopravca vyplatí zaplatené cestovné bez storno poplatku. „Ak chce cestujúci v ceste pokračovať, z nástupnej, prestupnej alebo nácestnej stanice ho prepravíme bez doplatku, prípadne aj vlakom vyššieho druhu alebo vo vyššej vozňovej triede,“ hovorí Morháčová. Ak nie je možné dopraviť cestujúceho do cieľa v daný deň, ZSSK vykompenzuje ubytovanie v hoteli, prípadne použitie iného dopravného prostriedku.

© Autorské práva vyhradené

37 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #meškanie