Facebook, ktorý je prevádzkovateľom najväčšej sociálnej siete na svete, získava peniaze z reklamy. V Británii patria k jeho najväčším inzerentom firmy ako je Tesco, Sainsbury's alebo Unilever. Tržby za veľkých inzerentov podnik doteraz fakturoval cez Írsko. V piatok ale oznámil, že tržby vytvorené priamo jeho britským tímom sa budú účtovať v Británii. Z nich potom bude podnik v Británii vykazovať príjem. To by malo znamenať vyššie zdaniteľné zisky, a teda väčšie odvody na daniach.
V prípade menších zadávateľov reklamy, ktorí si inzerciu kupujú on-line, teda so žiadnou alebo minimálnou asistenciou zamestnancov Facebooku, budú príjmy naďalej účtované cez Írsko, kde má firma svoje medzinárodné ústredie.
Facebook na nový systém nabehne v apríli. Vyššie dane prvýkrát odvedie budúci rok. Zmena jeho aktivitám v Británii zabezpečí transparentnosť, uviedol podnik podľa agentúry AP.
Británia je pre Facebook jedným z najväčších trhov mimo Spojené štáty. Podnik tam ale predvlani zaplatil na daniach len 4 327 libier, podľa médií menej ako bežný zamestnanec.
Facebook, Amazon a ďalšie nadnárodné firmy čelia kritike, že vďaka zložitým daňovým dohodám platia v Európe podstatne menej na daniach. Británia vlani zaviedla 25-percentnú „daň z odklonených ziskov“, ktorá má podniky od takých praktík odradiť.
Britské daňové úrady tiež vykonali kontrolu účtovníctva americkej internetovej spoločnosti Google. Firma po tejto kontrole v januári súhlasila, že v Británii doplatí na daniach 130 miliónov libier.