Počiatek pripúšťa, že obchvat Bratislavy nestihne podpísať

Výstavba bratislavského obchvatu sa začína komplikovať. Ministerstvo dopravy pripustilo, že koncesná zmluva na výstavbu a 30-ročnú prevádzku 59,1-kilometrového obchvatu Bratislavy sa nemusí stihnúť podpísať počas trvania mandátu ministra Jána Počiatka.

Ján Počiatek
Minister dopravy Ján Počiatek odkázal, že zmluvu na výstavbu obchvatu Bratislavy bude podpisovať minister, ktorý bude niesť zodpovednosť za chod rezortu dopravy v čase, keď všetky rokovania budú uzatvorené.
Autor:

Mandát však minister má stále. Napriek tomu, že je po voľbách, môže podpísať zmluvu na obchvat za 1,9 miliardy eur. Neprekáža tomu ani uznesenie vlády, ktoré uložilo ministerstvu podpísať zmluvu do 4. marca.

Vláda v polovici februára na svojom zasadaní odobrila PPP projekt výstavby bratislavského obchvatu, ktorý má pozostávať z časti diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v smere na Dunajskú Stredu. Zároveň ministerstvu dopravy uznesením uložila uzatvoriť kontrakt do 4. marca 2016, teda najneskôr deň pred parlamentnými voľbami.

Čítajte viac

Počiatek termín nestihol s odôvodnením, že treba doladiť podrobnosti. „Zmluvu bude podpisovať minister, ktorý bude niesť zodpovednosť za chod rezortu dopravy v čase, keď všetky rokovania budú uzatvorené,“ povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. Ministerstvo finalizuje prípravu všetkých dokumentov potrebných na podpis zmluvy. „V zmysle ustanovení koncesnej zmluvy si rezort dopravy vyžiadal dodatočné informácie o nezávislom dozore a zároveň sa stále upresňuje harmonogram prác, ktoré bude možné robiť medzi podpisom zmluvy a finančným uzatvorením,“ hovorí Kóňa.

Ak by však aktuálny minister dopravy nestihol podpísať koncesnú zmluvu, hrozí, že nový minister ju môže nepodpísať. Pred parlamentnými voľbami strany SNS, Sieť, KDH alebo hnutie OĽaNO-NOVA uviedli, že koncesnú zmluvu by mala podpísať až nová vláda. K výstavbe samotného obchvatu sa stavali skôr pozitívne, aj keď poukazovali na to, že nová diaľnica nevyrieši všetky dopravné problémy hlavného mesta. Napríklad OĽaNO však naznačilo, že obchvat nepredstavuje „najlepšie a ani najlacnejšie riešenie“. SNS bola za výstavbu najmä severnej časti obchvatu, a teda diaľnice D4, ktorá má odviesť tranzit a odľahčiť preťažený Prístavný most na diaľnici D1. Strana Most žiadala ministra Počiatka, aby zmluvu hneď podpísal už pred voľbami.

Nesplnenie termínu uloženého vo vládnom uznesení nemá na podpis zmluvy podľa odborníka žiadny vplyv. „Ministerstvo dopravy môže uzatvoriť zmluvu aj neskôr ako v termíne, ktorý vo svojom uznesení uviedla vláda. Uznesenie je procesnou formou, na základe ktorej vláda spravidla rozhoduje o prerokúvaných veciach,“ uvádza Andrej Leontiev, partner advokátskej kancelárie Taylor Wessing. Zmeniť termín plnenia úlohy, ktorú stanovuje vládne uznesenie, môže predseda vlády na vopred doručenú odôvodnenú žiadosť. „Vzhľadom na charakter týchto uznesení sme toho názoru, že aj v prípade, ak by predseda vlády termín plnenia nepredĺžil, nemalo by to za následok nemožnosť realizovať podpis zmluvy. Taktiež platí, že, ak by sa aj zmluva podpísala, nebol by daný dôvod na vyhlásenie jej neplatnosti,“ hovorí Leontiev.

„Žiadne automatické sankcie za takéto porušenie nevznikajú. Sú však situácie, kde dodržanie určitého termínu na uzatvorenie zmluvy môže byť striktne formulovane ako podmienka. V tomto prípade však o takúto situáciu nejde,“ dodáva Leontiev.

Podpisu zmluvy po právnej stránke nebránia ani parlamentné voľby, ktoré sa uskutočnili v sobotu 5. marca. Minister dopravy má čas podpísať koncesnú zmluvu až do vytvorenia novej vlády. Podľa ústavy musí vláda podať demisiu vždy po ustanovujúcej schôdzi novozvoleného parlamentu. Svoju funkciu však vykonáva až do utvorenia novej vlády. Koľko potrvá vytvorenie novej vlády, zatiaľ nie je jasné.

Nultý obchvat Bratislavy sa má začať stavať počas jari tohto roka. Už v prvý deň po jeho dostavbe na jeseň v roku 2020 má po ňom prejsť 35-tisíc automobilov. Na najvyťaženejších úsekoch bude denná intenzita dosahovať 45-tisíc vozidiel. Rýchlostná cesta R7 v úseku Bratislava-Prievoz – Holice uľahčí vstup do Bratislavy z juhovýchodnej strany. Spolu s diaľnicou D4 sa navyše rozptýli prúd áut, ktorým sa umožní vstúpiť do mesta z viacerých bodov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Mercedes-Benz GL - 2013

Daimler dá tri miliardy eur na zníženie emisií naftových áut

27.05.2016 15:23

Daimler vynaloží tri miliardy eur na zníženie emisií naftových automobilov úpravou motorov a systémov pre reguláciu výfukových plynov.

Arsenij Jaceňuk, plyn, Vojany

Eustream je spokojný s plynovodom Vojany-Užhorod

27.05.2016 13:36

Slovenský prepravca zemného plynu, spoločnosť Eustream, je spokojný s prevádzkou slovensko-ukrajinského reverzného plynovodu.

Tankovanie, nafta, benzín

Ropa ide hore, nasledovať budú ceny na pumpách

27.05.2016 12:00

Po siedmich mesiacoch sa ceny ropy opäť vyšplhali nad úroveň 50 dolárov za barel a zdá sa, že rast bude pokračovať aj v najbližších týždňoch.

potraviny, pečivo, jedlo, chlieb,

Slovak Food Festival štartuje na Bratislavskom hrade

27.05.2016 15:44

Jedlo, cukrovinky, domáce produkty, kuchári, pivo, tanec a zábava sú súčasťou gastronomického podujatia Slovak Food Festivalu na Bratislavskom hrade.

(typo - nepouzivat v orise) zbraň, pištoľ, vražda, lupič

Súd v Malage uznal Slovenku vinnou z vraždy expriateľa

27.05.2016 15:34

Deväťčlenná porota súdu v Malage uznala 26-ročnú slovenskú modelku Máriu Kukučovú vinnou z vraždy svojho expriateľa, britského milionára Andrewa Busha.

EÚ, Veľká Británia, vlajka

Podľa britských médii európski politici rokujú o pláne B v prípade Brexitu

27.05.2016 15:26

Predstavitelia krajín EÚ začali rokovať o pláne B, ktorý by nastal v prípade, ak by sa Briti v nadchádzajúcom júnovom referende rozhodli opustiť európsky blok.

Mercedes-Benz GL - 2013

Daimler dá tri miliardy eur na zníženie emisií naftových áut

27.05.2016 15:23

Daimler vynaloží tri miliardy eur na zníženie emisií naftových automobilov úpravou motorov a systémov pre reguláciu výfukových plynov.