Autá bez vodiča a zdieľanie vozidiel. Automobilky súperia s IT firmami

Americká automobilka General Motors (GM) kupuje mladú kalifornskú firmu Cruise Automation, ktorá pôsobí v oblasti samoriadených áut, teda áut bez vodiča.

12.03.2016 10:55
Google, auto, autonómne, bez vodiča, prototyp Foto:
Prototyp vozidla bez šoféra od spoločnosti Google.
debata (3)

Najväčšia americká automobilka tak podniká ďalšie kroky v snahe získať na tomto poli náskok pred technologickými podnikmi zo Silicon Valley. Ďalšie americká automobilka Ford Motor medzitým oznámila, že zakladá dcérsku firmu pre investície a vývoj do nových možností mobility, ako je zdieľanie vozidiel.

Spoločnosť Cruise Automation vznikla v roku 2013 a v súčasnosti má zhruba 40 zamestnancov. Hodnotu transakcie firmy nezverejnili. Podľa zdrojov technologického webu Re/Code zaplatil GM za kalifornský start-up asi jednu miliardu dolárov.

Cieľom GM je využiť technológiu spoločnosti Cruise, a urýchliť tak plány na uvedenie vlastných autonómnych vozidiel na trh. GM pritom uvažuje o ich využití v rámci služby zdieľania áut, povedal agentúre Reuters prezident GM Dan Ammann.

GM už v januári vstúpila do strategickej aliancie s prevádzkovateľom alternatívnej taxislužby Lyft, zamerané okrem iného na budúce samoriadená autá, a predstavila službu pre zdieľanie vozidiel Maven. Podnik tiež vytvoril samostatné oddelenie pre vývoj autonómnych vozidiel a jeho vedenie načrtlo plány na vývoj týchto áut, vrátane autonómnych elektromobilov, ktoré by sa na trhoch mohli objaviť vo forme služby pre zdieľanie áut.

Zdieľaním vozidiel a ďalšími novými možnosťami mobility sa potom bude zaoberať nová dcérska firma, ktorú zakladá ďalšia americká automobilka Ford Motor. Spoločnosť s názvom Ford Smart Mobility bude pôsobiť v kalifornskom Palo Alto a v domovskom meste Fordu, ktorým je Dearborn v Michigane. Bude vyvíjať, navrhovať a investovať do služieb ako je zdieľanie vozidiel alebo do služieb ponúkajúcich možnosť privolanie vozidla cestujúcim.

Ford v uplynulých 14 mesiacoch uskutočnil po celom svete viac ako 30 experimentov. Bol ním napríklad program pre zdieľanie áut s garanciou parkovacieho miesta v Londýne alebo služba pre privolanie dodávky pomocou inteligentného telefónu v Kansas City.

Prílev investícií zo strany tradičných hráčov v automobilovom priemysle odráža obavy lídrov v odvetví, že tradičný spôsob konštrukcie a predaja áut, ktoré riadi sami ľudia, je po sto rokoch v ohrození. Podľa niektorých analytikov je otázkou, či tradiční výrobcovia áut vo svete zdieľaných vozidiel prežijú, alebo ich nahradí prispôsobivejšia konkurencia, napríklad Google zo skupiny Alphabet alebo prevádzkovateľ internetovej aplikácie pre alternatívnu taxislužbu Uber Technologies.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky