Zvolávacia akcia VW bude už čoskoro

Slovenskí majitelia automobilov koncernu VW, ktoré sú zasiahnuté emisným škandálom, sa opravy svojich áut stále nedočkali.

15.03.2016 07:00
Matthias Muller Foto:
Matthias Müller sa po vypuknutí emisného škandálu vlani ako nový šéf Volkswagenu chopil firemných oťaží. Situáciu vo VW stabilizoval, ale oklamaní vodiči stále čakajú na riešenie kauzy.
debata (7)

K prvým zvolávacím akciám malo dôjsť už začiatkom marca tohto roku. Importéri dotknutých značiek však stále váhajú. Samotný koncern sa aj naďalej zmieta v problémoch. Tisícom zamestnancov hrozí, že stratia svoju prácu a šéf americkej divízie odstúpil. Podľa nemeckého súdu však VW vykupovať autá v Európe nemusí.

Emisný škandál automobilky VW, ktorá do naftových štvorvalcov s označením EA 189 montovala softvér umožňujúci plnenie emisných limitov, sa celosvetovo týka 11 miliónov vozidiel. Motory sa montovali do automobilov značiek VW, Škoda, Seat a Audi. V Európe sa so zvolávaním malo začať už v 9. kalendárnom týždni roku 2016. Ako prvé mali do servisov zamieriť naftové motory s objemom 2,0 litra. V tomto prípade stačí úprava softvéru riadiacej jednotky.

„V súčasnosti vrcholia prípravy zvolávacej akcie v spolupráci s výrobcom. Motoristov s dotknutými vozidlami budeme o priebehu a detailoch akcie informovať, hneď budeme mať potvrdený termín,“ povedal Roman Rajtár, PR manažér značky Škoda, ktorá bude na Slovensku do servisov zvolávať 32-tisíc automobilov.

Problémy sa však netýkajú len dvojlitrových motorov. Do servisov mali byť následne povolané aj automobily s motormi EA 189, ktoré majú objemy 1,2 a 1,6 litra. V pohonnej jednotke s najmenším objemom VW plánuje okrem softvérových úprav aj iné technické zásahy.

Automobilka v minulom roku po septembrovom prevalení škandálu, ktorý odhalila americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA), vyčlenila na riešenie dôsledkov škandálu 6,7 miliardy eur. Neskôr však priznala, že vyčlenené financie pravdepodobne na riešenie dôsledkov škandálu stačiť nebudú. Aj z toho dôvodu nemecká automobilka plánuje vo svojej domovskej krajine do roku 2017 prepustiť 3¤000 zamestnancov, ktorí v súčasnosti pracujú v administratíve. Koncern navyše v roku 2016 znížil v medziročnom porovnaní objem investícii až o jednu miliardu eur. „Značka VW začala program na zvýšenie efektívnosti, ktorý sa dotýka všetkých oblastí vrátane nákladov na pracovníkov," uviedol VW vo svojom stanovisku.

VW po celom svete čelí žalobám zo strany nespokojných zákazníkov. Len v USA ich súdy registrujú viac ako 500. V Nemecku však jeden zo súdov rozhodol v prospech výrobcu automobilov. Podľa okresného súdu v nemeckom Bochume nemusí Volkswagen od zákazníka spätne odkúpiť automobil, ktorý je vybavený softvérom na manipuláciu s testami emisií. Sudca uviedol, že zákazník nemôže VW Tiguan vrátiť, pretože nejde o značnú chybu. Zákazník môže auto aj naďalej používať a nedostatok je vraj možné ľahko odstrániť.

Zdá sa, že nateraz má VW najväčšie problémy v USA. Z postu šéfa divízie odstúpil Michael Horn, ktorý vo firme pôsobil 25 rokov. Na čelo americkej divízie sa dočasne postavil Hinrich Woebcken, ktorý je v súčasnosti predsedom správnej rady americkej divízie a riadi aj operácie automobilky v Severnej Amerike.

Americké ministerstvo spravodlivosti navyše rozširuje vyšetrovanie emisného škandálu aj o bankové podvody. Nemecký koncern údajne mohol svojimi podvodmi ovplyvniť poskytovateľov úverov na kúpu automobilov. Automobily, ktoré sú zasiahnuté škandálom a pôvodne boli predávané ako ekologické, prišli o veľkú časť svojej hodnoty. Američania navyše pri kúpe ekologických áut dostávali daňové úľavy.

Jeden z bývalých zamestnancov automobilky v USA žaluje spoločnosť, pretože sa domnieva, že bol vyhodený neoprávnene. K výpovedi údajne došlo po tom, čo sa pokúšal zabrániť svojmu kolegovi ešte v septembri minulého roka vo vymazávaní údajov. Bývalý zamestnanec požaduje od VW odškodné. Zatiaľ nie je známe, či údaje, ktoré boli predmetom odstraňovania, súviseli s emisnou kauzou.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #emisný škandál