Manažér VW: Platy v slovenskom školstve sú žalostné

Nedostatok kvalifikovaných zamestnancov núti čoraz viac spoločností rozbiehať vlastné stredné školy. Od septembra spúšťa vlastnú strednú školu aj najväčší domáci automobilový závod Volkswagen Slovakia.

30.03.2016 10:00
Eric Reuting Foto: ,
Rozbehnutie duálneho vzdelávania spraví zo Slovenska krajinu vhodnú na zakladanie úspešných firiem, tvrdí Eric Reuting.
debata (44)

"My sme pri prvých rokovaniach so strednou automobilovou školou J. Jonáša v Bratislave ostali zarazení zo súčasnej výšky platov miestnych učiteľov. Ľudia v školstve naozaj zarábajú málo a pre každú vládu bude veľkou výzvou vyriešiť problém nízkeho ohodnotenia učiteľov,“ povedal pre Pravdu Eric Reuting, člen predstavenstva za oblasť personalistiky vo Volkswagene Slovakia.

Na Slovensku vznikla nová vláda. Čo by podľa vás mala presadiť v školstve?
Prvý správny krok nastal v marci 2015 oficiálnym rozbehnutím duálneho vzdelávania na Slovensku. Ak má Slovensko v budúcnosti ambíciu zamestnať čo najviac absolventov priamo v domácich firmách, musí každá vláda podporovať systém duálneho vzdelávania. Prax priamo za bránami podnikov je dôležitá nielen pre stredoškolákov, ale aj vysokoškolákov. Veľmi dôležité bude tiež zabezpečenie kvalitného vzdelania pre učiteľov, ktorí sa najprv sami musia naučiť, ako pracovať na najmodernejších strojoch, a potom môžu svoje vedomosti odovzdať žiakom. Je veľmi dôležité spraviť povolanie učiteľov atraktívnym pre šikovných ľudí. Preto bude dôležité poskytnúť všetkým učiteľom možnosť ďalšieho kvalitného vzdelávania a slušné platy.

Faktom je, že za rok 2015 bola priemerná hrubá mzda zamestnanca VW Slovakia bez započítania manažmentu 1795 eur a slovenský učiteľ mal priemerne 950 eur. Platový priemer na Slovensku bol však vlani 882 eur.
My sme pri prvých rokovaniach so strednou automobilovou školou J. Jonáša v Bratislave ostali zarazení zo súčasnej výšky platov miestnych učiteľov. Ľudia v školstve naozaj zarábajú málo a pre každú vládu bude veľkou výzvou vyriešiť problém nízkeho ohodnotenia učiteľov. Čo sa týka nás, my budeme s každou vládou otvorene hovoriť o tom, že v prípade stredných škôl je pomer praxe k teórií 50 na 50 zlý, a pre zvládnutie najnovších technológií potrebujú žiaci mať minimálne 70 percent vyučovania prax a len 30 percent teóriu. Duálne vzdelávanie je dôležité nielen pre firmy, ale celú spoločnosť. V Nemecku je základným kameňom súčasného ekonomického úspechu. Slovensko urobilo prvý krok. Po prvých skúsenostiach by si vláda mala vypočuť firmy, ktoré sa doň zapojili, a doladiť systém, aby fungoval ešte efektívnejšie, a zároveň, aby sa doň mali možnosť zapojiť aj ďalšie firmy.

Ako reagovali učitelia na strednej škole J. Jonáša v Bratislave na potrebu ďalšieho vzdelávania hlavne v oblasti ovládania robotov? Neobávajú sa napríklad prepúšťania?
Samozrejme, že učitelia boli v prvom momente zneistení a obávali sa, čo s nimi v budúcnosti bude, po tom čo preberieme strednú školu. Pre každého je to nová situácia, ale my chceme učiteľov, a preto im už v predstihu umožňujeme priamo v našom závode naučiť sa pracovať s novými technológiami, keďže aktuálne vybavenie škôl je dve generácie pozadu. Samozrejme, sme si vedomí toho, že z našej strany musí prísť aj finančná motivácia a vysokú motiváciu pri učení žiakov očakávame aj od samotných učiteľov. Keď učiteľ nie je zapálený pre nové technológie, nedokáže strhnúť žiakov a bez motivácie ostanú aj samotní žiaci. To je to najhoršie, čo sa môže stať. Preto musíme nielen my, ale aj nová vláda spraviť niečo s motiváciou učiteľov vzdelávať žiakov. Čo sa týka našej novej strednej školy, plánujeme si udržať všetkých pôvodných učiteľov a nikoho neprepustíme.

Prečo v Nemecku na podobných školách až 80 percent vyučovania tvorí prax a zvyšných 20 percent teória?
Pomer praxe a teórie 80 k 20 vychádza z nemeckých vzdelávacích plánov. Pri zavádzaní duálneho vzdelávania v bratislavskej strednej škole musíme vychádzať zo slovenských zákonov a požiadaviek vzdelávacieho systému. Žiakom na Slovensku poskytujeme možnosť maturity a ďalšieho pokračovania štúdia na vysokej škole. Preto potrebujeme viac teórie na zvládnutie predmetov ako slovenský jazyk, anglický jazyk a dejepis. Dôležité je, že žiaci na Slovensku dostanú rovnaké praktické vedomosti, ako keby študovali v Nemecku, a rovnako náročné budú aj záverečné skúšky.

Prečo v Nemecku pri duálnom vzdelávaní nie je kladený taký dôraz na vzdelávanie v oblasti jazykov a histórie?
Vzdelávací systém v Nemecku je iný ako na Slovensku. V Nemecku mladí ľudia pred nástupom do systému duálneho vzdelávania majú uzatvorené všeobecné vzdelávanie absolvovaním deviatej triedy základnej školy. Potom v rámci prípravy na budúce povolanie majú ešte trocha nemeckého jazyka, ale všetok dôraz je kladený na absolvovanie praktických predmetov, čo im v budúcnosti umožní bez problémov nájsť prácu. Nemeckí žiaci sú jeden deň v týždni priamo v škole a zvyšné štyri naberajú praktické vedomosti priamo v podnikoch. Vyučovanie tiež môže byť rozdelené na dvojmesačný blok teoretického vzdelávania a desaťmesačnú prax. Je na rozhodnutí každej jednej školy, aký systém duálneho vzdelávania študentov si zvolí. Najväčší rozdiel v porovnaní s rozbiehajúcim sa slovenským duálnym vzdelávaním je v tom, že v Nemecku trvá vyučovanie tri a pol roka a nie je ukončené maturitou, kým na Slovensku žiaci po štyroch rokoch získajú aj maturitu.

Manuálne vzdelávanie na Slovensku stratilo status z predchádzajúcich rokov. Väčšina rodičov preferuje gymnáziá pred školami s praxou priamo vo fabrikách. Ako plánujete žiakov presvedčiť o výhodách duálneho vzdelávania?
Aj ja osobne chodím po základných školách a robím živú reklamu našej novej strednej škole. Ako pomocníka si so sebou vždy zoberiem model malého robota a deťom pomocou diaľkového ovládania reálne ukážem, ako funguje. Žiaci vďaka tomu vidia, ako robot v troch osiach dokáže vykonávať určité operácie, a vysvetľujem im princípy elektrického, pneumatického a hydraulického ovládania. Veľkou motiváciou tiež je, že na programovanie robota stačia len základy matematiky a v podstate je jeho ovládanie niečo podobné ako hranie videohier na PlayStation. Štúdiom na našej škole majú deti šancu urobiť si zo svojho koníčka seriózne celoživotné zamestnanie a stačí im na to pochopiť základy programovania. Naši budúci študenti môžu získať vzdelanie v odboroch mechanik mechatronik, mechanik elektrotechnik, mechanik strojov a zariadení a mechanik nastavovač. Po ukončení školy majú isté zamestnanie v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia a už počas štúdia poberajú štipendium. Ak sa rozhodnú odísť od zahraničia, u nás dosiahnuté vzdelanie je uznávané v Nemecku a žiakom v podstate otvára brány do celého sveta. Tiež budeme žiakov podporovať, ak sa rozhodnú pokračovať v štúdiu na vysokej škole.

Podľa šéfa slovenského automobilového priemyslu Juraja Sinaya prinesie priemyselná revolúcia spočívajúca v čoraz väčšom nasadzovaní robotov zrušenie každého tretieho pracovného miesta vo výrobe. Majú sa bratislavskí zamestnanci Volkswagenu Slovakia o niekoľko rokov obávať prepúšťania?
Po prvé tieto čísla nepoznám a po druhé v našej fabrike už teraz prichádza k veľkému nasadzovaniu robotov vo výrobnom procese. Doteraz roboty práve naopak viedli k vytváraniu nových pracovných miest a naši zamestnanci nemusia mať obavy z prepúšťania. Na druhej strane je pravda, že hlavne u subdodávateľov veľkých automobilových závodov môže viesť nasadzovanie robotov k znižovaniu pracovných miest priamo vo výrobe. Nahrádzanie ľudí strojmi je pravdepodobné hlavne v oblasti ručnej montáže či zvárania. No ako som už povedal, v závode Volkswagen Slovakia nehrozí prepúšťanie zamestnancov z dôvodu nasadzovania robotov. V máji minulého roka sme otvorili novú karosáreň Audi Q7 s tisíc robotmi a v nej je už dnes 90 percent montážnych činností plne automatizovaných. O roboty sa stará viac ako tisíc zamestnancov, keďže spájanie ocele s hliníkom vykonávajú výlučne len roboty a rovnako bude 90 percent výroby úplne automatizovanej aj v pripravovanej karosárni Porsche Cayenne. Na obsadenie novej karosárne využijeme rovnako ako v minulosti našich preškolených zamestnancov. Pri využívaní nových technológií bude v budúcnosti čoraz viac narastať tlak na zamestnávanie vysokokvalifi­kovaných ľudí.

Aktuálne pracuje vo Volkswagene Slovakia 10-tisíc ľudí. Plánujete v najbližšom čase nábory napríklad v súvislosti s dobudovaním novej karosárne Porsche Cayenne?
V najbližších dvoch rokoch prijmeme niekoľko stoviek nových zamestnancov. No hovoriť o presných číslach je zatiaľ predčasné. V našom centre duálneho vzdelávania rekvalifikujeme počas najbližších dvoch rokov 140 ľudí v profesiách mechatronik, elektrotechnik pre automatizačnú techniku, priemyselný mechanik a títo ľudia u nás nastúpia hneď po ukončení praktického vzdelávania. V rámci duálneho preškoľovania tiež pripravíme nástrojárov. Tento nový odbor otvárame od septembra tohto roku. No väčšinu nových zamestnancov budú tvoriť ľudia pracujúci na nových montážnych linkách závodu.

Na internete sa viacero ľudí vo Volkswagene Slovakia anonymne sťažovalo na slabú možnosť kariérneho rastu. Podľa ľudí pracujúcich za pásom sú pri zvyšovaní platových tried najviac uprednostňovaní známi tím lídrov a nie najšikovnejší pracovníci.
Pocit ohodnotenia je vždy subjektívny a ľudia môžu mať pocit nespravodlivosti hlavne v tímoch s vysoko motivovanými zamestnancami. Dôležité je, že máme presne stanovené pravidlá odmeňovania aj kariérneho rastu a nie je možné ich obísť na základe známosti. Samozrejme, vo vysoko motivovaných tímoch môžu mať niektorí zamestnanci subjektívny pocit nedocenenia. V žiadnej fabrike ale nemôže byť každý len vedúci a my potrebujeme tím vysoko motivovaných zamestnancov s jedným vedúcim. V takto zloženom tíme podáva každý zamestnanec dobré pracovné výkony, ale šéfovať žiaľ môže len jeden. No každý zamestnanec s nadpriemernými pracovnými výkonmi má šancu kariérneho a, samozrejme, aj mzdového rastu.

Ako by ste zhodnotili slovenských zamestnancov?
Počas mojej pracovnej kariéry som pracoval v desiatich rôznych štátoch a Slovensko je jedenásta krajina. Nemeckí investori sa ma počas návštevy Bratislavy často pýtajú: Ako sa ti páči pracovať na Slovensku? Čo si so sebou odnesieš z tejto krajiny? A moja odpoveď je, že nikde inde vo svete som sa nikdy nestretol s takým obrovským počtom motivovaných zamestnancov, čo sa týka pracovného výkonu, ako aj kvality vykonanej práce. Toto je naozaj obrovská konkurenčná výhoda Slovenska a po zlepšení vzdelávacieho systému budete perfektnou krajinou na zakladanie úspešných firiem. Ak sa vláda dokáže chytiť tejto výhody a rozvíjať kvalitné duálne vzdelávanie, zabezpečí tým nielen vysokú zamestnanosť, ale aj budúcnosť Slovenska v náročnej medzinárodnej konkurencii.

Eric Reuting (51)

Vyštudoval ekonómiu v nemeckom Bochume. Titul MBA získal na Univerzite aplikovaných vied Hogeschool v Holandsku. Svoju profesijnú dráhu začal v roku 1991 na oddelení pracovného manažmentu spoločnosti Thyssen Guss. O tri roky prebral vedenie personálneho oddelenia. V roku 2006 sa stal personálnym vedúcim nevýrobných úsekov v závode Audi v nemeckom Neckarsulme. Od roku 2009 bol vedúcim personálneho oddelenia závodu Volkswagen v nemeckom Kasseli. Členom predstavenstva pre personálnu oblasť Volkswagen Slovakia je od októbra 2013

Eric Reuting
Autor: Ľuboš Pilc, Pravda

© Autorské práva vyhradené

44 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #školstvo #stredná škola #Eric Reuting