Na doprave sa menia ľudia, noví majú prejsť konkurzom

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja považuje personálne zmeny v štátnych spoločnostiach vo svojej pôsobnosti za prirodzenú súčasť výmeny vedenia rezortu.

11.04.2016 19:52
debata (1)

„V prípade, že niektorý zo súčasných manažérov týchto firiem nebude mať dôveru ministra, nemôže zotrvať vo svojej pozícii. Voľné miesta budú obsadzované na základe výsledkov výberových konaní,“ informovalo v pondelok ministerstvo dopravy v súvislosti s odvolaním generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. Milana Gajdoša.

„Bývalý predseda predstavenstva NDS Milan Gajdoš stratil dôveru ministra Romana Brecelyho podpisom zmluvy deň po vymenovaní novej hlavy rezortu, preto ho minister z funkcie odvolal,“ dodalo ministerstvo.

Nový minister dopravy Roman Brecely za stranu Sieť odvolal šéfa diaľničiarov v piatok 8. apríla z dôvodu, že uzavrel zmluvu o výstavbe diaľničnej križovatky Blatné na úseku diaľnice D1 Senec – Blatné za 23,3 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (takmer 28 mil. eur vrátane dane). Gajdoš tak urobil 24. marca, teda deň po vymenovaní ministra dopravy, bez toho, aby ho o tom informoval.

"Riaditeľ NDS stratil moju osobnú dôveru. Akékoľvek zazmluvňovanie štátu tesne pred voľbami alebo krátko po voľbách vzbudzuje v ľuďoch oprávnenú nedôveru. Uzavretie takejto zmluvy deň po nástupe nového ministra, navyše bez akéhokoľvek jeho informovania, je pre mňa manažérsky i ľudsky neprijateľné,“ zdôvodnil v piatok Brecely.

Zákazku na rekonštrukciu križovatky Blatné a úseku D1 v dĺžke 1,4 kilometra na plnohodnotných šesť pruhov získalo združenie spoločností Eurovia SK, a. s. Košice (vedúci člen) a Doprastav, a. s. Bratislava. Stavbu sa zaviazali zrealizovať za 608 dní, teda zhruba dvadsať mesiacov. Verejná súťaž na rekonštrukciu úseku diaľnice Senec – Blatné, vrátane križovatky Blatné, bola vyhlásená vlani v novembri s predpokladanou cenou 24,12 mil. eur bez dane. Zmluva bola zverejnená 31. marca a účinná je od 1. apríla. Výsledok tendra bol zverejnený vo Vestníku verejného obstarávania v pondelok 11. apríla s tým, že ponuku predložili dvaja uchádzači.

Dočasným riadením NDS je poverený hospodársky expert Siete Róbert Auxt, ten je v súčasnosti štatutárom NDS. „Na výkon tejto funkcie nie je nutné, aby bol dovtedy zamestnancom spoločnosti,“ uviedlo ministerstvo dopravy na otázku, či môže byť poverený riadením spoločnosti niekto mimo nej. Neodpovedalo, či možno Auxta považovať za nominanta Siete na funkciu šéfa NDS. „Vzhľadom na systém výberu prostredníctvom výberového konania nie je možné, aby sa na tomto procese zúčastnil nominant Siete, ale výlučne jednotlivci so záujmom, kvalifikáciou a víziou riadiť túto spoločnosť. Výberové konanie bude transparentné na základe jasne stanovených kritérií a uskutoční sa v najbližších týždňoch,“ dodalo ministerstvo dopravy.

Analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO Ján Kovalčík uviedol, že pre viaceré rozhodnutia je doterajšiemu vedeniu NDS ťažké dôverovať. „Aj súťaž na zhotoviteľa križovatky Blatné bola načasovaná tak, že časovo kolidovala s termínmi na predkladanie ponúk na ďalšie najmenej tri veľké stavby NDS, čo indikuje nezáujem o skutočnú súťaž,“ informoval Kovalčík. Firmy si museli vybrať, o ktorú zákazku zabojujú, na všetky by ponuky nestihli pripraviť.

Pravidlá o tom, že by štátne spoločnosti mali povinne informovať nového ministra o uzavretých zmluvách po voľbách, alebo po výmene na čele rezortu, podľa analytika nie sú. „Obvykle sa to rieši pokynom nového ministra, ktorý dočasne obmedzí podpisovanie zmlúv vo vyššej hodnote. Kým sa preverením aspoň časti pripravených kontraktov nepresvedčí, že môže manažérom vo firmách i na ministerstve dôverovať,“ myslí si Kovalčík.

Predchádzajúci minister dopravy Ján Počiatek na nejaký čas stopol aj podpisovanie drobných zmlúv za tisícky eur. Milan Gajdoš bol už vtedy vo vedení NDS, počiatočná nedôvera ho preto teraz podľa analytika nemohla prekvapiť.

„Aj bez osobitného pokynu by som považoval za samozrejmosť, že o zmluve v hodnote vyše 20 miliónov eur je minister informovaný vopred. Doprava je síce veľký rezort, ale takéto kontrakty sa ani tam nepodpisujú každý deň,“ dodal Kovalčík. Tvrdí, že nič nebránilo tomu, aby bol vedením NDS poverený niekto, kto tam doteraz nepôsobil. „Čaká ho však mimoriadne ťažká úloha,“ uviedol na adresu Auxta. V prípade ministra Brecelyho Kovalčík zatiaľ nevidí dôvod predpokladať, že by výberové konania mali byť len formalita.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #NDS #ministerstvo dopravy