VW sa nedarí vyriešiť emisný škandál

Zvolávacia akcia koncernu VW začína mať trhliny. Až 160-tisíc automobilov VW Passat a Škoda Superb pôjde do servisov neskôr. Aktualizácia softvéru na vyriešenie problémov s emisiami naftových motorov nestačí. Koncern musí nájsť iné riešenie.

13.04.2016 14:00
VOLKSWAGEN, Matthias Müller Foto: ,
Manažment nemeckého koncernu odmietal znižovanie svojich odmien. Šéf VW Matthias Müller (vľavo) bude takéto šetrenie presadzovať.
debata (15)

Navyše niektoré značky už autá s daným motorom zvolávať začali, iné nie. Plán, podľa ktorého mali opravy vozidiel prebiehať od marca tohto roku, dodržaný nebude. VW najnovšie kvôli emisnému škandálu plánuje rušiť pracovné miesta a znižovať odmeny manažérom.

Emisný škandál automobilky VW, ktorá pri emisných testoch používala sporný softvér v naftových pohonných jednotkách s označením EA 189 umelo znižujúci produkciu emisií sa koncernu nepodarilo vyriešiť ani po viac ako šiestich mesiacoch od jeho prepuknutia. Ako prvé mali ísť do servisov vozidlá vybavené dvojlitrovým naftovým štvorvalcom, ktorému mala stačiť úprava riadiacej jednotky motora.

Spolkový úrad pre automobilovú dopravu (KBA) však konštatoval, že zásah do softvéru pohonnej jednotky má za následok zvýšenie spotreby automobilov. Najjednoduchšia oprava, ktorú prezentoval nemecký koncern, teda nefunguje a VW musí prísť s novým riešením. Opatrenie sa dotkne 160-tisíc automobilov VW Passat a Škoda Superb, ktoré sa tak do servisov dostanú neskôr. Zatiaľ nie je známe, aké nové riešenie automobilka ponúkne, no podľa jej vyjadrení sa vracia k práci na softvéri.

Až 160-tisíc VW Passat a Škody Superb pôjdu do servisov neskôr ako sa plánovalo.

Na druhej strane niektoré typy s rovnakým motorom už iné koncernové značky do servisov zvolávať začali. Ide o 90-tisíc automobilov Audi A4, A5, Q5 a Seat Exeo s rovnakým dvojlitrovým motorom, v ktorých mali vykonať tiež len softvérové úpravy. Je nepravdepodobné, aby koncernový motor s jednotlivých autách reagoval na jednotný servisný zásah odlišne.

Emisný škandál stál miesto aj šéfa koncernu Martina Winterkorna, ktorého vo funkcii nahradil Matthias Müller. Automobilka navyše čelí vysokým hospodárskym stratám a žalobám, ktoré ju v súdnych sporoch môžu v extrémnom prípade stáť aj viac ako 90 miliárd dolárov.

Koncern v znižovaní nákladov siahne aj na platy svojich zamestnancov. Vrcholoví manažéri podľa minulotýždňových správ nemeckých médií odmietali akceptovať znižovanie svojich platov. Nový koncernový šéf však uťahovanie opakov manažmentu podporuje. Kvôli úsporám v rámci koncernu plánuje VW v Nemecku zrušiť približne 3-tisíc prevažne kancelárskych pracovných miest.

Celosvetový emisný škandál prepukol v septembri minulého roka v USA. Celkovo bolo sporným softvérom vybavených 11 miliónov automobilov. V Nemecku by do servisov malo povinne ísť 2,5 milióna áut. Na Slovensku sa z toho nachádza približne 46-tisíc automobilov. Najviac z nich má zvolať automobilka Škoda. Do jej servisov by malo prísť až 32-tisíc vozidiel. Stále sa tak však nestalo. Na Slovensku má by navyše návšteva servisov dobrovoľná. Mnoho majiteľov nechce absolvovať zvolávaciu akciu, pretože automobily sú plne funkčné a sporný softvér ich v bežnej prevádzke nijako neovplyvňuje.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #zvolávacia akcia #emisný škandál