Česi chcú jazdiť vlakmi rýchlo, z Ústí do Prahy 350 km/h

Česko a nemecká spolková krajina Sasko sa dohodli na spoločnom vybudovaní úplne novej vysokorýchlostnej železnice z Prahy cez Ústí nad Labem do Drážďan.

01.05.2016 08:40
debata (9)

Hotová by mohla byť v roku 2030. Trať spojí Českú republiku a Nemecko tunelom pod Krušnými horami. Slúžiť bude osobnej aj nákladnej doprave, cestu z Prahy do Drážďan skráti z dnešných viac ako dvoch hodín na hodinu. Zároveň sa tak zvýši kapacita pre nákladnú dopravu, zníži hluk a dopravné zaťaženie v labskom údolí. Podrobnosti k projektu v piatok v Ústí nad Labem predstavil minister dopravy Dan Ťok a saský minister hospodárstva Martin Dulig.

Náklady na stavbu sa odhadujú v rádoch desiatok miliárd korún. Peniaze nie sú podľa Ťoka problémom. „Peniaze vezmeme zo štátneho rozpočtu, z európskych rozpočtov, z peňazí by som strach nemal. Pre Česko je dôležité, že ho nebudú vysokorýchlostné trate obchádzať,“ zdôraznil Ťok.

Dominantnou stavbou novej železničnej trate bude tunel pod Krušnými horami dlhý 26,5 kilometra, z toho na nemeckej strane bude merať 15,1 kilometra a 11,4 kilometra na českej strane. V Ústí je plánovaný nový terminál na západnej stanici, pretože pre novú vysokorýchlostnú trať smerom z Ústí do Prahy sa počíta len s osobnými vlakmi.

Železničné spojenie medzi Prahou a Drážďanmi, ktoré vedie koridorom pozdĺž Labe, teraz meria 196 kilometrov. Nová trať bude dlhá 140 kilometrov. Z Drážďan do Ústí v súčasnosti cesta trvá 65 minút, na vysokorýchlostnej trati to bude 25 minút. Z Ústí do Prahy teraz cestujúci jazdia vlakom 70 minút, po novej trati to bude 27 minút. Vlaky by z Drážďan do Ústí mohli jazdiť rýchlosťou až 230 kilometrov za hodinu a z Ústí do Prahy až 350 kilometrov za hodinu.

Kapacita súčasnej železničnej trate pozdĺž Labe bude v krátkej dobe podľa odhadov odborníkov vyčerpaná. „Pohraničná stanica Děčín/Bad Schandau je v železničnej prevádzke najvyťaženejšia v Česku a patrí aj medzi najvyťaženejšie v Nemecku. Nedávno dokončená štúdia potvrdila, že vysokorýchlostnú trať z Prahy do Drážďan potrebujeme.“ uviedol Ťok.

Drážďany sú pre napojenie české železnice na vysokorýchlostné trate najvhodnejšou voľbou, pretože rameno západoeurópskych vysokorýchlostných tratí je tu najbližšie k Česku.

V Nemecku sa projekt posudzuje v rámci plánu spolkových dopravných ciest. „Predpokladáme, že v lete budú k dispozícii výsledky analýzy. Potom bude projekt predložený spolkovému snemu a do konca roka 2016 by sme mali mať istotu, že projekt bol schválený,“ uviedol Dulig. Piatková konferencia je podľa neho istým apelom na politikov. „Je to veľký generačný projekt, o ktorého význame musíme presvedčiť politikov aj verejnosť,“ zdôraznil.

Projekt je podľa Ťoka z hľadiska ekológie veľmi výhodným projektom, pretože odvádza železničnú dopravu z údolia Labe do tunela. „Myslím, že ani ekológovia by nemali proti tomu nič hovoriť,“ uviedol Ťok.

V pôvodných plánoch vysokorýchlostná železnica Ústí nad Labem míňala, podľa v piatok zverejnených plánov sa počíta aj so zastávkou na severe Čiech. „Robíme vlaky pre ľudí, je potrebné, aby zastavili tam, kde ľudí bývajú. Dneska sa ukazuje, že zastavenie tohto vysokorýchlostného vlaku nie je taký problém,“ povedal minister.

Česko sa v rámci EÚ už zaviazalo k vysokorýchlos­tnému spojeniu Praha-Lovosice v rámci ramena pokračujúceho ďalej na Drážďany. Základným parametrom stavby je maximálna rýchlosť do 350 kilometrov za hodinu. Ekonomickosť projektu však musí ešte posúdiť štúdia uskutočniteľnosti.

9 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #Česko #Nemecko