České mýto patrí Kapschu, hovoria analýzy 6000-stranovej zmluvy

Spravovať mýtne brány v Česku od začiatku budúceho roka môže z technických dôvodov len existujúci prevádzkovateľ, spoločnosť Kapsch.

03.05.2016 10:54
debata (1)

Vyplýva to z dvojice posudkov, ktoré si k problému ďalšieho výberu mýta nechalo spracovať české ministerstvo dopravy, uviedol hovorca ministerstva Tomáš Neřold. Záujem o trojročnú prevádzku systému za šesť miliárd malo viac firiem, vrátane slovenského výbercu, firmy SkyToll. Tým výsledky posudkov cestu ku správe systému uzatvárajú, potvrdzujú totiž názor ministerstva, že prevziať systém za zostávajúceho zhruba pol roka nie je technicky možné.

„Vznikli dva znalecké posudky 6000 strán dlhej zmluvy a dodatkov k mýtnemu systému. Z nich vyplýva, že súčasný systém elektronického mýta môže od budúceho roka z technických dôvodov spravovať len existujúci prevádzkovateľ. Iným spôsobom nie je možné predísť riziku kolapsu systému a nevyberaniu mýta, ktoré v súčasnosti vynáša desať miliárd korún ročne,“ uviedol Neřold. Posudky pre ministerstvo spracovali spoločnosti e-FRACTAL a A-Consult plus.

Ministerstvo preto teraz pripravuje do vlády odôvodnenie verejné zákazky, ktorú plánuje zadať formou takzvaného rokovacieho konania bez uverejnenia spoločnosti Kapsch. To ale môže vyvolať reakciu konkurenčného SkyTollu. Predseda jeho predstavenstva Matej Okáli už v marci na tlačovej konferencii varoval, že ak štát zadá zákazku bez súťaže Kapsch, SkyToll toto rozhodnutie napadne na súde.

Zároveň ministerstvo podľa Neřolda pokračuje v príprave na vypísanie výberového konania na prevádzku mýta po uvedenej trojročnej prechodnej dobe. V najbližších dňoch bude pripravené výberové konanie na takzvaného projektového manažéra, ktorý úradu s prípravou miliardového tendra pomôže.

Výber poradenskej firmy s výrazným predstihom vyplýva z doterajších skúseností úradu. Hľadanie poradcu totiž už dvakrát zlyhalo. Prvýkrát súťaž svojho predchodcu Antona Prachařa zrušil krátko po nástupe na ministerstvo súčasný šéf rezortu Dan Ťok s tým, že bola vypísaná zle. Sám ale pripraviť nový tender najskôr odmietol a následne kvôli nedostatku času zákazku zadal bez súťaže spoločnosti Deloitte. Plnenie zmluvy ale nakoniec zakázal Úrad pre ochranu hospodárskej súťaže s tým, že pre zadanie bez riadneho výberového konania neexistovali zákonné dôvody.

Súčasná desaťročná zmluva na spravovanie mýtneho systému vyprší na konci tohto roka. Snahu nájsť nového prevádzkovateľa prostredníctvom otvorenej súťaže ministerstvo vzdalo na konci minulého roka s tým, že riadny tender už nie je možné stihnúť. Prostredníctvom mýtnych brán sa mýto v Česku vyberá od roku 2007 na viac ako 1400 kilometroch diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných úsekoch ciest prvej triedy. Za deväť rokov prevádzky sa na mýte vybralo takmer 70 miliárd korún, pričom za minulý rok to bolo 9,7 miliardy Kč.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Česko #nýto