Zákaz vývozu cez Atlantik by zasiahol Volkswagen

Hrozba zrušenia exportných úľav pre európsky automobilový priemysel pritvrdila rokovania o konečnej podobe Transatlantického obchodného a investičného partnerstva (TTIP).

04.05.2016 16:30
loď, more, oceán, voda, export, transport Foto:
Autá vyrobené na Slovensku sa exportujú do USA loďami.
debata (61)

Automobilovú kartu Spojené štáty americké na Európsku úniu vytiahli pre snahu EÚ zabrániť voľnému dovozu geneticky modifikovaných potravín spoza Atlantického oceána. V prípade naplnenia hrozby o obmedzení dovozu európskych automobilov by bol na Slovensku najviac zasiahnutý bratislavský závod Volkswagenu.

„Spojené štáty americké (USA) patria medzi naše najvýznamnejšie exportné trhy,“ povedal hovorca Volkswagenu Slovakia Vladimír Machalík. Z Bratislavy do USA aktuálne smerujú luxusné SUV automobily Volkswagen Touareg, Audi Q7, Porsche Cayenne a Bentley Bentayga. „V roku 2014 tvoril export vozidiel do USA 11,3-percentný podiel,“ dodal Machalík. Okrem luxusných SUV sa v Bratislave vyrábajú aj malé mestské vozidlá Volkswagen up!, Škoda Citigo, SEAT Mii. Tie sú určené hlavne pre európsky trh a na pokrytie potrieb amerických zákazníkov slúži závod v Brazílii.

Spojené štáty americké (USA) patria medzi naše najvýznamnejšie exportné trhy.
Vladimír Machalík, hovorca Volkswagenu Slovakia

Ďalšie dva domáce automobilové závody trnavský PSA Peugeot Citroën, ani žilinská Kia nevyvážajú automobily do USA. „V našom prípade je dôvodom existencia výrobného závodu priamo v USA, konkrétne štáte Georgia,“ priblížil Jozef Bačé, hovorca Kia Motors Slovakia. Slovenské automobilky sa už dokázali úspešne vyrovnať so zavedením obchodných sankcií medzi Európskou úniou a Ruskom. Podobný scenár by sa mohol opakovať aj v prípade naplnenia hrozieb o obmedzení dovozu európskych vozidiel do USA.

„Volkswagen Slovakia vyrába vozidlá pre 148 krajín sveta a disponuje širokým portfóliom vyrábaných modelov. Vplyvy vývoja niektorých trhov tak zvyčajne vyrovnávajú iné trhy,“ priblížil Machalík. Pred zavedením sankcií smerovala do Ruska každá štvrtá Kia vyrobená v Žiline. Obchodnou vojnou spôsobený prepad ruského automobilového trhu zrazil v minulom roku export do Ruska na 14 percent a rovnaký trhový podiel zaznamenala aj Veľká Británia. Obe krajiny patria aktuálne k najsilnejším trhom žilinskej automobilky. „V roku 2015 klesajúci dopyt z Ruska bez problémov vykryl rastúci dopyt zo štátov Európskej únie,“ dodal Bačé. Vďaka tomu automobilka zvýšila medziročne produkciu vozidiel o 4 percentá a brány závodu opustilo v minulom roku 338-tisíc nových automobilov.

Dnes stále nie je jasné, či uzatvorenie Transatlantického obchodného a investičného partnerstva pomôže európskemu automobilovému priemyslu. Napríklad Volkswagen v očiach amerických zákazníkov výrazne stratil po odhalení emisného škandálu. Podľa zistení amerických regulačných úradov skupina Volkswagen inštalovala do niektorých automobilov s dieselovými motormi softvér, ktorý pri bežnej prevádzke nebránil vypúšťaniu škodlivých emisií a systém sa aktivoval len počas testovania vozidla na vypustené emisie. Výsledkom bolo, že automobily v bežnej prevádzke až 40-násobne prekračovali zákonné limity na vypúšťanie škodlivých látok do ovzdušia. „Po prevalení emisného škandálu sa správanie amerických zákazníkov zmenilo. Bez spravenia novej štúdie teda vôbec nie je jasné, či je uzatvorenie dohody o Transatlantickom obchodnom a investičnom partnerstve stále výhodné aj pre európsky automobilový priemysel,“ uzavrel Ján Pribula, riaditeľ sekretariátu Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky.

© Autorské práva vyhradené

61 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #export #TTIP