Bratislava sa dočká výstavby obchvatu, Brecely má súhlas vlády

Príprava podpisu koncesnej zmluvy na výstavbu bratislavského obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 na Dunajskú Stredu sa blíži do finále. Novému ministrovi dopravy Romanovi Brecelymu (Sieť) sa podarilo presadiť dve zmeny v PPP projekte, ktorými podpis zmluvy podmieňoval.

11.05.2016 07:00 , aktualizované: 11:53
diaľnice, diaľnica, obchvat Bratislavy, Foto:
O zmenách v koncesnej zmluve bude v stredu rozhodovať vláda. Ak ich schváli, minister dopravy zmluvu podpíše.
debata (4)

V stredu o zmenách rozhodovala vláda, ktorá ich schválila. V tom prípade už nič nebráni podpisu zmluvy a nasledovnému začiatku výstavby obchvatu, ktorý by mal ukončiť nekonečné dopravné zápchy v hlavnom meste a jeho okolí.

Ministerstvo dopravy podmieňovalo podpis koncesnej zmluvy zmenami, ktoré z výstavby 59,1-kilometrového obchvatu D4/R7 vytlačia prípadné schránkové firmy a ochránia subdodávateľov pred druhotnou platobnou neschopnosťou zhotoviteľa.

Zmeny v zmluve

Vláda v stredu opäť schválila návrh na uzavretie koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov diaľnice D4 Bratislava, Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz – Holice. Tentoraz ju schválila aj so zmenami obmedzujúcimi účasť tzv. schránkových firiem s neznámymi vlastníkmi na realizácii projektu. Koncesionár, ale aj jeho subdodávatelia, ktorí majú dodať aspoň 30 % z hodnoty stavebných prác, ako aj subdodávatelia pri následnej prevádzke a údržbe musia mať zapísaných konečných užívateľov výhod, teda skutočných vlastníkov. Bude sa to týkať aj subdodávateľov prác najmenej za 15 mil. eur.

Zmeny v zmluve sa týkajú aj posunu termínov na dodanie vysporiadaných pozemkov a právoplatných stavebných povolení. Termín kompletného majetkovo-právneho vysporiadania projektu potrebného na vydanie stavebných povolení sa posunul o dva mesiace. Lehota na dodanie stavebného povolenia na úsek R7 Bratislava, Ketelec – Dunajská Lužná sa posunula o štyri mesiace, pričom pre úsek R7 Dunajská Lužná – Holice je už stavebné povolenie vydané a právoplatné. Termín dodania stavebného povolenia na úsek D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever sa posunul o dva mesiace a na úseky D4 Ivanka, sever – Bratislava, Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec o tri mesiace.

(SITA)

„Požiadali sme koncesionára o zavedenie protischránkovej klauzuly priamo do koncesnej zmluvy. Chceme, aby celé konzorcium malo dohľadateľných vlastníkov,“ povedal minister dopravy Roman Brecely (Sieť). Ministerstvo sa týmto krokom chce vyhnúť škandálom, ktoré sprevádzali zákazky rezortu dopravy v minulosti.

Podozrenie na schránkové pozadie v minulosti padlo napríklad aj na spoločnosť Paywell, ktorá vyhrala súťaž na overovanie platieb palivovými kartami za mýto. Svojou druhou podmienkou minister Brecely chcel zabrániť situácii, ktorá vznikla okolo stavebnej spoločnosti Váhostav. Firma neplatila faktúry drobným živnostníkom a dodávateľom, pričom následne sa dostala do reštrukturalizácie.

„Takisto hľadáme mechanizmy na to, aby sme tu nemali takpovediac druhý Váhostav, teda aby všetci dodávatelia a subdodávatelia dostali za svoju prácu zaplatené,“ uviedol počas minulého týždňa minister Brecely. Zároveň dodal, že ak sa podarí tieto dve požiadavky naplniť, obchvat podpíše a môže sa začať s výstavbou.

Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká v utorok nechcela konkretizovať detaily opatrení, ktorými ministerstvo ochráni subdodávateľov a odstaví od projektu schránkové firmy. Koncesnú zmluvu však musí minister s víťazom súťaže podpísať do 13. mája, dokedy banky garantujú cenovú ponuku.

Najnižšiu ponuku v súťaži ponúklo konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra. Za výstavbu, 30-ročnú prevádzku a koncesiu by štát mal zaplatiť 1,9 miliardy eur s ročnou splátkou 56,72 milióna eur.

Štúdia realizovateľnosti predpokladala, že projekt obchvatu Bratislavy si vyžiada za 30 rokov formou PPP projektu zo štátneho rozpočtu 4,5 miliardy eur. Podľa ministra by výstavba od jej začiatku mala trvať štyri a pol roka.

Projekt zahŕňa časť diaľnice D4 od križovatky Jarovce až do bratislavskej Rače. Na diaľnicu bude nadväzovať rýchlostná cesta R7 v úseku Bratislava, Prievoz – Holice smerom na Dunajskú Stredu.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #obchvat Bratislavy #minister dopravy #Roman Brecely