Diaľničiari pri Ružomberku otáľajú s kobercom

Opravy ciest na celom Slovensku stále neprebiehajú počas nocí alebo víkendov, keď je intenzita dopravy menšia. Vodiči musia často jazdiť po cestách s odstráneným starým asfaltom niekoľko dní, kým sa dočkajú nového asfaltového koberca, prípadne sa cestári pustia do práce priamo počas špičky.

24.05.2016 06:00
ružomberok Foto: ,
Pri Ružomberku sa na hlavnom ťahu stiahol asfaltový koberec a práce potom pár dní viazli.
debata (13)

Tak tomu je najnovšie medzi Ľubochňou a Ružomberkom. Od 12. mája tam týždeň sťahovali asfalt a potom od štvrtka do nedele sa na ceste nedialo nič. Asfaltovať sa začalo až v pondelok, čím sa zintenzívnili zápchy.

Vodiči jazdiaci po ceste prvej triedy I/18 museli počas tohto víkendu jazdiť po niekoľkokilome­trovom úseku zníženou rýchlosťou len 50 km/h. Počasie aj víkendové intenzity dopravy pritom umožňovali začať s pokládkou nového povrchu.

Za rekonštrukciu cesty je zodpovedná Národná diaľničná spoločnosť (NDS) aj napriek tomu, že cesty prvej triedy vo všeobecnosti spravuje Slovenská správa ciest (SSC). „Ide o stavebný objekt realizovaný v súvislosti s výstavbou diaľnice D1 Hubová – Ivachnová,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová.

„Aktuálne prebieha na uvedenom úseku cesty I/18 rekonštrukcia, ktorej súčasťou je výmena existujúceho asfaltového krytu. Samotnej výmene asfaltového krytu predchádzalo vyfrézovanie pôvodného asfaltového krytu, ktorý vykazoval poškodenia. Frézovanie daného úseku bolo ukončené a aktuálne prebieha pokládka nových živičných vrstiev,“ povedala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Diaľničiari však predpokladajú, že rekonštrukcia daného úseku cesty potrvá až do konca júna. NDS tvrdí, že sa snaží, aby rekonštrukcia prebiehala mimo dopravných špičiek. „Rekonštrukčné práce prebiehajú v súlade s požiadavkami príslušných zložiek polície Slovenskej republiky, správcu komunikácie a príslušných úradov tak, aby prebehli v maximálnej možnej miere mimo dopravných špičiek,“ povedala Michalová.

V Bratislave zase dlho prerábajú jednu križovatku. Foto: Martin Kováčik, Pravda
Bratislava, križovatka V Bratislave zase dlho prerábajú jednu križovatku.

Krkolomne sa niekedy opravujú cesty aj v hlavnom meste, ktoré pri príležitosti predsedníctva Slovenska v Rade EÚ opravuje 37 kilometrov ciest. Rekonštrukcie jednotlivých úsekov sa niekedy začínali v dopravných špičkách v pondelok ráno. V nočných hodinách rekonštrukcie na mnohých úsekoch neprebiehali. V tomto čase dochádzalo len k maľovaniu vodorovného dopravného značenia. Na druhej strane, oprava kľúčových križovatiek bola realizovaná cez víkend.

V rámci čerpania nových eurofondov má Slovensko v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 na cesty prvej triedy vyčlenených 345 miliónov eur. Financie by mali stačiť nielen na rekonštrukcie, ale aj výstavbu nových najdôležitejších dvojprúdoviek. Nové úseky vznikajú najmä ako obchvaty miest, kde nebude diaľnica. Z nového programového obdobia budú dostavané obchvaty Brezna alebo Bardejova.

Podľa programového vyhlásenia chce vláda v tomto volebnom období začať s modernizáciou viac ako 180 kilometrov daných ciest. Prioritou majú byť úseky, kde je vozovka najviac poškodená spolu s hlavnými ťahmi, kde nie sú vybudované paralelné diaľnice. Počas nasledujúcich štyroch rokov by navyše malo dôjsť k rekonštrukcii približne 60 mostov na hlavných cestných ťahoch.

V minulom programovom období bolo z Operačného programu Doprava 2007 – 2013 dokopy postavených a zrekonštruovaných 650 kilometrov ciest prvej triedy. Išlo o obchvaty Trnavy alebo Galanty. Z daných peňazí sa taktiež financovala náročná oprava úseku medzi Tisovcom a Breznom alebo prvá etapa rozširovania cesty medzi Popradom a Kežmarkom. V minulom volebnom období sa celkovo zrekonštruovalo 834 kilometrov ciest prvej triedy. Z európskych peňazí sa obnovy dočkalo 540 kilometrov.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Ružomberok #opravy ciest