Promo Slovenska viazne na peniazoch

Podarí sa domácemu turizmu tento rok zdolať svoj vlaňajší rekord v počte návštevníkov? Úspech závisí aj od toho, do akej miery sa podarí Slovensko vo svete predať, tvrdia odborníci.

30.05.2016 14:30
SACR, virtuána prehliadka Slovenska, Darley... Foto:
Slovenská agentúra pre cestovný ruch plánuje na výstavách cestovného ruchu využívať špeciálne okuliare s virtuálnou prehliadkou Slovenska. Na snímke s virtuálnymi okuliarmi je americká novinárka Darley Newmanová na veľtrhu ITB v Berlíne v marci tohto roka.
debata (6)

Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) však ešte len rokuje s ministerstvom dopravy o financiách pre tento a ďalšie roky, ktoré potrebuje na propagáciu krajiny.

Slovensko si za svoju cieľovú destináciu zvolilo v minulom roku až 4,3 milióna turistov, čo je o 300-tisíc viac ako v doteraz najúspešnejšom roku 2013. Zo zahraničia prišlo vlani dovedna 1,72 milióna návštevníkov. Pod nárast sa okrem pekného počasia, lepšieho dopravného spojenia a hrozby teroristických útokov vo svete podpísali tiež marketingové aktivity SACR. Vyhliadky pre tento rok sú podľa aktuálnych údajov agentúry rovnako optimistické.

„Pokračuje nárast počtu turistov zo všetkých hlavných zdrojových trhov ako Česká republika, Poľsko, Maďarsko, Nemecko či Rakúsko. Už druhý mesiac za sebou zaznamenávame nárast návštevníkov z Ruska a po dlhom čase aj z Ukrajiny. Prispelo k tomu aj upravenie leteckého spojenia z Moskvy a Petrohradu cez Rigu do Popradu či spustenie novej priamej leteckej linky z Moskvy do Bratislavy. Návštevnosť sa zvyšuje aj z krajín západnej Európy – z Veľkej Británie, Talianska či zo Španielska,“ uviedol generálny riaditeľ SACR Igor Donoval.

Prezentácia Slovenska ako bezpečnej krajiny však môže pre nedostatok prostriedkov utrpieť veľkú trhlinu. „Marketingový plán, ktorý schválila agentúra ešte koncom minulého roka, si vyžaduje určitú sumu. Ak túto sumu nebude mať SACR k dispozícii, je možné, že plán bude treba v závislosti od financií skresať. Podľa môjho názoru má SACR financie maximálne na prvý polrok tohto roka,“ uviedol Stanislav Macko, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr.

SACR doteraz čerpala prostriedky na propagáciu Slovenska z eurofondov. Minulý rok bol však pre agentúru posledným, čo sa týka možnosti získať dotácie na cestovný ruch z Bruselu. Išlo o sumu 5,6 milióna eur. Pre tento rok má SACR na marketingovú činnosť 4 milióny eur zo štátneho rozpočtu. Agentúra tiež dostane približne 3 milióny eur zo štátneho rozpočtu na administratívnu prevádzku, čo je rovnaká suma ako vlani. SACR sa však na prezentáciu Slovenska v zahraničí snaží s ministerstvom dopravy vyjednať viac.

„Momentálne je to vo fáze vyrokúvania, predkladania určitých dokumentov ohľadom financovania na tento aj na ďalšie roky. V tejto chvíli nevieme presne povedať, aký bude rozpočet na tento a ďalšie roky, čo sa týka marketingových aktivít,“ konštatoval zástupca generálneho riaditeľa SACR Peter Horváth počas verejného odpočtu agentúry.

Realizácia marketingových aktivít SACR vychádza zo schválenej marketingovej stratégie na roky 2014 – 2020. Okrem klientov z okolitých krajín V4 plánuje agentúra zabodovať aj v krajinách s vysokým trhovým potenciálom ako Nemecko, Spojené kráľovstvo či Rusko. V rámci zoskupenia V4 chce SACR prezentovať možnosti domáceho cestovného ruchu aj na vzdialených trhoch v Amerike, Indii a Číne. V minulom roku k nám prišlo vyše pol milióna návštevníkov zo susedného Česka, 168-tisíc turistov z Poľska a takmer 159-tisíc dovolenkárov z Nemecka. Najvýznamnejším zdrojom príjmov pre turizmus sú stále domáci návštevníci, ktorí tvoria viac ako 60 percent návštevnosti ubytovacích zariadení cestovného ruchu na Slovensku.

Ako však upozornil Macko, otázne je, či agentúra nájde na svoju budúcu činnosť dostatok finančných prostriedkov. SACR plánuje na výstavách a veľtrhoch cestovného ruchu využívať napríklad zariadenie s virtuálnou prehliadkou Slovenska. Technickú novinku v podobe špeciálnych okuliarov, ktorá návštevníkov prenesie aj na Chopok v Nízkych Tatrách alebo do centra Bratislavy, predstavila SACR prvýkrát na veľtrhu ITB v Berlíne začiatkom marca. Nemecký trh je pritom pre Slovensko kľúčový, keďže len vlani navštívilo Slovensko takmer 160-tisíc po nemecky hovoriacich turistov. „Už v minulosti sme hovorili o systémovom riešení financovania SACR, keďže eurofondy s podporou cestovného ruchu v najbližších rokoch nepočítajú,“ pokračoval Macko.

Rezort dopravy, pod ktorý spadá SACR, o navýšení rozpočtu so SACR aktuálne rokuje. Výsledky však stále nie sú známe. Ako však uviedlo ministerstvo, problém nespočíva v systéme financovania SACR, ale skôr vo výške peňažných zdrojov, ktoré sú určené pre agentúru v tomto roku. „Ministerstvo si je vedomé finančných potrieb pre cestovný ruch, a preto hľadá riešenie na prípadnú úpravu rozpočtu agentúry. Ministerstvo dopravy chce najprv vidieť podnikateľský plán SACR a potom budeme podnikateľský plán financovať, respektíve na základe neho sa rozhodneme, koľko peňazí agentúre dáme. Súčasne však treba uviesť, že úspešný vývoj cestovného ruchu závisí od veľa faktorov, nielen od výšky rozpočtu,“ odkázal rezort dopravy.

SACR sa v minulom roku zúčastnila s národnou expozíciou na 24 veľtrhoch cestovného ruchu v zahraničí a poskytla priestor na prezentáciu pre takmer 80 spoluvysta­vovateľov. Túto možnosť využili krajské a oblastné organizácie cestovného ruchu, mestá, obce, kúpele, hotely či cestovné kancelárie. SACR promovala slovenské regióny aj televíznou kampaňou na TV stanici Eurosport.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #turizmus #SACR #propagácia Slovenska