Slovenský Volkswagen prelomil západné mýty

Majitelia automobilov v západnej Európe či v USA si ešte pred štvrťstoročím nevedeli predstaviť, že jedného dňa budú nakupovať Volkswageny vyrobené na Slovensku.

31.05.2016 15:00
debata (69)
Volkswagen vyrába na Slovensku už 25 rokov. Na... Foto: Ivan Majerský, Pravda
VW, Volkswagen, Thomas Ulbrich, Ralf Sacht, Robert Fico Volkswagen vyrába na Slovensku už 25 rokov. Na snímke zľava člen predstavenstva VW Slovakia Thomas Ulbrich, premiér Robert Fico a šéf slovenského VW Ralf Sacht.

Autá vyrábané v krajinách východného bloku mali vo svete často zlú povesť. Napriek tomu nemecký Volkswagen v roku 1991, len dva roky po páde bývalého režimu, prišiel na Slovensko. Pri niektorých modeloch vyrábal najprv len karosérie, ale neskôr celé vozidlá. Práve prelomenie západných mýtov o slovenskej kvalite bolo najväčšou výzvou za uplynulých 25 rokov. VW vďaka tomu výrazne znížil náklady. Slovensko zase získalo fabriku, kde sú nadpriemerné platy.

V bratislavskom VW bol vlani priemerný hrubý plat bez započítania platov manažmentu 1¤750 eur mesačne. Kým v minulosti išlo o skĺbenie vysokej kvality pri nižších mzdových nákladoch, ako sú v Nemecku, teraz začína byť top problém nájsť dostatok vhodných uchádzačov o prácu. Volkswagen tvrdí, že v tomto smere nemá obavy. Investor v minulosti išiel do väčšieho rizika, keď sa rozhodol pre postsocialistickú krajinu. Nemecký koncern pretransformoval bývalé Bratislavské automobilové závody (BAZ) na jednu z najlepších tovární značky v Európe. Dnes sa na Slovensku vyrábajú karosérie aj pre legendárnu britskú značku Bentley, ktorá je známa svojím luxusným zameraním s dôrazom na kvalitu.

V Bratislave v súčasnosti vznikajú aj vlajkové lode ako VW Touareg alebo Audi Q7. Včera bola navyše v Bratislave spustená výroba faceliftovaného malého mestského vozidla s názvom up! „Značka Volkswagen potrebuje výkladnú skriňu, ktorá je ukážkou, ako chceme a budeme v budúcnosti vyrábať. Efektívne, kvalitne, flexibilne a s orientáciou na zákazníka. A budeme aj naďalej intenzívne investovať do bratislavského závodu,“ uviedol člen predstavenstva pre produkciu a logistiku Volkswagenu Thomas Ulbrich. Slovenský závod označil za vzor pre celý koncern.

Koncom roka 2017 by na Slovensko mala byť presunutá celá výroba Porsche Cayenne. V súčasností na dané SUV v Bratislave vznikajú len karosérie. „Odbytári za žiadnu cenu nechceli pripustiť výrobu Porsche na Slovensku. Argumentovali tým, že výroba Porsche Boxster vo Fínsku priniesla v Amerike pokles predaja o štyridsať percent,“ spomínal na predsudky v minulosti pre Pravdu Bývalý šéf predstavenstva Volkswagenu Slovakia Jozef Uhrík.

Prvým sériovo vyrobeným autom, ktoré zišlo z výrobných liniek BAZ, bola v roku 1982 Škoda Garde. Auto bolo na Slovensku obdivované, ale z európskeho pohľadu bolo technologicky zastarané, s pohonom zadnej nápravy. Už 30. mája 1991 však bola založená spoločnosť Volkswagen Bratislava, v ktorej mal BAZ 20-percentný podiel a zvyšok vlastnil nemecký koncern. Ten na Slovensku začínal so 112 zamestnancami. V súčasnosti VW na Slovensku zamestnáva 10¤800 ľudí.

Napriek tomu, že na Slovensku pôsobia spolu už tri veľké automobilky a štvrtá sa stavia, VW tvrdí, že sa nedostatku pracovnej sily neobáva. „My ako VW Slovakia sme hrdí na to, že sme dostali ocenenie ako najlepší slovenský zamestnávateľ. V súčasnosti ľudí prijímame na tridsať pozícií. Vôbec nemáme strach, práve naopak. Podporujeme rast duálneho zamestnávania, ktoré prispeje k tomu, aby sme mali nových odborníkov, predovšetkým technikov, ktorých budeme všetci potrebovať,“ povedal Ralf Sacht, predseda predstavenstva VW Slovakia.

Pomoc automobilke prisľúbil včera aj premiér Robert Fico. „Táto krajina je najpriemyselnejšia z pohľadu vplyvu priemyslu na HDP. Prakticky každé šieste pracovné miesto je buď v strojárskom, alebo automobilovom priemysle. Každé miesto, ktoré sa vytvorí v automobilovom priemysle, automaticky vytvára 2,6 až 2,7 nových pracovných miest nepriameho charakteru,“ povedal Fico.

Za uplynulých 25 rokov bratislavský VW vyrobil 4,5 milióna automobilov trinástich modelov, ku ktorým pridal 6,8 milióna prevodoviek. V roku 2015 nemecký koncern vyrobil 397 458 automo­bilov, 262 400 prevodoviek a 36,4 milióna komponentov. Výroba prebieha už okrem Bratislavy aj v Martine, Košiciach a Stupave.

© Autorské práva vyhradené

69 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovensko #Volkswagen