Akcionári VW schválili kroky vedenia a nízku dividendu

Akcionári nemeckej automobilky Volkswagen v stredu večer napriek škandálu s meraním emisií schválili kroky, ktoré vedenie podniku urobilo v minulom roku. Oznámil to predseda dozornej rady Hans Dieter Potsch. Akcionári tiež odsúhlasili, že automobilka za minulý rok vyplatí dividendu 0,11 eura na kmeňovú akciu. To je výrazný pokles z predchádzajúcich 4,80 eura.

23.06.2016 09:41
debata

Schváleniu činnosti vedenia predchádzala na prvom riadnom valnom zhromaždení od vypuknutia škandálu jedenásťhodinová debata, počas ktorej manažéri čelili ostrej kritike zo strany menších akcionárov. Za vedenie sa však postavila holdingová spoločnosť Porsche SE, ktorá ovláda viac než polovicu hlasovacích práv.

Spolková krajina Dolné Sasko, ktorá je so zhruba pätinovým podielom druhým najväčším akcionárom Volkswagenu, sa zdržala hlasovania o schválení krokov bývalého generálneho riaditeľa koncernu Martina Winterkorna a šéfa značky VW Herberta Diessa, ktorých postup v afére s emisiami teraz vyšetruje nemecká prokuratúra.

Vedenie Volkswagenu sa na valnom zhromaždení akcionárom za škandál ospravedlnilo, to ale niektorým investorom nestačilo. „Bez hanby sa tu klamalo a podvádzalo,“ kričal do mikrofónu jeden z drobných akcionárov.

Ulrich Hocker zo zväzu súkromných investorov DSW označil škandál za dôsledok „kolektívneho zlyhania“ najvyššieho vedenia. „Akcie sa prepadli o 50 percent, trhový podiel sa ďalej znižuje a naftové motory, ktoré boli dlhú dobu vykresľované ako záchrana, sú jedna veľká lož,“ dodal.

Generálny riaditeľ Matthias Müller sa snažil upokojiť investorov zdôrazňovaním pripravenosti podniku k zmenám, ktoré majú zahŕňať napríklad väčšie zameranie na vozidlá s elektrickým pohonom.

Alexandera Scholla z investičnej spoločnosti Deka však nepresvedčil. „Zámer stať sa vedúcim hráčom v oblasti elektrického pohonu znie príťažlivo, plány, ktoré to majú zabezpečiť, sú ale povrchné,“ vyhlásil Scholl na valnom zhromaždení.

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) vlani v septembri Volkswagen obvinila, že do vozidiel s naftovým motorom inštaloval softvér umožňujúci pri testovaní skrývať vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka. Volkswagen potom priznal, že softvér nainštaloval po celom svete do zhruba 11 miliónov naftových áut.

Volkswagen vlani kvôli nákladom spojeným so škandálom mal stratu 1,6 miliardy eur, čo bola najvyššia celoročné strata v jeho histórii. Automobilka si na riešenie škandálu dala bokom približne 16 miliárd eur.

Volkswagen koncom apríla oznámil, že napriek rekordnej strate hodlá 12 súčasným a bývalým členom predstavenstva za minulý rok vyplatiť celkovo 63,24 milióna eur. Kvôli vysokým odmenám vedeniu v čase škandálu sa Volkswagen stal terčom kritiky zo strany verejnosti i politikov.

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #emisie