Britka na čele Citroënu: Nikto nevie, čo bude po brexite

"V tomto momente nikto nevie povedať, čo sa stane a ako dlho to bude trvať," povedala pre denník Pravda v súvislosti s brexitom a ďalším predajom áut šéfka Citroënu Linda Jackson, ktorá je pôvodom Britka. Britská libra padá a čaká sa, či dovážané autá pre Britov zdražejú a čo to spraví s trhom.

30.06.2016 12:00
debata (7)
Šéfka Citroënu Linda Jackson, pôvodom Britka. Foto: Citroën
Linda Jackson, Citroën Šéfka Citroënu Linda Jackson, pôvodom Britka.

Ako brexit ovplyvní predaje automobilov v Európe? Pripravujete znižovanie investícií?
V kontexte brexitu je trochu skoro hovoriť o tom, čo sa stane. Veľká Británia je pre nás dôležitý trh. Veľkosťou patrí na tretie miesto. Veľmi pozorne sledujeme situáciu a rovnako ako iní výrobcovia sledujeme, čo sa stane s cenami a rovnako s predajmi. Svet je veľmi chaotický. Veci a trhy sa menia. Pred niekoľkými rokmi sme chceli dostať celý koncern PSA do pozitívnych čísiel, čo sa nám podarilo. Takže veríme, že máme na to, aby sme boli dostatočne agilní a flexibilní, aby sme zvládli chaotickú situáciu. V tomto momente nikto nevie povedať, čo sa stane a ako dlho to bude trvať. Teraz je dôležité byť trpezlivým a podporovať náš tím vo Veľkej Británii.

Koľko kusov novej C3 plánujete ročne v Trnave vyrábať?
Fabrika má kapacitu 360-tisíc automobilov. Kapacita výroby jedného modelu sa mení. Na začiatku uvedieme model na hlavné európske trhy v roku 2016. Následne sa automobil dostane aj do Veľkej Británie v roku 2017. A potom sa vozidlo dostane do celého sveta ako napríklad do Kanady, Japonska, na Singapur a podobne. Výroba sa tak bude postupne zvyšovať.

Pri odhaľovaní novej generácie C3 ste uviedli, že vozidlo je primárne určené pre mladých ľudí. Prieskumy však vo všeobecnosti hovoria o tom, že mladí ľudia najmä vo veľkých mestách nemajú záujem o kúpu automobilu a ich záujem postupne klesá. Ako chcete teda v budúcnosti získať mladých zákazníkov?
Nie je to tak, že mladí ľudia vôbec nechcú auto. Na prvom mieste však je rodina, následne vlastnenie domu a až potom je kúpa auta. Myslím si, že v budúcnosti budú ľudia, ktorí nebudú chcieť vôbec vlastniť auto. Práve preto vymýšľame nové možnosti, ako zabezpečiť pre ľudí mobilitu. Ide napríklad o prenájom auta namiesto jeho vlastnenia. V budúcnosti bude možno dostupný systém, ktorý v súčasnosti voláme Trick&Drive. Kto si kúpi auto, bude môcť prostredníctvom neho zarobiť. Napríklad zaparkuje auto na parkovisku na letisku a prostredníctvom našej spoločnosti si ho bude môcť prenajať iná osoba, čím majiteľ získa peniaze. Snažíme sa teda nájsť spôsob, ako ľuďom, čo nechcú vlastniť auto, vytvoriť k nemu prístup, a zároveň pomôcť majiteľom áut zarobiť peniaze navyše. Vo Veľkej Británii napríklad už odstraňujeme prekážky, pre ktoré mladí ľudia auto nechcú. V tomto prípade ponúkame auto s poistením, pretože práve poistka je to, čo miestnych ľudí od vlastníctva auta odrádza. Veci nie sú len čierne alebo biele, a preto nemôžeme povedať, že všetci mladí ľudia v budúcnosti nebudú chcieť vlastniť auto. Bez áut by sme sa predsa z domu takmer nikam nedostali.

Predaj naftových áut v súčasnosti zažíva pokles, ku ktorému pomohol aj škandál automobilky VW. Prichádza koniec vozidiel tankujúcich naftu?
Pokles predaja naftových automobilov sme zaznamenávali aj pred škandálom VW a pravdepodobne by bol pokračoval aj bez neho. Podiel naftových automobilov poklesol približne zo 70 na 55 percent. V Citroëne však máme „čisté“ naftové aj benzínové motory. Jasne však vidíme trend. Nikto však nevie predpovedať, kde budú naftové automobily za desať rokov. Myslím si, že všetko závisí od legislatívy jednotlivých štátov alebo počtu miest, ktoré budú zakazovať vjazd naftovým automobilom do svojich centier. V Citroëne však máme aj program na vývoj elektrických vozidiel alebo hybridov. Pripravujeme sa na všetky možnosti.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #automobily #Brexit #Linda Jackson