Utrpia dovolenkári v spore cestovky a poisťovne?

Ako dopadnú slovenskí dovolenkári, ktorí sa vybrali k moru s cestovnou kanceláriou Hechter? Obavy turistov môžu vyplývať z toho, že Allianz Slovenská poisťovňa k 15. júnu vypovedala Hechteru zmluvu o poistení proti insolventnosti. Hechter to napadol na súde, ktorý tak bude mať konečné slovo v otázke, či Hechter predával zájazdy v súlade so zákonom. Podľa zákona musí mať cestovná kancelária buď poistenie proti úpadku, alebo bankovú záruku.

01.07.2016 15:04 , aktualizované: 20:00
dovolenka, more Foto:
Allianz Slovenská poisťovňa vypovedala cestovnej kancelárii Hechter zmluvu o poistení proti insolventnosti. Hechter to napadol na súde. Ilustračné foto.
debata (17)

Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) informovala na svojej webovej stránke o tom, že 29. júna tohto roka vykonala kontrolu v spoločnosti Hechter. „Počas výkonu kontroly CK Hechter Slovakia, s.r.o., predávala zájazdy na termíny uskutočnenia zájazdov po dátume 15. júna bez poistenia insolventnosti a tiež bez akejkoľvek bankovej záruky pre prípad úpadku CK. V čase kontroly firma nepredložila žiadnu uzatvorenú poistnú zmluvu ani inú zmluvu o bankovej záruke pre prípad úpadku CK," konštatovala SOI v stanovisku. Inšpekcia firme zakázala predaj zájazdov až do nápravy. Hechter však tvrdí, že podal žalobu na Allianz za vypovedania zmluvy, zároveň si vybavil bankovú záruku od VÚB banky a sú v rokovaní s ďalšou poisťovňou.

Celý spor negatívne vníma prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Stanislav Macko. Nepáči sa mu, že v spore medzi cestovkou a poisťovňou je podľa neho spotrebiteľ rukojemníkom. Súčasne volá po zmene legislatívy v prospech klienta. Podľa platných zákonov sa totiž poistenie proti insolventnosti vzťahuje len na obdobie, keď cestovka vyhlási bankrot. Rozhodujúci teda nie je dátum, kedy klient podpisoval zmluvu o predaji, ale termín zájazdu.

Minimálna výška poistného proti insolventnosti je 25 percent z obratu cestovky. V prípade krachu je klientovi vrátená suma na základe zmluvných podmienok. „Pri podpise zmluvy je cestovná kancelária povinná odovzdať doklad o poistení zájazdu pre prípad úpadku vystavený poisťovňou," povedal Macko.

Takzvané poistenie proti insolventnosti je povinnosťou každej cestovky ako záruka toho, že v prípade jej krachu by boli dovolenkárom vyplatené škody. Allianz Slovenská poisťovňa, s ktorou mala cestovka uzatvorené poistenie, argumentuje, že zmluvu vypovedali pre neplnenie záväzkov voči poisťovni. „Poistná zmluva so spoločnosťou Hechter Slovakia bola vypovedaná v súlade s platnou poistnou zmluvou a všeobecnými poistnými podmienkami z dôvodu opakovaného neplnenia si zmluvných povinností voči našej spoločnosti," odkázala poisťovňa vo svojom stanovisku.

Hechter však tvrdí, že sa nachádza v priaznivej finančnej kondícii a ku krachu sa v spoločnosti neschyľuje. Argumentuje tým, že zájazdy predáva ďalej. Dovolenkárov, ktorí sú v týchto dňoch v zahraničí alebo sa k moru ešte len chystajú, cestovná kancelária ubezpečuje, že situáciu majú pod kontrolou. „Ako firma fungujeme ďalej a zájazdy predávame. V piatok odleteli do Bulharska tri lietadlá, v sobotu je na pláne Rhodos a v ďalších dňoch cestujeme na Krétu, Malorku a Sardíniu," pokračoval Róbert Žember z cestovnej kancelárie Hechter.

Kontrolóri zo SOI zároveň plánujú vykonať v pondelok v cestovke ďalšiu kontrolu. „Ak inšpekcia príde na to, že cestovná kancelária ponúka zájazdy bez poistenia proti insolventnosti, neminie ju pokuta," povedala hovorkyňa inšpektorátu Danuša Krkošová.

Agentúrnu správu sme nahradili článkom z denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #CK Hechter