Elektronickú schránku si zatiaľ aktivovalo iba 1 584 podnikateľov

Elektronickú schránku si doposiaľ aktivovalo iba 1 584 právnických osôb z celkového počtu zhruba 270 tisíc.

19.07.2016 12:59
debata (1)

Informoval o tom na zasadnutí Komisie pre technologický rozvoj a inovácie podpredseda vlády pre investície a informatizáciu SR Peter Pellegrini (Smer-SD).

„K 1. augustu spúšťame proces aktivácie elektronických schránok, ako to prikazuje zákon,“ povedal podpredseda vlády.

Pellegrini dodal, že proces aktivácie sa skončí dvoma spôsobmi. Buď sa prvým prihlásením oprávnenej osoby do schránky považuje schránka za aktívnu, alebo od budúceho roka už bude každá pridelená schránka automaticky považovaná za aktivovanú.

Vytvorených je aj približne 50 tisíc elektronických schránok z registrov Ministerstva vnútra (MV) SR, kam patria občianske združenia, či nadácie. „Tu narážame ešte na problém identifikácie oprávnených osôb, pretože v registroch nie sú zapísaní tí, ktorí majú právo konať za tieto občianske združenia. To znamená, že budeme musieť zverejniť tieto schránky,“ uviedol Pellegrini. Pripustil, že ak sa do konca roka nepodarí register vyčistiť a nebudú k dispozícii konkrétne údaje, kto je oprávnený konať, bude sa musieť pravdepodobne povinnosť pre spomínaný typ právnických osôb posunúť.

Na septembrovej schôdzi by mal parlament v druhom čítaní diskutovať o zákone o dôveryhodných službách, ktorý predpokladá posun aktivácie schránok. „Aj napriek tomu, že zákon je v druhom čítaní a navrhoval posuny termínov, budem odporúčať na výboroch, aby sme už ten posun nerealizovali.,“ informoval podpredseda vlády s tým, že by to nebola správna cesta.

Ako zhodnotil predseda komisie a poslanec NR SR za SaS Karol Galek, v prípade zavádzania elektronických schránok bolo len zlé alebo horšie riešenie. „Zvolili sme si to zlé,“ konštatoval. Podľa Galeka bola podcenená informačná kampaň, samotná vláda sa téme málo venovala. Spomínaných 1 584 aktivovaných schránok je podľa neho katastrofou. „Je to menej ako jedno percento. Uvidíme, či sa to číslo dokáže tak rapídne zmeniť za tých pár mesiacov, pretože od 1. augusta do 1. januára 2017 je ten čas veľmi obmedzený,“ upozornil Galek.

Elektronické schránky zriadi automaticky všetkým právnickým osobám správca modulu elektronických schránok, ktorým je Úrad vlády SR, prostredníctvom prevádzkovateľa. Tým je Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby. Podmienkou pre právnickú osobu pre oprávnený vstup do schránky je držba elektronického občianskeho preukazu (OP), bezpečnostného osobného kódu a čítačky.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #elektronická schránka