Štát chce dostať na cesty viac elektromobilov

Jazda na elektrický pohon a dostatok dobíjacích staníc pri cestách má byť o pár rokov bežnou realitou slovenských ciest.

25.07.2016 10:00
elektromobil, nabíjanie, nabíjacia stanica, nisan Foto: ,
Počet dobíjacích staníc má stúpnuť z 80 na 750.
debata (34)

Ministerstvo hospodárstva predstavilo opatrenia, ktorými chce podporiť využívanie automobilov s alternatívnym pohonom. Tradičné palivá ako benzín či nafta má postupne v priebehu rokov zastúpiť najmä elektrina, skvapalnený a stlačený zemný plyn, vodík a kvapalné biopalivá.

Vodičov od elektromobilov odrádza najmä ich cena, ktorá je často podstatne vyššia ako v prípade vozidiel s bežným spaľovacím motorom. Najpredávanejší elektromobil na svete Nissan Leaf veľkosťou porovnateľný s Volkswagen Golf stojí od 29 050 eur. Nákladnú vstupnú investíciu nevykompenzuje ani lacnejšia prevádzka, ktorá sa s ekologickým automobilom spája.

Nevýhodou je tiež krátka dojazdová vzdialenosť, po ktorej nasleduje nabíjanie trvajúce minimálne niekoľko desiatok minút. Spomenutý Nissan na jedno nabitie prejde len 250 kilometrov. Zatraktívniť tento druh automobilov plánuje rezort hospodárstva priamymi finančnými stimulmi a budovaním potrebnej infraštruktúry.

„Sieť nabíjacích staníc je na Slovensku dostatočne hustá pre dnešné potreby, predovšetkým v okolí dopravných tokov D1 a R1. Treba si však uvedomiť, že kostra súčasnej infraštruktúry je iba základom a bola vybudovaná do značnej miery aj ako impulz pre ďalší rozvoj elektromobility,“ povedal Jaroslav Sýkora zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA).

10-tisíc elektromobilov do štyroch rokov?

Vláda si za cieľ stanovila do štyroch rokov zvýšiť počet elektromobilov a hybridných vozidiel na 10-tisíc. V súčasnosti je na Slovensku podľa údajov SEVA registrovaných približne 370 takýchto automobilov. Pribudnúť majú aj nabíjacie stanice a z pôvodných 80 sa má počet stojanov zvýšiť na 750. V rámci Európy majú elektromobily tvoriť do roku 2020 celkovo 28 – 31 percent zo všetkých vozidiel. "Cieľom je podporiť rozvoj trhu s alternatívnymi palivami v odvetví dopravy a rozvoj príslušnej infraštruktúry,“ píše rezort hospodárstva v návrhu, ktorý je aktuálne v pripomienkovom konaní.

V návrhu sa ako ďalšie alternatívy v doprave skloňujú tiež zdroje, ktoré sú síce voči fosílnym palivám šetrnejšie, ale na Slovensku nie sú momentálne k dispozícii. „Napríklad vodík ako alternatívny pohon sa na Slovensku nepoužíva a zatiaľ ešte nie sú dobádané technológie jeho výroby, uskladňovania, transportu, ani technológie, ktoré by sa mali montovať do áut. Aj elektromobily, ktoré majú potenciál znižovať emisie, by mali číslami preukázať, že používajú naozaj zelenú energiu a že sú pre užívateľov dobrou investíciou,“ myslí si Diana Štrofová, predsedníčka výkonnej rady Združenia pre výrobu a využitie biopalív.

Zámerom stratégie je stimulovať predaj vozidiel s alternatívnym pohonom, čím sa má znížiť negatívny dosah na životné prostredie. Slovensko má totiž do konca jesene tohto roka povinnosť implementovať európsku smernicu o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá. „Ak v blízkej budúcnosti bude musieť elektromobilita preukazovať emisie z celého životného cyklu od výroby, vrátane zdrojov elektrickej energie v batériách áut, môže sa stať, že nedosiahne dostatočné množstvo úspor emisií a veľké investície do budovania infraštruktúry by mohli vyjsť nazmar,“ pokračovala Štrofová.

Popri stratégii o alternatívnych palivách vláda vlani schválila stratégiu rozvoja elektromobility na Slovensku. Podľa dokumentu mali mať majitelia týchto vozidiel zvýhodnené parkovanie, vyhradené jazdné pruhy pre elektromobily alebo umožnený vstup do centier miest. Týchto benefitov sa vodiči dodnes nedočkali. Štát však v budúcnosti plánuje odpúšťať poplatky spojené s prevádzkou elektrických automobilov, ako napríklad dane z motorových vozidiel alebo registračný poplatok.

Automobilky stavili na ekologickosť

„Pre majiteľov elektromobilov v súčasnosti platia najnižšie sadzby registračného poplatku a takto by to malo aj zostať. Bohužiaľ, jednorazová suma vo výške niekoľkých desiatok eur nie je opatrenie, ktoré by malo zásadný dosah na rozvoj elektromobility na Slovensku. Možnosti pre rozvoj elektromobility má však Slovensko naďalej dobré, ale iba za podmienky, že sa do procesu konečne zapojí aj verejný sektor,“ dodal Sýkora. Najnižšia výška registračného poplatku predstavuje podľa platnej legislatívy 33 eur.

Európska únia sa súčasne nachádza v situácii, keď sa usiluje znižovať závislosť od dovozu nerastných surovín z politicky menej stabilných regiónov. Hrozba obmedzenia dodávok a prudkých výkyvov cien je vnímaná ako riziko, preto sa bude využitie elektriny aj v doprave zvyšovať. „Budúcnosť má predovšetkým elektrický pohon. I Volkswagen plánuje do roku 2025 zvýšiť produkciu elektromobilov na dva až tri milióny vozidiel, čo by bola približne štvrtina jeho výroby. Ostatné automobilky tiež masívne investujú do rozvoja tohto pohonu,“ potvrdil Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Finlord.

Európska komisia v apríli minulého roku stanovila strop pre prvogeneračné biopalivá vo výške 7 percent z celkových 10 percent záväzných pre obnoviteľné zdroje v doprave do roku 2020. Podľa analytika je však nevýhodou biopalív prvej generácie to, že sa na ich výrobu používa značná časť potravinárskych komodít, čo tlačí ich ceny a ceny potravín v obchodoch nahor. Slovensko používa na výrobu bionafty hlavne repku olejnú. „Domnievame sa, že momentálne štát nemusí podporovať výrobu bionafty na Slovensku. Ceny ropy by mali ostať nízko a v najbližších desiatich rokoch sa i tak bude postupne prechádzať na elektrickú energiu,“ uzavrel Tomčiak.

© Autorské práva vyhradené

34 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #automobilky #elektrina #ekológia