Motor ekonomiky dovolenkuje s deťmi

Tri automobilky na Slovensku majú v priebehu júla pravidelne odstávky. Ekonomika krajiny zúfa, ale fabriky využívajú čas na iné. Okrem údržby strojov sa venujú aj prázdninujúcim deťom.

29.07.2016 07:00
detský tím, automobilka Foto: ,
Detský tím pri skladaní motokáry v tréningovom centre automobilky Kia v Gbeľanoch.
debata (16)

V žilinskej prázdninovej automobilovej akadémii to vyzerá nasledovne. Pracovný ruch sa mieša s detskou vravou. Búchajú, skrutkujú, doťahujú matice. Postupne k sebe pospájajú jednotlivé drevené časti, podvozok, kolesá, sedadlo. Vzniká motokára.

Výsledok by mal byť nielen vzhľadovo príťažlivý, ale aj funkčný. Na postavenie motokáry mali detské družstvá presne jeden a pol hodiny. Na zloženie, obrendovanie, vytuningovanie. Samozrejme nechýbal plán k vyrábanému modelu a odborné rady inštruktorov. „Auto musia predstaviť, porozprávať o jeho výhodách, vyzdvihnúť jeho vlastnosti, nielen technické, ale aj estetické. A zároveň musí byť aj funkčné, aby sa na ňom vedeli aj previezť,“ povedal vedúci oddelenia vzdelávania v automobilke Kia Branislav Hadar. Príjemne prekvapilo, že žiadne z detí len tak bez záujmu nevysedávalo, ale vzájomne spolupracovali na čo najlepšom výsledku. „Všetci sa zapájali, je to fantastické, že ich to chytilo a že nejakým spôsobom majú možnosť podieľať sa na výrobe,“ dodal Hadar.

V tréningovom centre automobilky pracovalo päť tímov – modrý, žltý, červený, oranžový, zelený. Každý mal svoje tempo výroby aj postup. Kým jeden tím už skúšal funkčnosť modelu, ostatní autíčka ešte stále montovali. „Nám ide o kvalitu,“ nedali sa rozhádzať už takmer hotovým modelom od konkurentov iné družstvá. Nevyrábali len vozidlo, ale aj súťažili. Po predstavení modelov nasledovala súťaž v štafetovom jazdení. Vyhral ju červený tím, ktorý, mimochodom, zmontoval aj najkrajšie auto. Štafetové preteky znamenali, že jeden člen tímu šoféroval a druhý ho tlačil, no a družstvo, ktorého členovia sa v rámci štafety na pozíciách najrýchlejšie vystriedali, zvíťazilo.

Deti zaujíma, ako sa vyrábajú autá

Školáci z regiónu Žilina sa na týždeň stali súčasťou automobilovej junior akadémie a výroba autíčka bola len jednou súčasťou päťdňového programu. Akadémia má za cieľ hravou a interaktívnou formou ukázať, ako fungujú automobilky a technické univerzity. „Očakávali sme okolo sto záujemcov. Trošku sme boli sklamaní, že je len 43 detí. Ale myslím si, že tí, ktorí sa prihlásili, majú skutočný záujem o to, aby si pozreli automobilový park aj Žilinskú univerzitu,“ uviedol Peter Hockicko z katedry fyziky Žilinskej univerzity. V piatok sa detská automobilová akadémia končí.

Deti, predovšetkým chlapcov prilákalo najmä to, že chceli vidieť, ako sa vyrábajú autá. Bola to možnosť zažiť ozajstnú výrobu zvnútra. „Prihlásil som sa sem kvôli tomu, že ma zaujímajú automobily,“ potvrdil 11-ročný Šimon Koválik, ktorý od septembra nastupuje zo základnej školy na osemročné gymnázium v Žiline. Juniorskí akademici sa dostali do výroby, do rôznych laboratórií.

„Veľmi ich zaujalo spájanie karosérie s podvozkom vozidla, keď sa spájajú do jedného celku,“ uviedol príklad detského záujmu Branislav Hadar z Kie. „Dosiaľ som nemal možnosť sa tak veľa dozvedieť o autách, viac mi to otvorilo oči,“ hovorí 13-ročný Tomáš Makuch z gymnázia v Čadci. Zaujali ich moderné stroje a prostredie, ako aj veľkosť závodu v Tepličke nad Váhom. „S rozlohou približne 18 ihrísk, čo som vôbec nečakal. Predstavoval som si to úplne ináč, ale bolo to čisté príjemné prostredie,“ doplnil 14-ročný Samuel Šimún z gymnázia v Bytči.

Motivovať treba už mladých školákov

Automobilová junior akadémia je spoločný projekt Zväzu automobilového priemyslu SR, troch automobiliek PSA, Kia a Volkswagen a troch univerzít s technickým zameraním – Strojníckou fakultou STU v Bratislave, Materiálovotechno­logickou fakultou STU v Trnave a Žilinskou univerzitou v Žiline. Okrem Žiliny sa detská automobilová akadémia, ktorá sa samozrejme končí promóciami, už uskutočnila v Trnave, ešte bude v Bratislave od 22. do 26. augusta.

Zväz upozorňuje, že na Slovensku chýbajú ľudia s technickým vzdelaním. A tých automobilový priemysel na Slovensku potrebuje. Aj preto chcú motivovať už mladých školákov. „Máme požiadavku na nasledujúce tri roky zamestnať ďalších nových, nehovorím o obnove, ale o nových viac ako 14-tisíc zamestnancoch. My budeme zápasiť s problémom zabezpečiť týchto ľudí,“ naznačil Jaroslav Holeček, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR. Preto okrem rekvalifikácie nezamestnaných ľudí sa uvažuje aj o hľadaní zamestnancov zo zahraničia.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilka #prázdniny