Z Komárna do Maďarska vybudujú asymetrický most

Denník Pravda prináša seriál Top cestné stavby o výnimočných rozostavaných, pripravovaných alebo plánovaných cestách, tuneloch či mostoch. Aktuálny diel je o pripravovanom moste v Komárne cez Dunaj, ktorý spojí slovenské mesto s maďarským Komáromom. Nová stavba vyrastie v blízkosti už existujúceho Alžbetinho mosta.

30.07.2016 20:00
vizualizácia, Alžbetin most Foto:
Nový most bude len 2,8 kilometra od už existujúceho Alžbetinho mosta.
debata (28)

Obyvatelia Komárna dostanú novú možnosť, ako prekročiť rieku Dunaj tvoriacu prirodzenú hranicu medzi Slovenskou republikou a Maďarskom. V súčasnosti je Komárno spojené s Komáromom len jediným mostom, ktorý však musí zvládať aj tranzitnú dopravu. V súčasnosti však cezeň nesmú jazdiť vozidlá ťažšie ako 20 ton. V októbri tohto roku štát začne stavať druhý most. Nepôjde o diaľničné prepojenie, ale o cestu prvej triedy.

„Predpoklad ukončenia výstavby je do konca roka 2019, berúc do úvahy ďalšie postupy ako odovzdanie, kolaudácia a podobne, možno predpokladať, že do prevádzky bude most odovzdaný v roku 2020,“ povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Nový most bude mať dĺžku 600 metrov

Výstavba mosta bude z veľkej časti hradená z peňazí z Európskej únie, no eurofondy sa na daný projekt nepoužijú. Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 má už celý objem financií vyčerpaný alebo rezervovaný pre iné projekty. Celkové náklady na vybudovanie 600-metrového mosta predstavujú 117 miliónov eur, ktoré sa rozdelia medzi Maďarsko a Slovensko. Veľkú časť potrebných financií krajiny získajú z Nástroja na prepojenie Európy (CEF). Slovenská republika na projekt získala 47,6 milióna eur a Maďarsko až 52,5 milióna eur. Zo slovenského štátneho rozpočtu na výstavbu pôjde 8 miliónov eur.

„Prioritou nástroja CET sú okrem iného projekty poskytujúce zlepšenie prístupu k prístavom a spojenie vnútrozemských prístavov so železničnými a cestnými úsekmi základnej siete TEN-T,“ hovorí Ducká. Cestný most v Komárne spĺňa dané podmienky na čerpanie z nástroja CET, pretože prispeje k modernizácii hlavnej siete TEN-T, konkrétne koridoru Rýn – Dunaj a k lepšej dostupnosti prístavov Komárno a Komárom.

Nová stavba vyrastie v blízkosti už... Foto: NDS
mapa, Alžbetin most Nová stavba vyrastie v blízkosti už existujúceho Alžbetinho mosta. Bude mať dĺžku 600 metrov.

Po Alžbetinom moste už len chodci a cyklisti

Mostná stavba sa bude nachádzať 2,8 kilometra od Alžbetinho mosta, ktorý je v centre Komárna. „Most bude mať 6 podpôr až do hĺbky zhruba 17 metrov pod úroveň dna. Výška mosta bude približne 91,4 metra nad úrovňou terénu,“ uvádza Ducká.

Navrhnutá verzia mosta je však asymetrická. To znamená, že dominantou stavby bude jeden pylón so závesnými káblami. Primárne bude most slúžiť pre automobily. Po jeho stranách však budú aj chodníky pre peších a cyklistov. Na prítokovej strane cesty (východnej) sa bude nachádzať obojsmerný chodník pre chodcov so šírkou 1,8 metra. Na druhej strane má podľa plánov vzniknúť obojsmerná cyklotrasa so šírkou 2,5 metra.

Vznik nového mosta odľahčí existujúci Alžbetin most, z ktorého má byť úplne vylúčená automobilová doprava. „Nový most odľahčí Alžbetin most v centre mesta, ktorý by mal slúžiť už len cyklistom a chodcom. Výhodou mosta bude aj to, že odbremení centrá oboch miest od nákladnej a osobnej dopravy,“ hovorí Ducká z ministerstva dopravy. Most teda na seba preberie aj tranzitnú dopravu, ktorá v súčasnosti prechádza centrom Komárna.

V centre Komárna bude o 5 600 áut menej

Nový most sa stane dôležitou dopravnou tepnou v regióne. Denne po ňom bude jazdiť niekoľko tisíc automobilov. Podľa ministerstva dopravy by v roku 2019 až 2020 malo po moste jazdiť 5 600 vozidiel denne. V rozpätí ďalších deviatich rokov sa má ich počet takmer zdvojnásobiť. V roku 2028 bude už denne most zaťažovať 10 100 automobilov každý deň.

K mostu však štát bude musieť vybudovať aj prístupovú cestu, pretože v súčasnosti žiadna cesta v danom území neexistuje. Do cestnej siete Slovenska vďaka tomu pribudne 0,7 kilometra cesty prvej triedy. „Na oboch stranách Dunaja budú vystavané cesty I. triedy, spolu bude potrebné k mostu postaviť 2 kilometre cesty, z toho 0,7 kilometra na slovenskej strane s napojením na cestu prvej triedy I/63 kruhovou križovatkou,“ dodáva Ducká.

Alžbetin most bol do prevádzky uvedený v roku 1892. Jeho meno vzniklo na počesť vtedajšej cisárovnej. Ide o štyridsaťmetrovú oceľovú nitovanú konštrukciu, ktorá prechádza cez východnú časť Alžbetinho ostrova. Most nahradil starší pontónový most, ktorý spájal oba brehy od druhej polovice 16. storočia. Most je v prevádzke viac ako 120 rokov.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #Komárno #Most #Alžbetin most #Top cestné stavby