Diaľnica má obísť Prešov v roku 2020

Bezproblémový prejazd Prešovom a v meste o 15- až 20-tisíc áut menej ako v súčasnosti. Taká je predstava o dopravnej situácii v treťom najväčšom meste Slovenska v roku 2020, keď má byť dokončená výstavba juhozápadného obchvatu mesta, ktorý zároveň spojí diaľnicou Ružomberok s Košicami.

04.08.2016 07:00
diaľnica, Prešov, obchvat Foto: ,
Prešovom prechádza až 20-tisíc áut denne. Na snímke vjazd od západu.
debata (9)

Začiatok tejto stavby oznámili včera v Prešove minister dopravy Roman Brecely (Sieť) a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt (Sieť).

Prešov patrí na Slovensku k mestám s najkompliko­vanejšou dopravou. Osobná i tranzitná doprava smerujúca cez mesto má negatívny vplyv na život obyvateľov i životné prostredie. „Prešovčanom môžem s radosťou oznámiť dobrú správu o znovu obnovení výstavby malého prešovského okruhu a začiatku výstavby veľkého prešovského okruhu, ktorý bude súčasťou diaľnice D1. Korešponduje to aj s mojou prioritou, ktorou je dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami do roku 2020, možno len okrem problémového úseku Turany – Hubová. Úsek okolo Prešova bol jedným z posledných, ktorý nebol zakontrahovaný a som presvedčený, že Prešovčanom výrazne pomôže,“ zdôraznil Brecely. Rok 2020 mal v pláne dodržať už predchádzajúci minister dopravy Ján Počiatek (Smer).

Nový obchvat, ktorý bude po dokončení súčasťou diaľnice, bude dlhý 7,87 kilometra. Stavať ho bude združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CZ, Doprastav, Metrostav a Metrostav Slovakia, ktoré dali najnižšiu cenovú ponuku. Podľa informácií generálneho riaditeľa NDS Róberta Auxta ide o cenu 356,34 milióna eur. Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 369,51 milióna eur, vysúťažená cena je teda o 13 miliónov eur nižšia. „Stavať sa začne ešte v tomto roku, predpokladáme, že v novembri. Termín sa spresní pri rokovaniach o samotnej zmluve, ktorá by mohla byť podpísaná koncom augusta alebo začiatkom septembra. My budeme tlačiť na čo najskorší termín,“ informoval Auxt.

Tender prebehol súbežne s inými dvoma súťažami na úseky D1 Budimír – Bidovce a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (Ineko) však tvrdí, že ide o predražené tendre, na ktorých by štát mohol ušetriť viac ako 100 miliónov eur. Na vyšších cenách sa na druhej strane podieľa aj vysoká rozostavanosť diaľnic, ktorá spôsobuje vyťaženie kapacít stavebných firiem a nutnosť investovať viac do vybavenia.

Súčasťou tzv. prešovského osemkilometrového diaľničného obchvatu bude podľa slov Auxta aj osemnásť mostov, sedemnásť vetiev križovatiek a tunel dlhý 2,24 kilometra. Ten bude prechádzať svahom so zložitým geologickým podložím, čo by teoreticky ešte mohlo stavbu skomplikovať. Auxt podotkol, že toto už má v rukách „vyššia moc“, no napriek tomu je presvedčený, že stavbu stihnú dokončiť podľa plánu, teda v roku 2020. Nový úsek sa na predchádzajúci úsek diaľnice D1 bude napájať v križovatke Vydumanec, prechádzať bude v blízkosti obytnej zóny až do tunela. Koniec nového úseku bude v križovatke Prešov – juh, za obcou Haniska smerom na Košice.

Súvislá diaľnica medzi Bratislavou a Košicami by mala byť podľa Auxta hotová v roku 2024. Najväčším problémom je v súčasnosti úsek D1 Turany – Hubová, kde štát zatiaľ nepozná definitívne trasovanie. Je pravdepodobné, že dôjde k zmene trasy a diaľnica povedie tunelom Korbeľka.

Obchvat Prešova bude prechádzať aj neďaleko chráneného vtáčieho územia Slanské vrchy, no nezasiahne doň. V najbližšom bode diaľnice bude od neho vzdialené 4,4 kilometra. Cesta minie o 7,7 kilometra aj územie európskeho významu Fintické svahy. Čo sa týka ušetrených minút pre vodičov, tým, že sa vyhnú Prešovu, ušetria osobné autá asi 13 a nákladné 11 minút.

Auxt zdôrazňuje, že výstavba nového úseku bude mať dosah aj na zamestnanosť v regióne. „Priamo pri výstavbe osemkilometrového úseku okolo Prešova nájde prácu okolo 400 až 500 ľudí. Celkovo, ak počítame aj prácu na ďalších dvoch diaľničných úsekoch pri Košiciach, nájde prácu pri výstavbe nových ciest na najbližšie štyri roky okolo 1¤500 ľudí z východného Slovenska,“ tvrdí riaditeľ NDS.

Po dokončení diaľnice okolo Prešova bude možné v roku 2020 prejsť plynulo po diaľnici od Ružomberka po Košice v dĺžke 190 kilometrov. Osemkilometrový úsek pri Prešove bude súčasťou dopravného koridoru v trase Bratislava – Žilina – Košice – Užhorod a je zaradený do medzinárodnej cestnej siete pod označením E50. Na túto medzinárodnú cestu je napojená medzinárodná cesta E371, ktorá smeruje z Prešova cez Svidník na hraničný priechod Vyšný Komárnik – Barwinek do Poľska. Diaľnica je súčasťou multimodálneho dopravného koridoru TEN-T.

V samotnom Prešove sa nádejajú, že rok 2020 im definitívne zmení život v dopravnej situácii. Prešovčan Ján Karucha hovorí, že mestom prechádza niekoľkokrát denne a neraz uviazne v zápchach. „Nikde inde ako u nás som takéto niečo nezažil,“ podotýka. Postavenie obchvatu vníma pozitívne aj primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH).

„Aj Prešovčania si zaslúžia mesto bez tranzitnej dopravy, ktorá každodenne komplikuje situáciu na našich cestách. Preto považujem dokončenie prepojenia diaľnice pri Prešove za urgentné. Odkloní totiž tranzit zo smerov Košice a Poprad. Ten teraz prechádza prakticky centrom nášho mesta, kde je navyše znásobený kamiónmi prechádzajúcimi z Poľska na Balkán,“ povedala primátorka.

„Neúnosná situácia je zreteľná najmä v rannej a popoludňajšej špičke, keď je Prešov upchatý vo všetkých smeroch. Najhoršia situácia býva na uliciach Levočská, Sabinovská, Duklianska, Košická, no aj ďalších. Hotovou katastrofou je, ak v týchto úsekoch dôjde k dopravnej nehode alebo nefungujú semafory. Vtedy meškajú aj spoje MHD a mnohí ľudia sa nevedia dostať načas do práce,“ dodal viceprimátor mesta Martin Ďurišin (Sieť).

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #Prešov #obchvat