Obchvat Košíc povedie cez oceliareň

Denník Pravda prináša seriál Top cestné stavby o výnimočných rozostavaných, pripravovaných alebo plánovaných cestách, tuneloch či mostoch. Aktuálny diel je o pripravovanom diaľničnom obchvate Košíc, ktorý pozostáva z diaľnice D1 a rýchlostných ciest R2 a R4.

13.08.2016 12:00
košická diaľnica Foto:
Košická diaľnica obíde metropolu východu z juhovýchodnej strany.
debata (8)

Kým niektoré slovenské mestá už diaľničné obchvaty majú, iné na ne ešte len čakajú. Štát v súčasnosti buduje štvorprúdovky najmä na kritických miestach, kde dochádza k častým kolapsom dopravy. Kritické miesta sú najmä v Žiline, Ružomberku alebo Prešove. Cesty v spomenutých mestách musia zvládať vysokú intenzitu tranzitnej dopravy, ktorá cez zastavané územie denne prechádza. Tranzit sa navyše mieša so zdrojovou dopravou. Dopravná špička v kombinácii s nehodami v mestách paralyzujú dopravu. Na jar budúceho roka sa naplno rozbehnú stavebné práce zatiaľ na najväčšom mestskom nultom obchvate hlavného mesta. Čoskoro sa tranzitnej dopravy zbaví aj najväčšie mesto na východe Slovenska vďaka obchvatu, ktorý priamo na diaľnicu napojí aj spoločnosť U. S. Steel Košice.

Košice obíde diaľnica a dve rýchlostné cesty

V súčasnosti Košice vonkajší obchvat nemajú. Diaľnica D1 siaha po brány mesta zo severnej strany. Z južnej strany do metropoly východu privádza autá rýchlostná cesta R4, ktorá vedie od maďarských hraníc. Pripravovaný obchvat obíde mesto z juhovýchodnej strany. Začínať bude v košickej mestskej časti Šaca. Následne sa napojí na časť vybudovanej rýchlostnej cesty R4. Od križovatky Košice-juh bude pokračovať opäť rýchlostná cesta R2 smerom na sever až po križovatku Košické Oľšany, kde sa napojí na diaľnicu D1 v úseku Budimír – Bidovce.

Košický obchvat tak vytvorí dvojica úseku D1 Budimír – Bidovce a R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Rýchlostná cesta navyše povedie priamo cez areál podniku U. S. Steel. „Na úseku R2 Šaca – Košické Oľšany sa bude nachádzať 21 mostných objektov. Najdlhší most bude vedený ponad areál U. S. Steelu, kde sú trate Železníc Slovenskej republiky, širokorozchodná trať a navrhované vetvy mimoúrovňovej križovatky Haniska s dĺžkou približne 840 metrov. Na úseku sú tiež navrhované štyri nové mimoúrovňové križovatky,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová.

Foto: Vizualizácia NDS, Dopravoprojekt
mapa, obchvat Košíc

Kompletný obchvat bude podľa nej hotový v roku 2021. Po novej štvorprúdovke budú denne jazdiť desaťtisíce áut. Až pätinu z celej premávky bude predstavovať tranzit. „V dopravno-inžinierskej analýze sa pohybuje dopravné zaťaženie v roku 2030 od 14¤500 do 21¤800 vozidiel za 24 hodín, v roku 2040 stúpne intenzita na 25¤800 vozidiel za 24 hodín. Po obchvate Košíc bude jazdiť najmä tranzitná doprava, ktorej celkový podiel je okolo 20 percent,“ uvádza Michalová. V Košiciach je vysoký podiel aj cieľovej dopravy, ktorá prichádza z okolitých obcí. „Priame napojenie na obchvat z mesta Košice bude možné v mimoúrovňových križovatkách Ludvíkov Dvor, Košice-juh od mestskej časti Šebastovce, Krásna od mestskej časti Krásna a Košické Oľšany od mestskej časti Košická Nová Ves,“ dodáva Michalová. Podľa Ľubomíra Palčáka, šéfa Výskumného ústavu dopravného v Žiline bude košický obchvat obsahovať 9 križovatiek.

„V Košiciach sa okrem iného križujú hlavné medzinárodné cestné ťahy E58, E50 a E71, ktoré sa výstavbou týchto úsekov dostanú mimo intravilánu mesta. Všetky varianty technického riešenia trasy boli navrhované južne a východne od Košíc z čoho vyplýva, že z projektového hľadiska ide o optimálnu trasu, ktorá zároveň zabezpečí prepojenie hlavných cestných ťahov na severe, východe, juhu a juhozápade mesta Košice,“ dodáva Palčák.

Posledné peniaze z eurofondov

Úsek D1 Budimír – Bidovce s dĺžkou 15,46 kilometra chcú diaľničiari začať stavať ešte tohto roku. Jeho súčasťou bude aj mimoúrovňová križovatka Košické Oľšany s rýchlostnou cestou R2, z ktorej sa v rámci projektu vybuduje 1¤061 metrov spolu s ďalšou križovatkou Hrašovík.

Diaľničiari otvorili obálky s cenovými ponukami na daný úsek v máji tohto roka. Ponuku predložilo päť firiem, pričom najnižšiu ponuku podala spoločnosť Skanska, ktorá chce diaľnicu postaviť za 197,44 milióna eur. Komisia, ktorá ponuky vyhodnocovala, najnižšiu ponuku prijala. Štát pritom odhadoval, že cena výstavby úseku dosiahne 209,4 milióna eur. Výstavba bude financovaná z Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra 2014 – 2020.

Prvé práce by sa na stavenisku mali začať v novembri tohto roka. Diaľničiari aktuálne čakajú na harmonizáciu štúdie vplyvov na životné prostredie (EIA). Skončenie procesu je v rukách ministerstva životného prostredia. Súťaž na zhotoviteľa úseku rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany vyhlási NDS ešte tohto roku. Podľa predpokladov by výstavba úseku s dĺžkou 21,5 kilometra mal stáť 240 miliónov eur. Aj táto stavba ešte bude financovaná z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Ide o jediný ešte nerozostavaný úsek, na ktorý zatiaľ nebola vyhlásená súťaž, ktorý sa z aktuálneho programového obdobia na čerpanie eurofondov postaví.

Zhotoviteľ má byť známy v roku 2017 a samotné stavebné práce odštartujú o rok neskôr. Ešte v júni však nový šéf diaľničiarov Róbert Auxt (Sieť) zrušil súťaž na vypracovanie dokumentácie na stavebné povolenie s predpokladanou cenou zákazky 5,3 milióna eur. Na súťaži sa zúčastnili len dvaja uchádzači, ktorí dali cenové ponuky na úrovni 6,87 a 7,39 milióna eur. Samotná súťaž na zhotoviteľa bude vyhlásená v žltom FIDIC-u, čo znamená, že NDS nebude musieť vyhlasovať novú súťaž na projektovú dokumentáciu, pretože si ju vypracuje samotný zhotoviteľ stavby.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #Košice #R2 #R4 #Top cestné stavby